زادبوم

معنی کلمه زادبوم در لغت نامه دهخدا

زاد بوم. ( اِ مرکب ) محمول بر قلب یعنی وطن و زمینی که در آن متولد شود. ( آنندراج ) ( غیاث اللغات ). وطن. مولد. ( فرهنگ شعوری ج 2 ص 36 ) :
آن را که بر مراد جهان نیست دسترس
در زاد بوم خویش غریب است و ناشناس.سعدی ( گلستان چ فروغی ).و رجوع به زاد و زاد و بوم شود.

معنی کلمه زادبوم در فرهنگ معین

(اِمر. ) زادگاه ، میهن .

معنی کلمه زادبوم در فرهنگ عمید

میهن، وطن، محل تولد، زادگاه، جایی که شخص در آنجا زاییده شده و مٲوی گرفته: آن را که بر مراد جهان نیست دسترس / در زادبوم خویش غریب است و ناشناس (سعدی: لغت نامه: زادبوم ).

معنی کلمه زادبوم در فرهنگ فارسی

زادوبوم، میهن، وطن، محل تولد، زادگاه
( اسم ) مسقط الراس زادگاه . توضیح : [[ زاد و بوم ]] که متداول شده صحیح نیست.
محمول بر قلب یعنی وطن و زمینی که در آن متولد شود وطن مولد

معنی کلمه زادبوم در ویکی واژه

زادگاه، میهن.

جملاتی از کاربرد کلمه زادبوم

زادبوم آرچی‌ها ۲۰۰۰ متر بالاتر از سطح دریا و در حوزه رود قره‌قویسو کوهستان قفقاز قرار دارد.
چو مردی تو و زادبومت کجاست سزد گر بگویی همه راه راست
پرهای بدن این پرنده قهوه‌ای متمایل به سرخ است. تنها پرهای سینه و قسمتی از پشت سیاه رنگ است. نوک آن‌ها سیاه می‌باشد. مقدار تخم آن‌ها ۱۶ عدد و به رنگ سبز زیتونی می‌باشد. این اردک به سختی راه می‌رود. بیشتر اوقات در آب به سر می‌برد و زادبوم آن‌ها شمال اروپاست.
آل برهان از عرب‌هایی بودند که از زادبومشان، عربستان به مرو کوچیدند و ریشه خود را به عمر بن خطاب، خلیفه دوم می‌رسانند. در متن‌های تاریخی از آنها گاه با لقب امام و گاه با لقب سلطان یاد شده‌است. آل برهان را در بخارا صدر جهان و صدر شریعت نیز می‌خواندند.
چنین گفت میرین برین زادبوم جهان آفرین تا پی افگند روم
چنان مرد غریبم در جهان خوار به یاد زادبوم خویش بیمار
ابوالحسن داودی (زاده ۲۱ تیر ۱۳۳۴ در نیشابور) کارگردان، فیلم‌نامه‌نویس و تهیه‌کننده اهل ایران است. زادبوم، رخ دیوانه، تقاطع، مرد بارانی و هزارپا فیلم‌های قابل توجه او هستند. داودی فعالیت هنری را با نگارش نقد و مقالات سینمایی آغاز کرد. وی فعالیت سینمایی را سال ۱۳۶۵ با نگارش فیلمنامه فیلم پائیزان به کارگردانی رسول صدر عاملی، با همکاری فرید مصطفوی تجربه کرد. از دیگر فعالیت‌های داودی می‌توان به تأسیس دفتر تولید فیلم آرتا فیلم، نگارش مقاله‌های سینمایی و ریاست اسبق هیئت مدیره خانه سینمای ایران اشاره کرد.