زبان‌شناسی تطبیقی

معنی کلمه زبان‌شناسی تطبیقی در فرهنگستان زبان و ادب

{comparative linguistics} [باستان شناسی، زبان شناسی] شاخه ای از زبان شناسی که به مقایسۀ زبان ها و گویش ها برای اهدافی مانند تعیین نیای مشترک آنها می پردازد

معنی کلمه زبان‌شناسی تطبیقی در ویکی واژه

شاخه‏‌ای از زبان‌شناسی که به مقایسۀ زبان‌ها و گویش‌ها برای اهدافی مانند تعیین نیای مشترک آنها می‏‌پردازد.

جملاتی از کاربرد کلمه زبان‌شناسی تطبیقی

رلاند به دلیل تحقیقات خود در مطالعات اسلامی و زبان‌شناسی شهرت یافت. فعالیت او زبان‌شناسی تطبیقی است. علاوه بر این، او به مطالعه زبان فارسی پرداخت و به ارتباط اساطیر شرقی با عهد عتیق علاقه‌مند بود. او در سال ۱۷۰۸ اثری دربارهٔ اسطوره‌های آسیای شرقی به نام "سه فصل از پایان‌نامه‌های متفرقه" منتشر کرد. علاوه بر این، او پیوند زبان مالایی را با فرهنگ لغت‌های غربی اقیانوس آرام "ویلم شوتن" و "ژاکوب لو مایر" کشف کرد.
وی در سال ۱۹۳۸ میلادی در دانشکده ادبیات و زبان دانشگاه دولتی ایروان تحصیلاتش را به پایان رسانید و در ۱۹۵۳ میلادی به درجهٔ استادی نایل آمد. از سال ۱۹۳۹ میلادی تدریس در دانشگاه دولتی ایروان را آغاز کرد و در ۱۹۵۶ میلادی، صاحب کرسی زبان‌شناسی همگانی در همان دانشگاه و سپس رئیس دانشکدهٔ زبان‌شناسی تطبیقی آچاریان شد. تحقیقات او در زمینهٔ زبان‌شناسی همگانی، تاریخ زبان‌شناسی ارمنی، زبان ارمنی کنونی و مراحل تاریخ ادبیات خاور زمین است. آقایان در سال ۱۹۴۸ میلادی پژوهش‌هایی در مورد نظامی گنجوی انجام داده‌است. همچنین او در مورد خیام تحقیقاتی را دارد و مطلبی با عنوان «درآمدی بر ادبیات فارسی» نوشته‌است.
دین در دوران هخامنشی با وجود دستاوردهای حاصل از مطالعات ژرف و مداوم در رشته‌های باستان‌شناسی، زبان‌شناسی تطبیقی، زبان‌شناسی تاریخی مردم‌شناسی و تاریخ و غیره هنوز در مورد مذهب هخامنشیان اختلاف نظر وجود دارد. آگاهی‌های در دست در مورد گرایش دینی چندین پادشاه نخست هخامنشی ناکامل است و مسئله زرتشتی بودن هخامنشیان مسئله‌ای بسیار مجادله‌آمیز بوده‌است.
با وجود دستاوردهای حاصل از مطالعات ژرف و مداوم در رشته‌های باستان‌شناسی، زبان‌شناسی تطبیقی، زبان‌شناسی تاریخی مردم‌شناسی و تاریخ و غیره هنوز در مورد مذهب هخامنشیان اختلاف نظر وجود دارد. به‌طور کلی این نظرات را می‌توان در سه گروه قرار داد.