زرادخانه

زرادخانه

معنی کلمه زرادخانه در لغت نامه دهخدا

زرادخانه. [ زَرْ را ن َ / ن ِ ] ( اِ مرکب ) سلاح خانه. ( غیاث اللغات ) ( آنندراج ). محل اسلحه و ذخایر و مهمات نظامی. قورخانه. اسلحه خانه. جبه خانه. جیباخانه. ( فرهنگ فارسی معین ). اسلحه خانه. ( ناظم الاطباء ). قورخانه . ( یادداشت بخط مرحوم دهخدا ). فرهنگستان ایران این کلمه را بجای قورخانه پذیرفته و آن مکانی برای نگاهداری ذخائر و مهمات ارتش است :
زرادخانه تو بود هشتصد کلات
انبارخانه تو بود هشتصد حصار.منوچهری.شبیخون کرد و همه سپاه او را بکشت و مال اوی و خزائن و ستوران بگرفت و زرادخانه. ( تاریخ سیستان ). اما شرط آن است که از زرادخانه پنجهزار اشتر بار سلاح... فرستاده آید. ( تاریخ بیهقی چ ادیب ص 74 ). فوجی غلام قوی ، مقدار هزاروپانصد بار باید و سواری هشتهزار از تفاریق گزیده تر و ده پیل و آلت قلعه گشادن و اشتری پانصد زرادخانه. ( تاریخ بیهقی ایضاً ص 464 ). چون به چوکانی رسید دو سه روز مقام بود تا بنه و زرادخانه و پیلان و لشکر دررسیدند. ( تاریخ بیهقی ایضاً ص 570 ). چندین چیز خواسته شد از آلت جنگ بیابان و اسب و شتر و زرادخانه و جامه. ( تاریخ بیهقی ایضاً ص 602 ).
خواهم ز بخت یکدلش در عرش بینم منزلش
زرادخانه بابلش مربط خراسان بینمش.خاقانی.داری کمال عقل پی زور و زر مشو
زرادخانه یافته ای دوکدان مخواه.خاقانی ( دیوان چ سجادی ص 376 ).خزانه فرستاد وزرادخانه تا با سلطان به نواحی کرج مصاف داد. ( راحة الصدور راوندی ). و مراکب راهوار و... بسیار و زرادخانه و آلات بیت الشراب. ( جهانگشای جوینی ).
تیغ در زرادخانه اولیاست
دیدن ایشان شما را کیمیاست.مولوی.

معنی کلمه زرادخانه در فرهنگ معین

( ~. نِ ) [ معر. ] (اِمر. ) انبار مهمات و اسلحه .

معنی کلمه زرادخانه در فرهنگ عمید

۱. [مجاز] مجموعۀ تسلیحات و جنگ افزاری یک کشور.
۲. اسلحه خانه، انبار اسلحه.

معنی کلمه زرادخانه در فرهنگ فارسی

جبه خانه، اسلحه خانه، انباراسلحه، کارخانه سلاح
( اسم ) محل اسلحه و ذخایر و مهمات نظامی قور خانه اسلحه خانه جبه خانه جیبا خانه .

معنی کلمه زرادخانه در فرهنگستان زبان و ادب

{armoury, arsenal} [علوم نظامی] مکانی که در آن سلاح ذخیره می شود

معنی کلمه زرادخانه در دانشنامه عمومی

زَرّادخانه، به محل ساخت، تعمیر، ذخیره و نگهداری اسلحه و مهمات نظامی گفته می شود. از زرادخانه های مشهور، می توان زرّادخانهٔ کرملین را نام برد.
در دوران قاجار، بیشتر واژهٔ ترکیبی ترکی فارسی قورخانه بدین منظور به کار می رفته است، ولی، فرهنگستان زبان اول، واژه فارسی زراد را به جای واژه ترکی قور پذیرفت؛ البته پیشتر هم در متون فارسی از این واژه استفاده شده است؛ برای نمونه:
( از منوچهری دامغانی ) .
( از مولوی ) .
بیهقی نیز، در تاریخ بیهقی، در توصیف رفتن امیری به مکانی به نام چوگانی در نزدیکی ولوالج ( کندوز امروزی ) می نویسد: «امیر به تعجیل تر برفت و به پیلانروان یک روز مُقام کرد، و از پژغوژک بگذشت چون به چوگانی رسید دو سه روز مُقام بود تا بُنه و زرادخانه و لشکر دررسیدند. »
در زبان های اروپایی اغلب از واژهٔ arsenal، که تغییرشکل یافتهٔ واژهٔ عربی ( به عربی: «دارالصِّناعَة» ) است برای این مفهوم استفاده می کنند. زَرّاد به معنی زره گر، زره ساز است و واژه ای است عربی شده از ریشهٔ فارسی زره ( یا زره گر ) . این واژه معنی کلی اسلحه ساز را هم می دهد.

معنی کلمه زرادخانه در ویکی واژه

انبار مهمات و اسلحه.
: کسی که زره می سازد. زره ساز
زرادخانه: اسلحه خانه محل اسلحه و ذخایر و مهمّات نظامی

جملاتی از کاربرد کلمه زرادخانه

در فوریهٔ ۲۰۱۴ یکی از مقامات رسمی ارتش روسیه اعلام کرد انتظار دارد تا سال ۲۰۲۰ توسعهٔ سارمات آغاز شود. در ماه می همان سال منبع رسمی دیگری اعلام کرد پروژهٔ سارمات سریع‌تر آغاز خواهد شد و در سال ۲۰۲۱، ۱۰۰ درصد زرادخانهٔ هسته‌ای روسیه را تشکیل خواهد داد.
غزال‌ها هم مثل دیگر هواگردهای عراقی آسیب شدیدی را در جریان جنگ سال ۱۹۹۱ با ائتلاف بین‌المللی مدافع کویت متحمل شدند. با این حال در سال ۲۰۰۰ هنوز ۲۰ غزال در زرادخانه عراقی‌ها باقی مانده بود. عراقی‌ها در سال ۲۰۰۹ شش بالگرد غزال فرانسوی را خریداری کردند. البته غزال‌هایی که اکنون در عراق هستند فاقد موشک هات می‌باشند
عمان دارای یکی از بزرگ‌ترین زرادخانه‌های موشک اسکاد در جهان است و برآورد می‌شود و تعداد زیادی موشک بالستیک دارد.
در دهه ۱۹۷۰ میلادی، ایران از بزرگ‌ترین واردکنندگان تجهیزات جنگی بود که بخشی از این تجهیزات را موشک‌ها شامل می‌شدند. آمریکا، شوروی و انگلیس از فروشندگان سلاح به ایران در این دوران بودند. آلمان غربی نیز در این دوره، یک سایت زرادخانه‌ای بزرگ در اصفهان را با همکاری ایران شروع کرده‌بود که با وقوع انقلاب ۱۳۵۷ متوقف شد. بر اساس برخی شواهد، حکومت پهلوی طی قراردادی با اسرائیل سنگ بنای یک سامانه کوتاه‌برد موشکی را چیده بود که با انقلاب ۱۳۵۷ این مورد نیز لغو شد.
هنگامی که در سال ۱۶۵۵ توپچی باشی حسینقلی خان درگذشت، شاه عباس دوم شخص جدیدی را تعیین نکرد. جبهدارباشی ("رئیس زرادخانه سلطنتی") به‌طور موقت تا ۱۶۶۰–۱۶۶۱ این سمت را بر عهده گرفت. فلور اشاره می‌کند که این پست ممکن است پس از آن، برای چند سال خالی بوده باشد.
تیغ در زرادخانهٔ اولیاست دیدن ایشان شما را کیمیاست
پس از جنگ جهانی دوم، ایالات متحده و اتحاد شوروی شروع به رقابتی بر سر قدرت، نفوذ و پرستیژ کردند که این رقابت‌ها در جریان دوره‌ای موسوم به «جنگ سرد» اتفاق افتاد و تفاوت‌های عقیدتی مانند کمونیسم و کاپیتالیسم در آن اثرگذار بودند. این دو قدرت، اتفاقات نظامی اروپا را تحت کنترل خود گرفتند: در غرب اروپا ایالات متحده و کشورهای عضو ناتو و در شرق اروپا اتحاد شوروی و کشورهای عضو پیمان ورشو. ایالات متحده سیاستی مبنی بر جلوگیری از افزایش نفوذ کمونیسم را اختیار کرد و دو کشور در جنگ‌های نیابتی برابر یکدیگر قرار گرفتند و زرادخانه‌های هسته‌ای قدرتمندی ساختند؛ هرچند از درگیری مستقیم اجتناب شد.
کرۀ شمالی با داشتن چهارمین ارتش بزرگ جهان، با ۱٬۱۰۶٬۰۰۰ کارمند مسلح، و حدود ۲۰ درصد از مردان بین ۱۷–۵۴ سال در قوای عادی نظامی، نظامی‌شده‌ترین کشور در جهان امروز است. خدمت نظامی تا ده سال برای بیشتر مردان اجباری می‌باشد. این ارتش حدود ۷٬۷۰۰٬۰۰۰ نیروی ذخیره دارد. این ارتش در شبکۀ عظیمی از تأسیسات نظامی پراکنده در همۀ کشور، یک بنیاد بزرگ تولید سلاح، یک سیستم دفاع هوایی متراکم، سومین زرادخانه بزرگ سلاح شیمیایی در جهان و بزرگترین مجموعۀ نیروهای عملیات ویژۀ جهان (با ۱۸۰،۰۰۰ مرد جنگی) عمل می‌کند.
مرکز تحقیقات هسته‌ای نگب در ده کیلومتری شهر دیمونا قرار دارد که بر باور عمومی، بخش مهمی از «برنامه هسته‌ای اسرائیل» را تشکیل می‌دهد. در سال ۱۹۸۶ یک تکنسین هسته‌ای اسرائیلی، برای اولین‌بار، اطلاعات و تصاویری محرمانه از داخل رآکتور دیمونا و کلاهک‌های اتمی اسرائیل را در اختیار هفته‌نامه بریتانیایی ساندی‌تایمز قرار داد و به این ترتیب، مدارکی در تأیید حدس و گمان‌های موجود، در مورد زرادخانه هسته‌ای اسرائیل را منتشر کرد.
چون در زرادخانه باز شد غمزه‌های چشم تیرانداز شد
به گفته نیکلاس گودریک-کلارک، بسیاری از نئونازی‌ها می‌خواهند کشوری استبدادی با الگوبرداری از آلمان نازی به نام امپراتوری غربی تأسیس کنند. اعتقاد بر این است که این کشور پیشنهادی می‌تواند با ترکیب زرادخانه‌های هسته‌ای چهار قدرت بزرگ جهانی آریایی، یعنی ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه و روسیه تحت یک فرماندهی نظامی، به سلطه جهانی دست یابد.
آمریکا یکی از پنج دارنده به رسمیت شناخته شده سلاح هسته‌ای جهان است و دومین زرادخانه هسته‌ای بزرگ جهان را مالک است. در کل بالغ بر ۹۰٪ از ۱۴٬۰۰۰ سلاح هسته‌ای موجود در جهان به یکی از دو کشور ایالات متحده و روسیه تعلق دارد.
داری کمال عقل پی زور و زر مشو زرادخانه یافتهٔ دوکدان مخواه
خواهم ز بخت یک دلش، در عرش بینم منزلش زرادخانه بابلش مر بط خراسان بینمش