زیوه

زیوه

معنی کلمه زیوه در لغت نامه دهخدا

زیوه. [ زی وَ ] ( اِخ ) دهی از دهستان کلخوران است که در بخش مرکزی شهرستان اردبیل واقع است و 158 تن سکنه دارد. ( از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 4 ).
زیوه. [ زی وَ ] ( اِخ ) دهی از دهستان ایل تیمور است که در بخش حومه شهرستان مهاباد واقع است و 180 تن سکنه دارد. ( از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 4 ).
زیوه. [ زی وَ ] ( اِخ ) دهی از دهستان ملکاری است که در بخش سردشت شهرستان مهاباد واقع است و 221 تن سکنه دارد. ( از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 4 ).
زیوه. [ زی وَ ] ( اِخ ) دهی از دهستان پیران است که در بخش حومه شهرستان مهاباد واقع است و 250 تن سکنه دارد. ( از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 4 ).
زیوه. [ زی وَ ] ( اِخ ) دهی از دهستان سکمن آباد است که در بخش حومه شهرستان خوی واقع است و 751 تن سکنه دارد. ( از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 4 ).
زیوه. [ زی وَ ] ( اِخ ) دهی از دهستان چهاراویماق است که در بخش قره آغاج شهرستان مراغه واقع است و 344 تن سکنه دارد. ( از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 4 ).
زیوه. [ زی وَ ] ( اِخ ) دهی از دهستان فارسینج است که در بخش اسدآباد شهرستان همدان واقع است و 273 تن سکنه دارد. ( از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 5 ).

معنی کلمه زیوه در فرهنگ فارسی

دهی از دهستان فارسینج است که در بخش اسد آباد شهرستان همدان واقع است و ۲۷۳ تن سکنه دارد .

معنی کلمه زیوه در دانشنامه عمومی

زیوه (اردبیل). زیوه یک روستا در ایران است که در دهستان بالغلو واقع شده است.
زیوه (انگوت). زیوه شهری از توابع بخش دره رود شهرستان انگوت در استان اردبیل ایران است. این شهر، مرکز بخش دره رود است.
دسترسی به این شهر از طریق جاده و مسیر اصلی اردبیل - مشگین شهر - پارس آباد و نیز مسیر فرعی گرمی - انگوت - قره آغاج - زیوه امکان پذیر است. فاصله این شهر از مرکز شهرستان حدود ۲۵ کیلومتر و از مرکز استان تقریباً ۱۳۵ کیلومتر می باشد.
مردم این شهر به زبان ترکی آذربایجانی صحبت می کنند و معتقد به دین اسلام و از مذهب شیعه می باشند.
شغل اغلب مردم کشاورزی و دامپروری است اما به علت قرار داشتن در مسیر اصلی اردبیل - مشکین شهر - پارس آباد خدمات و تجارت نیز در آن رو به رونق می باشد. صنایع دستی خانگی مانند قالی بافی، گلیم بافی و جاجیم بافی اگر چه از رونق سابق افتاده است اما همچنان وجود دارد.
محصولات کشاورزی عمده آن شامل غلات، حبوبات و علوفه می باشد تولید میوه و صیفی جات نیز به مقدار محدود در آن انجام می شود.
بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵، جمعیت این شهر برابر با ۱٬۴۱۲ نفر ( ۳۷۵ خانوار ) بوده است.
زیوه (بخش مرکزی ارومیه). زیوه یک روستا در ایران است که در دهستان دول واقع در بخش مرکزی شهرستان ارومیه قرار دارد. زیوه ۳۶۲ نفر جمعیت دارد.
زیوه (ملکاری شرقی). زیوه، روستایی در دهستان ملکاری شرقی بخش زاب شهرستان میرآباد در استان آذربایجان غربی ایران است.
بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵، جمعیت این روستا برابر با ۶۵ نفر ( ۱۶ خانوار ) بوده است.
زیوه (ملکاری غربی). زیوه، روستایی در دهستان ملکاری غربی بخش زاب شهرستان میرآباد در استان آذربایجان غربی ایران است.
بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵، جمعیت این روستا برابر با ۳۴۷ نفر ( ۸۷ خانوار ) بوده است.

جملاتی از کاربرد کلمه زیوه

آبشار سوله دوکل با چمن‌زارهای اطراف در نزدیکی روستای دیزج از توابع زیوه در جنوب غربی شهرستان ارومیه واقع گردیده‌است. این آبشار یکی از سرشاخه‌های رودخانهٔ باراندوزچای محسوب می‌گردد. اگرچه همه می‌دانند که ۴ مگاوات برق آن هم در زمانی که در شرایط بی آبی فعلی ارزش تخریب این آبشار زیبا را ندارد ولی مسولین استان آذربایجان غربی تاکنون چشم خود را برتخریب این آبشار بسته‌اند بنابه دلایل خاص.