بخوش حریفی هنگام خلوت مجلس ززهره کم نزنم گرچه زیروبم نزنم
وظیفه بسیاری از الگوریتمها تشخیص نت و جستجوی طیفسنج برای وقوع چنین الگوهای شانهای (ترکیبی از هارمونیکها) ناشی از نتهای انفرادی است. هنگامی که الگو و شکل خاصِ یک نت هارمونیک مشخص شد، میتوان سطح زیروبمی را با موقعیت عمودی الگوی شانهای، بر روی طیفسنج اندازهگیری کرد.
بپاسخ دادن سائل صربر او چنان دلکش که در یک پرده برسازی مجاور گشته زیروبم
پردازش سیگنال دیجیتال شاخهای از مهندسی است که ابزارها و الگوریتمهای مورد نیاز برای تجزیه و تحلیل ضبط دیجیتالی را از نظر زیروبمی (تعیین نت در سازهای ملودیک) و مقدار انرژیِ صداهای فاقدِ زیرو بمی (در سازهای کوبهای) را به مهندسان نرمافزار ارائه میدهد. در این عمل، موسیقیهایی که با سرعتِ مشخص، ضبط شدهاند، بصورت نمونه (سمپل) درآمده و دادههای فرکانسی آن، درهر فرمتی از موج دیجیتال، در رایانه ذخیره میشوند. این قالب نشان دهندهٔ صدا با نمونهبرداری دیجیتال است.
این ما ومن چندکه زیروبم هستیست شوریست برون چسته ز ساز لبگورت
«بازنویسی خودکار موسیقی» بهطور اساسی شامل شناسایی و تعیینِ زیروبمی صدا و کشش نتهای اجرا شدهاست و این موضوع مستلزمِ ردیابی زیرو بمی و نقطهٔ شروعِ نتها است. پس از این مرحله، اطلاعات در قالب نتنویسیِ سنتی رایج، نوشته میشود.
روش دیگر کشف ارتفاع که هدفش موسیقی مونوفونیک است، توسط «مارتین پیسچالسکی» در رابطه با ایدهٔ «برنارد گالر» (تجزیه و تحلیل دیجیتال) در دهه ۱۹۷۰ اختراع شد و از آن زمان به بعد بسیار مورد توجه قرار گرفتهاست. نکتهٔ اصلی در این روش تشخیص ارتفاع توسط گوش انسان است. این فرایند تلاش میکند با پیدا کردن تنها چند مورد از بلندترین هارمونیکها در یک لحظه معین و به صورت تقریبی، زیستشناسی داخلی گوش انسان را تقلید کند. در این روش، شناخت یک مجموعهٔ کوچک از هارمونیکها، شناسایی مجموعهٔ بزرگی از همهٔ هارمونیکها را ممکن میسازد و با کشف محتملترین سطح زیروبمی، بخش زیادی از دیگر هارمونیکها را ارایه میدهد.