زیرگذر

زیرگذر

معنی کلمه زیرگذر در فرهنگستان زبان و ادب

{underpass} [حمل ونقل درون شهری-جاده ای] 1. قسمتی از راه که از زیر راه دیگر یا پل راه آهن بگذرد 2. معبری برای عبور عابر پیاده از زیر راه اصلی

معنی کلمه زیرگذر در دانشنامه عمومی

زیرگُذَر ( به فرانسوی: Passage souterrain ) در اتحادیه کشورهای مشترک المنافع به قسمتی از جاده گفته می شود که برای عبور و مرور عابران پیاده از زیر مسیر خیابان می گذرد.
به معبری برای عبور عابر پیاده از زیر راه اصلی نیز زیرگذر گفته می شود.

معنی کلمه زیرگذر در ویکی واژه

sottopassaggio

جملاتی از کاربرد کلمه زیرگذر

در نهایت در ۷ دی ۱۴۰۱ عملیات اجرایی احداث و اتصال بزرگراه شهید باقری به بزرگراه شهید بابایی در محدوده شمال بزرگراه شهید بابایی (منطقه یک) جهت تامین حرکات جنوب باقری به غرب بابایی و شرق بابایی به جنوب باقری آغاز شد . در کنار این مسیر عملیات عمرانی احداث دوربرگردان جنوب به جنوب بزرگراه شهید باقری (زیرگذر یاس فاطمی) و دسترسی تقاطع غیرهمسطح شمال بزرگراه شهید باقری به غرب بزرگراه شهید زین‌الدین یا ضلع شمال پل قنات کوثر در محدوده منطقه ۴ و دوربرگردان شمال به شمال بزرگراه شهید باقری (جنوب خیابان گلبرگ) در منطقه ۸ آغاز شد . [۳][پیوند مرده]
این بزرگراه از ابتدای انقلاب تا سال ۱۳۶۹ تا تقاطع قیطریه (میدان پیروز) امتداد داشت سپس در فاصله‌های سال ۱۳۶۷ تا ۱۳۷۲ با تکمیل عملیات اجرایی و ساخت سه زیرگذر به نام‌های کامرانیه، شهید دوقوز (دادبخش) و بلوار شهید دستواره (معصومی) و یک تقاطع غیر همسطح در خیابان پاسداران در خرداد ۱۳۷۲ به میدان نوبنیاد متصل گردید.
قرار است شاخه غربی بزرگراه یادگار امام وارد پادگان جی شود و به صورت زیرگذر از خیابان اجتماعی بگذرد و بعد از آن به میدان فتح و سپس بزرگراه متوسلیان می رسد و در ادامه وارد ۴۵ متری زرند و بعد از آن وارد خیابان بهار در منطقه ۱۸ و سپس به بزرگراه بروجردی می رسد و آن بزرگراه نیز به بزرگراه آزادگان متصل می شود. در واقع با این پروژه رینگ بزرگراهی غرب تهران تکمیل می شود. همچنین قرار است جهت کاهش بار ترافیکی این بزرگراه، بخشی از آن در آینده دو طبقه شود.
بزرگراه جلال آل‌احمد (با نام پیشین بزرگراه فرحزاد) شریانی شرقی-غربی است که بخش بزرگی از آن در غرب تهران جای دارد. این بزرگراه در راستای شرقی از دنبالهٔ بزرگراه کردستان و بزرگراه شهیدِ گمنام آغاز شده و به وسیلهٔ زیرگذر گیشا از روی بزرگراه شهید چمران گذر کرده و پس از آن به وسیلهٔ پل آزمایش از روی بزرگراه شیخ فضل‌الله نوری می‌گذرد. سرانجام در راستای غربی، این بزرگراه به بزرگراه اشرفی اصفهانی و در نزدیکی فلکه دوم صادقیه پایان می‌یابد.
مقبره شیخ طبرسی در مشهد در نزدیکی حرم علی بن موسی الرضا، امام هشتم شیعیان قراردارد. مقبره شیخ طبرسی در سال ۵۳ شمسی دارای بارگاه بود. این مقبره بعدها به مرور زمان تخریب شد و در طرح توسعهٔ میدان حرم، تنها همان مقبرهٔ شیخ باقی ماند. بعدها در سال ۷۰ طی اجرای طرح زیرگذر، قبر سیمانی شیخ طبرسی با طرحی کارشناسی و تشریفات خاص به فاصله ۲۰۰ متر به محل فعلی انتقال یافت. انجام این کار به سرپرستی مهدی عزیزیان به انجام رسید. آرامگاه شیخ طبرسی به صورت پلکانی در سه طبقه ساخته شده‌است.
پس از انقلاب ۱۳۵۷ ایران و استقرار حکومت اسلامی در ایران، طرح توسعهٔ حرم دنبال شد و این مجموعه شاهد گسترش زیادی بود. در این دوره، طلای گنبد که بر اثر زمان ساییده شده بودند، با طلای جدید جایگزین شدند و گزارش این تعویض در لوحه‌ای نوشته و بر گنبد نصب شد. از دیگر اقدامات صورت گرفته در این دوره، ساخت رواق دارالولایه، صحن قدس، یک ایوان جدید، سقاخانه، صحن جمهوری اسلامی، دو گلدسته در پشت دربهای شمالی و جنوبی، بست شیخ بهایی، کتابخانه جدید، دانشگاه علوم رضوی و توسعه فلکه حرم و اجرای زیرگذر در زیر حرم است. صحن جامع رضوی، رواق‌های دارالولایه، دارالهدایه، دارالرحمه و دارالاجابه از رواق‌های ساخته شده در این دوران است.