زردرنگ

معنی کلمه زردرنگ در لغت نامه دهخدا

زردرنگ. [ زَ رَ ] ( ص مرکب ) زرد و مایل به زردی. ( ناظم الاطباء ). آنچه به رنگ زرد باشد. زردفام. ( فرهنگ فارسی معین ). || خجل. شرمنده. ( ناظم الاطباء ). رجوع به زرد و دیگر ترکیبهای آن شود.

معنی کلمه زردرنگ در فرهنگ فارسی

( صفت ) آنچه به رنگ زرد باشد زرد فام
زرد و مایل بزردی خجل و شرمنده

جملاتی از کاربرد کلمه زردرنگ

سوهان‌کاری سرآبه‌های قطعه (معمولاً در انتهای قطعات در اثر خروج از مذاب و حرکت مذاب بر روی قطعه، روی منجمد شده که اصطلاحاً شرآبه می‌نامند) باید به میزانی باشد که لایهٔ روی تخریب نگردد و فقط لایهٔ اضافی از بین برود تا ظاهر قطعه حفظ شود در صورتی که لایهٔ روی تخریب شود بعد از مدتی زنگ آهن به صورت لکهٔ زردرنگ دیده خواهد شد.
گل‌های لوله‌ای این گیاه دارای ماده‌ای قرمز رنگ به نام کارتامین می‌باشد که در آب به مقدار کم حل می‌شود ولی در الکل محلول است. کارتامین به علت رنگ زیبایی که دارد در رنگرزی به کار می‌رود. ماده زردرنگی نیز در گل این گیاه وجود دارد که زرد گلرنگی خوانده می‌شود. بر اساس مطالعات تجزیه عاملی هر چه میزان کارتامین که موجب رنگ قرمز گل‌های گلرنگ می‌شود بیشتر باشد، تعداد دانه در غوزه نیز افزایش پیدا می‌کند.
غدد فوق کلیوی در دو طرف بدن، در داخل حفره‌ی شکمی و در جهت بالا و اندکی وسط کلیه‌ها قرار گرفته‌اند. در انسان، غده‌ی سمت راست هرمی شکل است، در حالیکه غده‌ی سمت چپ هلالی و قدری بزرگتر است. این غدد از لحاظ اندازه تقریباً ۳ سانتی‌متر پهنا، ۵ سانتی‌متر درازا و حدود یک سانتی‌متر ضخامت دارند. وزن متوسط این غدد در انسان بالغ، بین ۷ تا ۱۰ گرم است. رنگ این غده‌ها زردرنگ است.
«انسان وسوسه می‌شود این داستان را به عنوان مطالعه اجباری در علوم سیاسی توصیه کند، برای تمام دانشجویانی که می‌خواهند درباره قدرت بالقوه و عظیمِ نهفته در کُنشِ بی‌خشونت و مقاومت در برابر دشمنی که ابزارهای خشونت به مراتب برتری در اختیار دارد، چیزی بیاموزند... وقتی آلمانی‌ها مسئله نشان زردرنگ یهودیان را محتاطانه با دانمارکی‌ها مطرح کردند، صریحاً پاسخ گرفتند که پادشاه دانمارک اولین کسی خواهد بود که این نشان را به سینه می‌زند، و مقامات حکومت دانمارک هم تأکید کردند هر نوع اقدام یهودستیزانه، استعفای فوری آنها را در پی خواهد داشت.
او در ۱۹۳۱ میلادی به حزب نازی پیوست. در ۱۹۳۳ میلادی به خدمت وزارت رایش برای روشنگری مردم و پروپاگاندا به رهبری یوزف گوبلز درآمد. او سناریونویس محبوب گوبلز بود و در نوشتن متن فیلم یهودستیزانهٔ یهودی ابدی نقش داشت. همچنین او را عامل ایجاد قانون نصب نشان زردرنگ بر جامهٔ یهودیان می‌دانند.
آلو گوبی (هندی: आलू गोभी) از غذاهای پاکستانی، هندی و نپالی است که با سیب زمینی، گل کلم، و ادویه هندی تهیه می‌شود. رنگ این غذا به خاطر استفاده از زردچوبه زردرنگ است. در این غذا از سیر، پیاز، زنجبیل، گوجه‌فرنگی، نخود، گشنیز و زیره نیز استفاده می‌شود.
خاستگاه اصلی مردمان ترک‌تبار، آسیای میانه بوده و این مردمان از نژاد زرد هستند. در نوشته‌های کهن چینی، قرقیزها را مردمانی سفیدپوست با موهایی عمدتاً زردرنگ، بور با چشمانی آبی و شبیه به اروپایی‌های امروزی توصیف کرده‌اند. اما نوشته‌های تاریخی بعدی، اطلاعاتی دربارهٔ چگونگی ناپدید شدن تدریجی این ویژگی‌های ظاهری و درنهایت زردپوست شدن آن‌ها به دست نمی‌دهند. اقوام ترک به تدریج در غرب آسیا، خاورمیانه، آسیای کوچک و اروپای شرقی پراکنده شدند. در جریان این مهاجرت‌ها بخش‌های بزرگی از مردم هندواروپایی نواحی جدید نیز به مرور ترک‌زبان شدند. ۷۰–۷۶ درصد مردم ترکیه بر اساس آمارهای دولتی ترک هستند.
خاستگاه اصلی مردمان ترک‌تبار، آلتای و سیبری است و این مردمان از نژاد زرد هستند. در در نوشته‌های کهن چینی، قرقیزها را مردمانی سفیدپوست با موهایی عمدتاً زردرنگ، بور با چشمانی آبی و شبیه به اروپایی‌های امروزی توصیف کرده‌اند. اما نوشته‌های تاریخی بعدی، اطلاعاتی دربارهٔ چگونگی ناپدید شدن تدریجی این ویژگی‌های ظاهری قرقیزها و درنهایت زردپوست شدن آن‌ها به دست نمی‌دهند. اقوام ترک به تدریج در غرب آسیا، خاورمیانه، آسیای کوچک و اروپای شرقی پراکنده شدند. در جریان این مهاجرت‌ها بخش‌های بزرگی از مردمان هندواروپایی نواحی جدید نیز به مرور ترک‌زبان شدند.
تا کند لعل روی لاله بهار تا کند زردرنگ برگ خزان