زیرگونه

معنی کلمه زیرگونه در فرهنگستان زبان و ادب

{subspecies} [زیست شناسی] هریک از گروه های فرعی یک گونۀ معین که علی رغم تفاوت های ژن شناختی و آرایه شناختی قادرند با یکدیگر زادآوری کنند

معنی کلمه زیرگونه در ویکی واژه

هریک از گروه‌های فرعی یک گونۀ معین که علی‌رغم تفاوت‌های ژن‌شناختی و آرایه‏شناختی قادرند با یکدیگر زادآوری کنند.

جملاتی از کاربرد کلمه زیرگونه

۱٫۷ میلیون تا ۷۰٫۰۰۰ سال سال پیش می‌زیسته است (که می‌توان نتیجه‌گیری کرد که در جریان فوران آتشفشان توبا از صفحهٔ روزگار محو شده است و از آن تنها گونه‌های انسان راست‌قامت سولویی و انسان راست‌قامت فلورسی به جا ماندند). اغلب از انسان‌های مرحله اولیه این دوره به عنوان گونه‌ای مجزا به نام انسان کارورز یا زیرگونه‌ای از انسان راست‌قامت با عنوان انسان راست‌قامت کارورز یاد می‌شود.
اما در سال ۲۰۲۰ مطالعه ژنتیکی نشان داد که تنها دو زیرگونه ایرانی و یارقند بر اساس داده‌های سیتوکروم بی و دیلوپ قابل شناسایی است.
محدوده زیست این گونه از سریلانکا است. هیچ زیرگونه‌ای برای آن ذکر نشده‌است.
ادبیات یونان در این دوران به صورت دقیقی به ژانرهای ادبی طبقه‌بندی شده بود. هر یک از این ژانرها چه از نظر زبانی و چه از نظر دستوری، قواعد و ساختار اجباری مخصوص به خود را داشت. اوّلین دسته، میان نثر و شعر قرار می‌گرفت. ادبیات داستانی در غالب شعر ارائه می شد، حال آنکه نوشته‌های علمی به صورت نثر نوشته می‌شدند. شعر خود به سه زیرگونه مهم شامل حماسه، غنا و درام تقسیم می‌شد. همانگونه که مشخص است، نامگذاری یونانی ژانرهای ادبی، همان چیزی است که بعدها در اروپا نیز رواج یافت، اگرچه هر ژانر خود به چندین دستهٔ جدید تقسیم شد.
یک زیرگونه متمایز از آن در جزیره ساخالین زندگی می‌کند.
همچنین زیست‌شناسان نگرانی‌های زیادی نسبت به به خطر افتادن جان کیسه‌داران در معرض خطر دیگری نظیر ریزموش‌ها و طوطی‌کاکلی سیاه براق دارند. نزدیک دو دهه است که دانشمندان و دوستداران حیات وحش تلاش کرده‌اند که تعداد این طوطی‌ها که یکی از زیرگونه‌های منحصر به فرد در استرالیا است را از ۱۵۰ عدد در دهه ۹۰ میلادی به ۴۰۰ عدد برسانند.
همه اعضای سرده بسیار به هم شبیه و شاید تشخیص آنها در طبیعت بسیار دشوار باشد اما در بخش قلاب انتهایی نرها و لوب زیر این قلاب تفاوت‌های کوچکی در هر گونه یا زیرگونه وجود دارد. بال‌نشان (ترواستیگما) در هر دو بال مشابه، لوزی‌شکل و بیشتر تیره است.
به رغم تأثیر مک‌دونالد در آینده و محبوبیت موریس در عصر خود تا قرن بعد ادبیات داستانی خیال‌پردازی به مخاطب وسیع دست نیافت. ادوارد پلانکت، که بیشتر به نام لرد دانسنی شناخته می‌شود، نقطهٔ آغازی بر محبوبیت این‌گونه هم به شکل رمان و هم به شکل داستان کوتاه بود. بسیاری از نویسندگان جریان معمول ادبیات هم به خیال‌پردازی‌نویسی روی آوردند، از جمله اچ. رایدر هاگارد ∗، رودیارد کیپلینگ ∗ و ادگار رایس بروز ∗. این نویسندگان همراه با آبراهام مریت ∗ بنیانگذار چیزی بودند که بعدها به نام زیرگونهٔ «دنیای گمشده» مشهور شد و در اوایل قرن بیستم پرطرفدارترین شکل خیال‌پردازی بود. در این زمان چندین خیال‌پردازی کودک کلاسیک نیز منتشر شد، از جمله پیتر پَن و جادوگر شگفت‌انگیز اُز.
تعداد گونه‌های شناخته شده بیش از ۱۰۰ و زیرگونه در این جنس را شامل می‌شود. این سوسک‌ها دارای بال‌پوش‌هایی جلاخورده به رنگ سیاه می‌باشد.
انسان خردمند ایدالتو زیرگونه‌ای منقرض شده از انسان خردمند امروزی است که در حدود ۱۶۰٬۰۰۰ سال پیش در اتیوپی می‌زیسته است.