زمان سفر

زمان سفر

معنی کلمه زمان سفر در فرهنگستان زبان و ادب

{voyage time} [حمل ونقل دریایی] مدت زمان انجام یک سفر دریایی بین بنادر مشخص

معنی کلمه زمان سفر در دانشنامه عمومی

سامانه زمان سفر، سامانه ای است که در آن، زمانی که برای طی یک مسیر از نقطه آ تا ب طول می کشد اندازه گیری و محاسبه می شود. برای اندازه گیری زمان سفر، شناسه ای منحصر بفرد از خودرو درمبدأ شناسایی شده و همراه با یک برچسب زمانی به سرور ارسال می شود. در مقصد نیز همان شناسه شناسایی می شود و برچسب زمانی می خورد. سرور از تفاضل برچسب های زمانی، زمان سفر این خودرو را اندازه گیری می کند. با شناسایی تعداد کافی از خودروها، زمان سفر میانگین با استفاده از روش های آماری پیشرفته محاسبه می شود. برای تشخیص خودروها، از شناسه های مختلف مانند پلاک خودرو، آدرس مک دستگاه های بلوتوث داخل خودرو یا تگ عوارضی استفاده می شود.
با استفاده از این سیستم در شهر یا جاده، می توان زمان سفر به مسافرین اطلاع رسانی کرد تا در صورت شلوغی مسیر، از سفرهای غیرضروری اجتناب کنند. استفاده از سیستم زمان سفر و اطلاع رسانی آن، زمان سفر میانگین و حداکثر زمان سفر را به طور قابل توجهی کاهش می دهد.
در نوروز ۹۴، سامانه زمان سفر با تکنولوژی بلوتوث در چند محور راه اندازی شده و زمان سفر از طریق سامانه ۱۴۱، به کاربران اطلاع رسانی شد.
هم اکنون این سامانه در شریان های تهران - نظرآباد، تهران - ساوه، تهران - قم، کرج - چالوس، تهران - ساری مسیرهای هراز و فیروزکوه به صورت عملیاتی در حال بهره برداریست که اطلاعات از سامانه تلفنی 141، کانال تلگرام rah141، و وبسایت مرکز مدیریت راه های کشور قابل دستیابیست.
همچنین این سامانه اکنون در شهرهای اصفهان و اراک راه اندازی شده است. [ نیازمند منبع]

معنی کلمه زمان سفر در ویکی واژه

مدت‌زمان انجام یک سفر دریایی بین بنادر مشخص.

جملاتی از کاربرد کلمه زمان سفر

نگشته تنگ زمان سفر، ز دانه اشک برای راه فنا توشه ای مهیا کن
برای زمان سفر کردنش ازین دار فانی بدارالقرار
به گفته یوزف مارکوارت یونانی‌ها از زمان سفر اکتشافی پاتروکلس (سردار سلوکی) به رودخانه سفیدرود، «آماردوس» می‌گفتند.
فضازمانحرکت ♦ فضارخداد (فلسفه) ♦ فضازمان سفر در زمان ♦ پارادوکس سفر به زمان گذشته
ای دور مانده از سرزمین خویش که بر غمان خود همی گریی، هرگاه زمان سفر می شود، آلام بدنت فزونی همی گیرد.
باب اسفنجی و پاتریک در مسابقات جنگجویان در رستوران لحظه‌های قرون وسطی می‌روند. پادشاه از دو داوطلب دعوت می‌کند که با هم مبازره کند و آنها بدون اینکه بدانند که منظور پادشاه چیست قبول می‌کنند. آنها در مبارزه از ساختمان به بیرون پرت می‌شوند و در زمان سفر می‌کنند و به قرن یازدهم میلادی می‌روند.
فروغی در سن ۱۶ سالگی، با همراهی گروهی از نوازندگان، موسیقی را به صورت جدی شروع کرد و در مکان‌های مختلف، ترانه‌ها و آهنگ‌های غربی معروف آن روزگار به خصوص موسیقی بلوز را اجرا کرد و تا سن ۱۸ سالگی فعالیت خود را به همین صورت ادامه داد. در این دوران، او بر اثر یک شکست عشقی، از موسیقی دست کشید؛ اما پس از مدتی کوتاه، در سال ۱۳۴۸ صاحب کاباره کازابای شیراز از فروغی و همراهانش برای اجرا در آن مکان دعوت کرد∗ (زمان سفر فروغی به شیراز و همکاری‌اش با کازابا، اوایل دههٔ پنجاه و هم‌زمان با انتشار موسیقی فیلم تنگنا مشخص شده است که به احتمال نزدیک به یقین صحیح نیست). در اواخر دههٔ چهل، او به خوانندهٔ بلندآوازهٔ کلوپ‌های شبانه تهران قدیم و ستارهٔ صحنهٔ کافه‌های معروفی چون مارکیز و کاکوله بدل شد.
انتقام جویان برای متوقف کردن استارک و کانگ، در زمان سفر کرده و به دوران نوجوانی استارک می‌روند تا روند اتفاقات را عوض کنند. تونی نوجوان با دزدیدن یکی از زره‌های خود بالغش، به انتقام جویان کمک می‌کند. استارک بالغ با دیدن خودش به شدت تعجب می‌کند و این شوک باعث شکستن کنترل ذهنی کانگ می‌شود. او برای کمک به بقیه، خود را فدا می‌کند و جلوی کانگ را می‌گیرد. استارک نوجوان به حال سفر کرده، زرهٔ مخصوص خود را طراحی می‌ند و کنترل شرکتش را به دست می‌گیرد.
پس از قوام دوباره حکیمی نخست‌وزیر شد و پس از بیست‌و‌سه هفته جای خود را به عبدالحسین هژیر داد. محمدرضا در این زمان سفری به اروپا کرد و در بریتانیا مذاکراتی برای دریافت کمک‌های نظامی با مقامات بریتانیایی داشت.
نام‌های «آمل» و «آمودریا»، از آماردها گرفته شده‌اند. یونانی‌ها از زمان سفر اکتشافی پاتروکلس (سردار سلوکی) به رودخانه سفیدرود، «آماردوس» می‌گفتند. زمانی آماردها با اسکندر مقدونی جنگیدند، و زمانی به‌دست فرهاد یکم، به سوی قفقاز پارس و آذربایجان کوچانده شدند. از بازمانده‌های برجستهٔ تاریخی ایران که با مردم آمارد پیوند دارند، تپهٔ مارلیک و تخته‌سنگ‌های هرازرود هستند. هنر پیشرفتهٔ سفالگری و زرگری آماردها را در آن‌جا می‌توان دید. ویکتور لانگوا که نوشته مورخین ارمنی را جمع کرده‌است می‌گوید: مادی‌ها را به زبان ارمنی مار می‌گفتند.
آزادراه خرم زال که با نام آزادراه خرم‌آباد - پل زال نیز شناخته می‌شود و عملیات ساخت آن از سال ۱۳۸۴ آغاز شده بود در حد فاصل دو شهر خرم‌آباد و اندیمشک به طول ۱۶۴ کیلومتر قرار گرفته‌است. از جمله اهداف ساخت این آزادراه کاهش تصادفات، کاهش زمان سفر و همچنین صرفه‌جویی سالانه ۴۰۰ میلیارد ریال در مصرف سوخت، کاهش ۶۰ کیلومتری طول آزادراه نسبت به مسیر قدیمی خرم‌آباد - پلدختر - اندیمشک، کاهش بار ترافیکی و افزایش سرعت مطمئن در این محور عنوان شده‌است.
هر آنچه با تو نیاید به آن جهان صائب نگشته تنگ زمان سفر بجا بگذار