زیگورات

زیگورات

معنی کلمه زیگورات در دانشنامه عمومی

در تمدن های باستانی آسیای غربی نیایشگاهی برای خدایان می ساختند که والاترین آن زیگورات نامیده می شد.
در زیگورات ها از بهترین و استوارترین مصالح ساختمانی آن زمان بهره گرفته شده است. زیگورات ها به شکل هرم هستند اما جنس آن ها از خشت یا آجرگلی بوده است.
زیگورات «ذیققوررت» کلمه ای اکدی است. واژه سومری آن زیقورات و ایلامی آن زیقورتو است.
در ایران تلفظ این کلمه از مقالات رومن گیرشمن گرفته شده و بیشتر «زیگورات» خوانده شده است، به معنای بلند و برافراشته ساختن.
.
بنای کوه مانند سپندی ( مقدسی ) که با روند کاهشی سطح طبقات بالایی، پلکانی بیکران تا آسمان بنا می کند.
پس از آن هم پرستشگاه ها بر بالای کوه ها همانند کوه ها ساخته شده اند. معماری بناهای کوه مانند در سرزمینهایی که به گونه ای طبیعی از کوه بی بهره بوده اند بیشتر نمایان است از جمله ۳۲ زیگوراتی که در منطقهٔ میان رودان و فلات ایران شناسایی شده اند.
زیگوراتها بناهای خشتی توپری بوده اند که همانند پلکان ساخته می شدند، همچون موجود زنده ای که از خاک آفریده شده و به سوی آسمان پیش می رود. موقعیت قرارگیری آن ها به شکلی بوده که چهار گوشه آن ها رو به چهار جهت اصلی باشد. بیشتر آن ها ۳، ۵ یا ۷ طبقه با ارتفاع تا ۱۰۰ متر که سر برافراشته اند و از رنگ سیاه در طبقه پایین به رنگ طلایی در بالاترین طبقه می رسند. بر روی بدنه زیگوراتها معمولاً نوشته هایی برای شناساندن بنا، بازگویی علت ساخت و بانی و سازنده آن حک می شده که وسیله ارتباط با زمان های تا ۵۰۰۰ سال قبل را برایمان میسر کرده است.
امروزه نیز سازه های شبیه زیگورات در معماری مدرن مشاهده می گردند.
بزرگترین و سالمترین زیگورات باقی مانده جهان زیگورات چغازنبیل ( زنبیل وارونه ) است که به دست اونتاش گال پادشاه عیلامی برای خدای اینشوشیناک حدود ۱۲۵۰ سال پیش از میلاد، در ۴۲ کیلومتری جنوب شرقی شهر باستانی شوش ساخته شده است. این زیگورات با ابعاد ۱۰۳در۱۰۳ متر و به بلندای ۵۲ متر در ۵ طبقه ساخته شده بود که اکنون ۲۵متر از آن برجای مانده است.
هر ساله مردمان زیادی از شوش، شوشتر و دزفول جهت انجام مناسک آیینی ویژه به این مکان می آمده اند. در پیرامون زیگورات و دشت پهن و زیبای نزدیک دز مقیم می شدند. در روز برپایی آیین ها، خدایان موجود در پرستشگاه که با هدف یگانگی و یکپارچگی مردم در این مکان گرد آمده بودند را به بیرون، تا رود دز برده و سپس با قایق به بالادست رود، جایی که لوله های سفالین آبرسانی به منطقه یافت شده می بردند و از آنجا پیاده به نیایشگاه بازمی گرداندند. پیمودن مسیری نزدیک به ۱۰ کیلومتر چه بسا در یک روز را شاید بتوان «حج عیلامی ها» نامید.

معنی کلمه زیگورات در دانشنامه آزاد فارسی

زیگورات (ziggurat)
(یا: زَقّوره) معبدی بلند و به شکل هرمی پلکانی شکل با قاعدۀ چهارگوش. زیگورات واژه ای اَکَدی از ریشه زَکّورَّه به معنی معبد بلند است که در زبان عیلامی، زَکْرَتو تلفظ می شد. زیگورات ها چندطبقه بودند. زیگورات های بلند یک طبقه هم وجود داشت؛ مانند زیگورات عیلامی هفت تپه. در رأس زیگورات اتاقک مقدس یا کوکونو قرار داشت. زیگورات ها در تمدن های بِینُ النَّهرِین و عیلام پیش از هَخامَنِشی ساخته می شد. قدیمی ترین زیگورات شناخته شده، زیگورات شهر اور با قدمت ۲۱۰۰پ م است. زیگورات بابِل معروف ترین زیگورات جهان است که با بیش از ۹۰ متر ارتفاع، توصیف آن با نام برج بابِل در عهد عتیق آمده است.

جملاتی از کاربرد کلمه زیگورات

قطعه پایانی کنسرت، به قطعه به «دیار عاشقی‌هایم» با شعری از اسحاق انور و بهمن محمدزاده و آهنگسازی غلامرضا صادقی با مضمون ایران اختصاص داشت که تصاویری از نقاط مختلف کشور از جمله سازه‌های آبی شوشتر، کاخ گلستان، تخت جمشید، باغ ارم، سی‌وسه‌پل، نقش جهان، سعدیه، حافظیه، مسجد امام اصفهان، گنبد سلطانیه، نقش رستم، قلعهٔ فلک‌الافلاک، چغازنبیل و زیگورات و جنگل و کویر و دماوند و کوه‌های زاگرس مرتبط با مضمون ترانه آن پخش شد. این قطعه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ در کنسرت دبی اجرا شده بود. ۱۴ سال پیش محمدرضا شجریان به مناسبت روز جهانی موسیقی برای آخرین بار در همین تالار آواز خواند. ارکستر سیاوش کنسرت «به رنگ صدا» را با یاد محمد رضا شجریان و پرویز مشکاتیان روی صحنه برد.
این محوطه برای نخستین بار در ۳۲۰۰ تا ۲۴۰۰ سال قبل از میلاد و در دوره بعدی، ۲۴۰۰ تا ۲۰۰۰ سال قبل از میلاد مسکونی بوده‌است. آلتین تپه در اواخر دوره مس‌سنگی به یک مرکز بزرگ با مساحت ۲۵ هکتار تبدیل شد. این محوطه توسط یک دیوار خشتی و برج‌های مستطیل‌شکل احاطه شده‌بود. این سایت به دلیل بقایای یک زیگورات قابل توجه است. این مجتمع مذهبی با ارزش یک برج چهار طبقه از نوع زیگورات بین‌النهرین بود. این سازه همچنین دارای اصالت زرتشتی توصیف شده‌است. تمدن آلتین تپه با فرهنگ‌های همسایه ارتباط نزدیک داشت.
در آشور، آنو برای اولین بار در کتیبه‌ای از شمشی-ادد یکم ظاهر می‌شود که او را یکی از خدایانی توصیف می‌کند که سلطنت را به او بخشیده است. معبدی برای ادد که او در آشور ساخت بعدا به هر دو، خدای آب‌وهوا و آنو تقدیم شد. در کنار معبد، زیگوراتی نیز به نام املامانا («خانه درخشندگی آسمان») ساخته شد. دانیل شومر پیشنهاد می‌کند که کنار هم قرار گرفتن این دو خدا بر اساس این دیدگاه رایج بود که آنها پدر و پسر هستند.
اما آثاری که از این تپه باستانی به دست آمده است، دو احتمال را پیش روی ما می‌گذارد. یکی که در این محل زیگوراتی بنا شده‌است یا این که یکی از پایتخت‌های عیلامیان در این منطقه بوده که برای فهمیدن صحت هر دو این احتمالات نیاز به کاوش و پژوهش وجود دارد و باید از باستان شناسان زبده ایرانی و بین‌المللی کمک گرفت. آجرنوشته‌ای دیگر نیز در تپهٔ باستانی ملیان فارس کشف گردیده که صحت این موضوع را دوباره به تأیید می‌رساند.
بیش از نیم قرن پیش در جانب شمالی آتشکده و پشت کوه نیز آثار حفره‌ها و شاه‌نشین و درختانی وجود داشته‌است و از آنجا راهی به آتشکده منتهی می‌شده‌است که به مرور زمان بر اثر ریزش کوه آن آثار ازبین رفته‌اند. گویا نقشه اصلی مغایر کلات متأثر از مقابر فنیقی است و با توجه به طرز قرار گرفتن دخمه‌ها بر روی یکدیگر و کم شدن تدریجی ابعاد آن‌ها در طبقات بالاتر، همان نقشه زیگورات‌ها و میل‌های خاص مضرس است که اصلی ایلامی و بابلی دارد اما نقشه صلیبی دهلیزها نقشه هندی و ایرانی است. مقابر کلات دارای صفحه‌ای مستقل و در عین حال متأثر از تمدن‌های مختلف ایرانی و هندی و آشوری، فنیقی و ایلامی است.