زد و خورد

معنی کلمه زد و خورد در لغت نامه دهخدا

زد و خورد. [ زَ دُ خوَرْ / خُرْدْ ] ( مص مرکب مرخم ، اِمص مرکب ) در مقام جنگ مستعمل است. «زد»، زدن زخم و «خورد»، خوردن زخم است. در این لفظ بوی خون می آید. ( بهار عجم ) ( آنندراج ). زدن و خوردن. ضرب زدن و مورد ضرب واقع شدن. || جنگیدن. ( فرهنگ فارسی معین ). مبارزه. منازعه.

معنی کلمه زد و خورد در فرهنگ معین

(زَ دُ خُ ) (اِمر. ) درگیری ، نزاع .

معنی کلمه زد و خورد در فرهنگ فارسی

( اسم ) ۱ - زدن و خوردن ضرب زدن و مورد ضرب واقع شدن . ۲ - جنگیدن .
در مقام جنگ مستعمل است جنگیدن مبارزه

معنی کلمه زد و خورد در ویکی واژه

درگیری، نزا

جملاتی از کاربرد کلمه زد و خورد

نر و ماده این گول ساده، و گرفتار افتاده را رزم لگد و مشت برساختند، و به کوفت های زفت و درشت که بر پیکار هفتخوان انگشت سودی در کار کتک و کشت ایستادند. از سر و سنگ مپرس و از تن و چوب مگوی، تو گفتی گل کاران ساروج همی کوبند، یا پوست گران مازوج همی سایند، از آن سنگ ساران و چوب باران کوهساری شدم از سنگ ولی خرد و خسته، پیشه واری از چوب ولی ریش و شکسته. پس از آنکه از آتش و باد دود و دمی مانده بود، و از خاک و آبم گردونمی، خوار و خسته، زار و شکسته از چنگ ایشانم رهایی رست و نیم کشت و خون آغشت تا ز رمیدن و ساز پریدن را بال و پر از مرغ دام دیده گرفتم و پای و پی از آهوی زخم رسیده. یار سنگین دل و ماه سیمین تن سنگ در دامان و جنگ در سر، شکسته لگام و گسسته جلو از پی تاختن آوردند، و در انداز تک و دو وایست و رو رزم ویرانه نو ساختن، من نیز از بیم جان و آسب کشت دست به سنگ ستیز بردم وآهنگ جنگ گریز کردم. پس از گیرو داری فره، و زد و خوردی فراوان مردن مردن و هزار خون دل خوردن، از آن گرداب کشتی شکن رخت به کنار افکندم، و از دریا باری چونان ژرف و بی پایاب که کمتر گزندش طوفان خون بود به کنجی جان سپار افتادم. چون لختی بدین برگذشت و هوش از رمیدن آرمیدن گرفت:
فقر صلح و دوستی و الفت و آسودگیست پادشاهی جنگ و غوغا و زد و خورد و وغاست
گزارش‌ها بیانگر زد و خورد پلیس در واشینگتن دی.سی. برای سومین روز متوالی است. پلیس در واشینگتن برای متفرق کردن معترضانی که در پارک مقابل کاخ سفید تجمع کرده بودند، از گاز اشک آور و اسپری فلفل استفاده کرده‌است. هادی نیلی، خبرنگار بی‌بی‌سی فارسی در واشینگتن می‌گوید تظاهرات در ابتدا مسالمت آمیز بود و تجمع کنندگان فقط شعار می‌دادند. اما با نزدیک شدن به ساعت‌های پایانی شب تنش‌ها افزایش یافت و بعضی از تجمع کنندگان اشیایی را به سمت پلیس پرتاب می‌کردند. با افزایش تنش‌ها چند خودرو نیز در نزدیکی کاخ سفید به آتش کشیده شده شدند. شهردار واشینگتن نیز برای مقابله با تکرار خشونت‌های دو شب گذشته در این شهر، از ساعت ۱۱ شب تا ساعت شش بامداد دوشنبه منع عبور و مرور اعلام کرد.
قسمت ۵ از فصل ۶، بیشتر دربارهٔ راسل کرو است که وی به نقاط مختلف دنیا سفر می‌کند و با هر کس که وی را می‌شناسد به زد و خورد می‌پردازد.
این اعتراضات در شهرهای مختلف ایران نظیر تهران، شیراز، اصفهان، مشهد، کرج، سمنان و کرمانشاه صورت گرفته است که میان معترضان و مأموران امنیتی یا مأموران لباس شخصی زد و خوردهایی رخ داده است.
مهاجمان، نخست دوچرخه‌ها و موتورهای مردم را آتش زدند که با واکنش مردم مواجه شدند و درگیری و زد و خوردی میان مردم و کولیها بوجود آمد. در این هنگام نیروهای شهربانی با استفاده از گاز اشک آور و شلیک هوایی سعی در متفرق کردن آنها داشتند. در همین هنگام عده‌ای دیگر از مهاجمین به پشت‌بام مسجد رفتند و با پرتاب آجر جمعیت داخل مسجد را مورد حمله قرار دادند. در این میان آیت الله صالحی و آیت الله رخشاد نجفی به دلیل پخش گازهای اشک آور بیهوش شدند و سپس عده ای دیگر از کولیها به سمت مردم حمله کردند و عده ای را مجروح و زخمی کردند.
گزارش‌های مختلف از بسیاری از شهرهای ایران نظیر تهران، اصفهان، شیراز، مشهد و رشت از حضور مردم در خیابان‌ها خبر می‌داد. در تهران و در ساعت‌های اولیه تظاهرات به صورت آرام و پراکنده و بدون زد و خورد انجام می‌شد. پس از آن با حملهٔ نیروهای پلیس ضد شورش، لباس شخصی‌ها و گارد ویژه به تظاهرکنندگان، این اعتراضات به خشونت کشیده شد. این تظاهرات با اعلام میرحسین موسوی و مهدی کروبی مبنی بر دریافت مجوز از وزارت کشور در تاریخ ۱۶ بهمن ۱۳۸۹ برنامه‌ریزی شد.
در ۱۹۲۷ فیلم اکتبر را به مناسبت دهمین سالگرد انقلاب ساخت. در این فیلم آیزنشتاین توانسته‌است با تکنیک خاص خود در مونتاژ از ترکیب نمایش مبارزات جمعی کارگران و صحنه‌های پرتحرک زد و خورد و تظاهرات با اشیا و عناصر نمادین مثل مجسمه ناپلئون، صلیب، … یک شاهکار بسازد. وی پیش از ساخت این فیلم بارها و بارها فیلم تعصب گریفیث فیلمساز آمریکایی را تماشا کرد، کسی که علاقه‌مندی آیزنشتاین به سینما با تماشای آثار او آغاز شد. اما نمایش فیلم انتقادات فراوانی به دنبال داشت. جو انقلابی در حال شکسته شدن بود.
سوزنده‌تر از برق پرندش به زد و خورد پرّنده‌تر از مرغ سمندش به تکاپو
زد و خوردهای او با نیروهای انقلابی آمریکا به ویرانی چوتا در ۱۷۸۰ میلادی انجامید. بقایای پیکر او در تنسی یافت‌شده است.
بعضی قوانین در اکستریم رولز وجود ندارند، برای مثال استفاده از صندلی، چکش و... و زد و خورد های غیر ورزشی در اکستریم رولز آزاد است.
تا زنی چشم بهم زان دوکمان بی زد و خورد صیدت آید همه این شهر به پیکانی چند
ای آنکه همیشه در پی خوابی و خورد پا در زد و خوردی از برای زد و برد
این اعتراضات در شهرهای مختلف ایران نظیر تهران، شیراز، قزوین، رشت، اصفهان، اهواز، مشهد، تبریز و بابل صورت گرفت که میان معترضان و مأموران امنیتی، لباس شخصی، یگان ویژه ناجا، نیروی انتظامی و بسیج زد و خوردهایی رخ داد. این اعتراضات اولین تظاهرات جنبش سبز در سال ۱۳۹۰ بود.
بابل، سنندج، اهواز، رشت، مریوان، مهاباد و سردشت صورت گرفت که میان معترضان و مأموران امنیتی زد و خوردهایی رخ داد.