زهه

معنی کلمه زهه در لغت نامه دهخدا

زهه. [ زِ هََ / هَِ ] ( اِمص ) بدست آوردن نتیجه از درآمیختن نر و ماده. نتاج. تخم گیری. ( از فرهنگ فارسی معین ).
زهه. [ ] ( اِ ) در شاهد زیر ظاهراًواحد طول در قدیم و برابر با پنجاه ذرع :... و به قول ابوریحان و اکثر حکمای متأخرین هجده فرسنگ و هشت تسع و به همه قولی فرسنگی سه میل است و میلی به مسافت دو ندا که فرسنگی شش ندا باشد و ندایی بقدر چهار آماج که فرسنگی بیست و چهار آماج بود و آماجی ده زهه که هر فرسنگش دویست و چهل زهه و زهه ای پنجاه ذرع خلقی نه ذرع خیاطی که فرسنگش دوازده هزار ذراع باشد و ذراعی بیست و چهار انگشت بهم نهاده... ( نزهة القلوب نسخه خطی کتابخانه سازمان لغتنامه ، دیباچه در ذکر ربع مسکون و شرح طول و عرض اقالیم ص 82 ).

معنی کلمه زهه در فرهنگ معین

(زِ هَ یا هِ ) (اِمص . ) به دست آوردن نتیجه از درآمیختن نر و ماده ، نتاج ، تخم گیری .

معنی کلمه زهه در ویکی واژه

به دست آوردن نتیجه از درآمیختن نر و ماده ؛ نتاج، تخم گی

جملاتی از کاربرد کلمه زهه

آثار نوشتاری آذری که در آثار دوره اسلامی پراکنده‌است، عبارتند از جمله‌هایی از زبان تبریزی در نزهه القلوب حمدالله مستوفی، جمله‌ای به زبان تبریزی و دو جمله از شیخ صفی الدین اردبیلی، یک دو بیتی از شیخ صفی، یک دو بیتی به زبان اردبیلی، یک دو بیتی به زبان خلخالی که همه در صفوه الصفای ابن بزاز (چاپ بمبئی) معاصر شیخ صدرالدین فرزند شیخ صفی الدین (سده هشتم) موجود است، یازده دو بیتی از شیخ صفی در سلسله النسب صفویان نوشته شیخ حسین از جانشینان شیخ پارسا گیلانی مراد شیخ صفی الدین چاپ برلین، ۳۳–۲۹ ملمعی از همام تبریزی (متوفی ۷۱۴ هجری/ ۱۲۱۴ قمری) به پارسی و زبانی محلی که باید زبان تبریز باشد.
در مورد نسب این امامزاده اختلاف است در بعضی منابع نسب امامزاده سید اسحاق با سه واسطه به موسی کاظم ذکر شده‌است اما بعضی منابع تاریخی همچون نزهه القلوب نوشته حمدالله مستوفی قزوینی وی را یکی از فرزندان موسی کاظم امام هفتم شیعیان دانسته‌اند.
مولف گوید: نظیر همین حادثه را حمدالله مستوفی در نزهه القلوب و دیگر مورخان نیز نقل کرده اند که: دختری در قمشه از شهرهای اصفهان همسر اختیار کرد.
آینده‌گرها نگاهی طغیان‌گر به تاریخ و مظاهر تمدن داشتند و در بیانیه‌های خویش به نابودی آن‌ها رای می‌دادند و از مظاهر مدرن بشریت ستایش می‌کردند. آنان خواهان نابودی موزهها و کتابخانه‌ها و چیزهای از این قبیل بودند که نمادهای قدیم و تمدن‌های پیشین را در خویش نگهداری می‌کردند. به همین خاطر جنبش فوتوریسم یکی از ریشه‌های پیدایش فاشیسم در ایتالیا شد.
دربارهٔ ابرکوه در نگاشته‌های قدیم سخن فراوان رفته از آنجمله: «مسالک الممالک» اصطخری، «حدود العالم من المشرق الی المغرب»، «فارسنامه» ابن بلخی، «معجم البلدان» یاقوت حموی، «المسالک و الممالک» ابن خرداذ به، «اقلیم پارس» ایرج افشار، «نزهه القلوب» حمدالله مستوفی، «سیاحت نامه جنوب ایران»، «فارس‌نامه ناصری» حاج میرزا حسن فسایی، «کتاب آثار ایران» آندره گدار، «اقلیم پارس» محمد نقی مصطفوی، «تاریخ و جغرافیای شهرستان آباده» عبدالرحیم شریف، «لغت‌نامه دهخدا»، «فرهنگ فارسی معین»
چو بخشش با نبات افتادی و قند الب او کوزهها را دسته کردی
گروهی نیزهها بر کف گرفته جهانی نیستان در صف گرفته
جبرئیل آمد که میگوید خدای بشکنش این کوزهها ای رهنمای
بسیاری از مورخان و جغرافی‌نویسان متقدم اسلامی مانند طبری، مسعودی، ابن حوقل، یعقوبی، مقدسی، همه جزایر خلیج‌فارس را متعلق به ایران دانسته‌اند. بنا بر نوشته حمداللّه مستوفی در نزهه القلوب جزیره‌های واقع در دریای عمان و دریای پارس، از جمله تنب بزرگ و تنب کوچک، به ایران تعلق دارند.
بستان خلد نزهه گه شخص نازلم بطنان عرش کلّۀ روح مطهّرم
هنرشان همینست کاندر گهر به گاه زهه مردم آرند بر
سبزههای خوب و خوش رسته در آن چشمههای نازنین، آب روان
صنعت گردشگری یکی از منابع مهم درآمد برای کشورهاست و اسرائیل نیز از این قاعده مستثنی نیست. جهانگردان بسیاری به منظور بازدید از مناطق باستانی مذهبی موزهها مناطق طبیعی جغرافیایی و سواحل از اسرائیل دیدن می‌کنند. جهانگردی یکی از مهم‌ترین منابع حمایتی صنایع اسرائیل از جمله تجارت هتل‌ها و رستوران‌ها است. در سال ۲۰۰۹ بیش از ۲٫۷ میلیون نفر جهانگرد از اسرائیل بازدید کردند.
عاشق باشد کمان خاص بتی همچو تیر هیچ نپرد کمان گر بشود ده زهه
قانون شعر و معنی بکر تو نزهه ییست خوش نغمه چون بریشم باریک همچو تار