زاویه انحراف

معنی کلمه زاویه انحراف در دانشنامه آزاد فارسی

زاویۀ انحراف (angle of declination)
زاویۀ بین جهت های قطب شمال مغناطیسیو قطب شمالحقیقی یا جغرافیایی در نقطۀ خاصی از سطح زمین. به علت جابه جایی کندی که در موقعیت قطب شمال مغناطیسی رخ می دهد، زاویۀ انحراف در طول زمان تغییر می کند.

معنی کلمه زاویه انحراف در ویکی واژه

زاویه‌ای افقی که با ادامه دادن خط قبلی در سمت چپ یا راست خط بعدی اندازه‌گیری می‌شود.

جملاتی از کاربرد کلمه زاویه انحراف

این آزمایش پیش از آن توسط اسحاق نیوتن نیز به عنوان یک نمایش عملی از نظریه گرانش در نظر گرفته شده بود، اما رد شده بود. با این حال، تیمی از دانشمندان، به ویژه نویل مسکلین، اخترشناس سلطنتی، تا آن زمان متقاعد شده بودند که این اثر قابل اندازه‌گیری و تشخیص است و آنها انجام آزمایش را بر عهده گرفتند. زاویه انحراف به چگالی و حجم نسبی زمین و کوه بستگی دارد: اگر بتوان چگالی و حجم شیهالیون را مشخص کرد، چگالی زمین نیز می‌تواند مشخص شود. هنگامی که این امر شناخته شد، به نوبه خود مقادیر تقریبی را برای دیگر سیاره‌ها، قمرهای آنها و خورشید؛ که قبلاً فقط بر پایهٔ نسبت‌های تقریبی آنها شناخته شده بودند، به دست می‌آورد.
آپولو ۸ به عنوان اولین فضاپیمای سرنشین‌داری که به دور بیش از یک جرم آسمانی می‌چرخید، مشخصات آن نیاز به مجموعه‌ای از پارامترهای دورانی مختلفی داشت که به وسیله یک مانور تزریق جدا می‌شد. مأموریت آپولو با گردش ۱۸۵ کیلومتری به دور زمین آغاز می‌شد. آپولو ۸ با اوج ۱۸۵٫۱۸ کیلومتر و حضیض ۱۸۴٫۱۴ کیلومتر، و با زاویه انحراف ۳۲٫۵۱ درجه از استوا و تناوب مداری ۸۸٫۱۹ دقیقه وارد مدار نزدیک زمین شد. نیروی محرکه در طول ۲ ساعت و ۴۴ دقیقه و ۳۰ ثانیه، اوج را ۱۱٫۹ کیلومتر افزایش داد.
مقدار انحراف ماکسیمم از موضع تعادل آونگ، دامنه نوسان نامیده می‌شود، و ارتباط مستقیمی با زاویه انحراف اولیه آونگ (