زواید. [ زَ ی ِ ] ( ع اِ ) هر چیزی که زاید باشد و جزء اصلی چیزی نبود. ( ناظم الاطباء ). - زواید زندگانی ؛ فضول معاش. ( ناظم الاطباء ).
معنی کلمه زواید در فرهنگ معین
(زَ یِ ) [ ع . زوائد ] (اِ. ) جِ زایده .
معنی کلمه زواید در فرهنگ عمید
= زائده
معنی کلمه زواید در فرهنگ فارسی
جمع زائده ( اسم ) جمع زایده ( زائده ) .
معنی کلمه زواید در ویکی واژه
زوائد جِ زایده.
جملاتی از کاربرد کلمه زواید
چیست از فخر و شرف کان وصف ذاتی نیستش آن زواید کز نظام و فخر دارد خود مگیر
اولیتر مسموعات مر دل را به فواید و سرّ را به زواید و گوش را به لذات کلام ایزد عزاسمه است، و مأمورند همه مؤمنان و مکلف همه کافران از آدمی و پری به شنیدن کلام باری تعالی. و از معجزات قرآن یکی آن است که طبع از شنیدن و خواندن آن نَفور نگردد؛ از آنچه اندر آن رقتی عظیم است؛ تا حدی که کفار قریش به شبها بیامدندی اندر نهان، و پیغمبر علیه السّلام اندر نماز بودی ایشان میشنیدندی آنچه وی میخواندی و تعجب مینمودندی؛ چون نضر بن الحارث که افصح ایشان بود و عتبة بن ربیعه که به بلاغت می سحر نمود و بوجهل هشام که به خطب می براهین نظم داد و مانند ایشان؛ تا حدی که پیغامبر صلّی اللّه علیه و سلم شبی سورتی میخواند عتبه از هوش بشد با بوجهل گفت: «مرا معلوم گشت که این نه سخن مخلوقان است.»
فواید و زواید بهترین از پس اسلام، زنی مؤمنهٔ موافقه باشد تا بدو انس گیرد مرد مؤمن، و اندر دین به صحبت وی قوتی باشد و اندر دنیا مؤانستی؛ که همه وحشتها در تنهایی است و همه راحتها اندر صحبت و رسول گفت، علیه السّلام: «الشّیطانُ مَعَ الواحِدِ.» و بهحقیقت مرد یا زن که تنها بود قرین وی شیطان بود؛ که شهوت را اندر پیش دل وی میآراید. و هیچ صحبت اندر حکم حرمت و امان چون زناشویی نیست، اگر مجانست و مؤانست وموافقت باشد؛ و هیچ عقوبت و مشغولی چندان نه، چون نه جنس باشد. پس درویش را باید که نخست اندر کار خود تأمل کند و آفتهای تجرید و تزویج اندر پیش دل صورت کند؛تادفع کدام آفت بر دلش سهلتر باشد، متابع آن شود.
و گفت: اول مشاهده زواید یقین است و اول یقین آخر حقیقت است.
بدن همهٔ گونهها به ماهیان شکاری انتظاری مربوط میشود. بالههای پشتی و مخرجی در عقب بدن قرار گرفتهاند و اندازهٔ آنها حدوداً مساوی یکدیگر است و با یکدیگر در یک ردیف قرار گرفتهاند. بالهٔ چربی وجود ندارد. همچنین زواید بابالمعدهای دیده نمیشود. دندان بر روی استخوان فکی و استخوان تر قوهای میانی در کمربند شانهای نیز وجود ندارد. اردکماهیها با پوزههای بلند و دم دو شاخهٔ خود شکارچیان انتظاری مشخص بهشمار میآیند و در دریاچههای دارای علف هرز و سایر تودههای آبی با جریان کند ماهیخواران مهم به حساب میآیند.
چون نوع انسان، خاصه آنان را که روز و شب بقدم ادب در حضرت سلطان جویای نام وپویای مقامند، سلب رذایل و جلب فضایل، لازم ذات و ملازم صفات است و کسی را این سعادت مقدور تواند بود که از عبارات و استعارات دلفریب ارباب نظم و نثر، کسب آداب بی حد و حصر کند؛ خاطر را دفتر حکمت و ضمیر را مکمن معرفت نماید. لهذا در این سفینه و باین خزینه از لآلی منظومات صنیعه و دراری منشورات بدیعه، هر شطری در سطری مبین نهاد و هر بیتی بخانه معین جای داد و هر عبارتی را بعمارتی نشانید و هر اشارتی را ببشارتی رسانید تا مجموعه شود جامع هر گونه تحف و صحیفه از حشو و زواید مصحف و رساله شامل هر مقاله، بصورت جنگی و بمعنی گنجی، بل از ریاض فروس تازه ترنجی.
حکایت کرد مرا دوستی که در ولا قدمی داشت و در رضا دمی، در اخوت کیلی و صاعی و در فتوت ذیلی و ذراعی که وقتی بحکم اقتباس فواید و اختلاس زواید خواستم که بصاحت نحلتی رحلت کنم و با اهل اهتداء اقتداء جویم و از افواه رجال دقایق حلال و حرام بیاموزم.
فی المثل میل ار به لعب صولجان وگوکنی آسمان را آرزواید که گردد گوی تو
در دیده ی غیر تو خیال تو نگنجد یعنی که برونست ازین پرده زواید
حسین شاهمرادی مدیر انتشارات امیرکبیر در مراسم رونمایی این کتاب در خبرگزاری مهر دربارهٔ چرایی انتشار این کتاب در آن انتشاراتی توضیح میدهد: «بسیاری انتظار نداشتند که این کتاب توسط انتشارات امیرکبیر منتشر شود، چرا که از صفحه نخست اسم انتشارات امیرکبیر وجود دارد. اما چه شد که ما این کتاب را منتشر کردیم؟ نخست اینکه این کار از جنس متون خشک پژوهشی نیست که صرفاً پژوهشگران مخاطب آن باشند. اکنون در دنیا بجای پژوهشهای خشک آکادمیک، روایتهای پژوهشی کار و منتشر میشوند. در این کتاب نیز ما با روایت مواجه هستیم، روایتی که همه زواید را حذف کرده است. گزارههای واقعی تکیهگاه این کتاب است که با روایتی آمیخته با ادبیاتی شیرین ارائه شدهاند.»