زیپو
معنی کلمه زیپو در لغت نامه دهخدا

زیپو

معنی کلمه زیپو در لغت نامه دهخدا

زیپو. [ پ ُ ] ( ص ) بی رمق و رقیق و بی رنگ و رو. در مورد آبگوشت بی مزه یا چای کم رنگ و پرآب گویند:«اینکه آب زیپو است ». ( فرهنگ عامیانه جمال زاده ). کلمه ای با معنی مجهول و عوام از آب زیپو، آبگوشت یا آشی سخت کم گوشت و کم چربی و بی مزه اراده کنند. آبگوشت یاچای یا شربتی کم مایه. ( یادداشت بخط مرحوم دهخدا ).
زیپو. [ پ َ / پُو ] ( اِ صوت ) اسم صوتی است نظیر زی پنبه که در تصنیفی دیگر ( یا همان تصنیف اول ) آمده است : «زیپو زیپو زی پنبه ! دشمن آل پنبه !». ( فرهنگ عامیانه جمال زاده ).

معنی کلمه زیپو در فرهنگ فارسی

اسم صوتی است نظیر زی پنبه که در تصنیفی دیگر آمده است .

معنی کلمه زیپو در دانشنامه عمومی

زیپو ( به انگلیسی: Zippo ) مارک تجاری فندک بنزینی است که از ۱۹۳۲ ( میلادی ) در ایالت پنسیلوانیا ایالات متحده آمریکا تولید می شود. این کارخانه در طی نه دهه گذشته، هزاران مدل و طرح از فندک تولید کرده. به خصوص مدل های نظامی ویژه هنگ ها. محصولات زیپو در سرتاسر دنیا به عنوان نمادی متمایز از آمریکا فروخته میشوند این محصول بسیار فندک خوبیست
فندک زیپو برای استفاده های گوناگون، طراحی و ساخته شده است. فندک مخصوص روشن کردن شمع، فندک با سوخت بوتان و فندک بنزینی که معروف ترین نوع آن است. همچنین لوازم یدکی مانند زیرسیگاری زیپو، سنگ آتشزنه، سوخت مایع برای فندک ها و نوعی از فندک برای گرم کردن دست از محصولات تولید شده زیپو هستند.
فندک بنزینی زیپو دارای انواع گوناگون رنگ و طرح است. این فندک شامل یک بدنه فلزی خارجی که با یک لولا به در آن وصل شده، یک قطعه داخلی فلزی که در داخل آن مقداری پنبه، فتیله نسوز، فنر مخصوص سنگ آتشزنه و یک ضامن برای بازکردن در فندک است.

جملاتی از کاربرد کلمه زیپو

فرماندهان ارتش آلمان از وظیفه آینزاتس‌گروپن اطلاع داشتند. این نیروها برای تأمین جیره غذایی خود و نقل و انتقالات به ارتش وابسته بودند. روابط میان ارتش و اس دی و زیپو نزدیک بود. فرماندهان آینزاتس‌گروپن گزارش می‌دادند که درک فرماندهان ارتش از وظیفه آن‌ها کار آن‌ها را به‌طور قابل ملاحظه‌ای آسان کرده‌است.
آینزاتس‌گروپن، قبل از اشغال لهستان توسط راینهارد هایدریش به‌وجود آمد. این گروه در ابتدا به‌عنوان بخشی از زیپو عمل می‌کرد و در جریان اشغال سودتنلند در حدود ۱۰٬۰۰۰ کمونیست اهل چک و شهروند آلمانی را دستگیر کرد. از سپتامبر ۱۹۳۹ اداره اصلی امنیت رایش فرماندهی این واحدها ار به‌دست گرفت.
آینزاتس‌گروپن گروه‌هایی شبه‌نظامی بودند که در سال ۱۹۳۸ توسط راینهارد هایدریش رئیس اس دی و زیپو به‌وجود آمدند. اولین گروه آینزاتس‌گروپن در سال ۱۹۳۹ و همزمان با شروع اشغال لهستان و آغاز جنگ جهانی دوم به وجود آمد. در سال ۱۹۴۱ به دستور هیتلر و هاینریش هیملر دوباره برای شرکت در عملیات بارباروسا سازماندهی شدند. فرماندهی این گروه را راینهارد هایدریش به عنوان رئیس اداره اصلی امنیت رایش تا زمان ترورش برعهده داشت و سپس ارنست کالتنبرنر جای او را گرفت.
وی در ۱ اکتبر ۱۹۳۱ به حزب نازی پیوست. در سال ۱۹۳۳ به اس‌آ و در ۱۰ مارس ۱۹۳۳ به اس‌اس پیوست. در سال ۱۹۳۶ کارمند تمام‌وقت اس‌دی شد. در ۱ اکتبر ۱۹۳۷ فرمانده پلیس محلی فرانکفورت شد. در ژوئن ۱۹۳۸ به سمت‌های مختلفی در اداره اصلی امنیت رایش رسید و به فرماندهی زیپو و [اس‌دی در پراگ منصوب شد.