زیرغول

زیرغول

معنی کلمه زیرغول در فرهنگستان زبان و ادب

{subgiant} [نجوم ] ستاره ای که سوخت هیدروژنی آن در هسته تمام شده است و در حال تبدیل شدن به غول است و در نمودار اِچ آر در حدّفاصل رشتۀ اصلی و ناحیۀ غول ها واقع شده است

معنی کلمه زیرغول در دانشنامه عمومی

زیرغول ( انگلیسی: Subgiant ) ستاره ای است که سوخت هیدروژنی آن در هسته تمام شده است و در حال تبدیل شدن به ستاره غول است و در نمودار هرتسپرونگ - راسل در حدّفاصل رشتهٔ اصلی و ناحیهٔ غول ها واقع شده است.
بعد از اینکه موجودی هیدروژنی درون هسته رو به کاهش گذاشت و موجودی هلیم در هسته فزونی گرفت سوختن هیدروژن در لایه های بالای هسته آغاز می شود و لایه های بالایی شروع به انقباض می کنند؛ در این مرحله درخشندگی ستاره ثابت می ماند ولی دمای سطحی آن کاهش می یابد؛ بعد از این مرحله است که به مرور زمان ستاره وارد مرحله غولی می شود.

معنی کلمه زیرغول در ویکی واژه

ستاره‌ای که سوخت هیدروژنی آن در هسته تمام شده است و در حال‌ تبدیل شدن به غول است و در نمودار اِچ‌آر در حدّفاصل رشتۀ اصلی و ناحیۀ غول‌ها واقع شده است.

جملاتی از کاربرد کلمه زیرغول

مفردالرامح به عنوان یک زیرغول معرفی می‌شود که روند تکامل از یک ستاره دنباله اصلی به یک غول سرخ را آغاز کرده‌است. جرم آن ۱٫۷ برابر خورشید و ۲٫۷ برابر شعاع خورشید است. سن تخمینی این ستاره حدود ۲٫۷ میلیارد سال است. بر اساس طیف‌های آن، عناصر سنگین‌تر از هلیوم بیش از حد قابل توجهی دارد. در واقع نسبت آهن به هیدروژن در آن نزدیک به حد بالایی برای ستاره‌های کوتوله در دیسک کهکشانی در نظر گرفته می‌شود. تک‌نیزه‌دار نزدیک به ستاره برجسته ژوبین‌دار (سِماک رامِح) در آسمان زمین ظاهر می‌شود، و ژوبین‌دار در واقع نزدیکترین همسایه ستاره‌ای آن است، زیرا هر دو ستاره تقریباً از نظر فاصله از خورشید یکسان هستند. فاصله این دو ستاره در حدود ۳٫۲۴ سال نوری از یکدیگر است و هر کدام در آسمان دیگری درخشان به نظر می‌رسند.