ریزپرده
معنی کلمه ریزپرده در دانشنامه عمومی

ریزپرده

معنی کلمه ریزپرده در دانشنامه عمومی

ریزپرده یا میکروتون ( به فرانسوی: microtone ) اصطلاحی است که برای توصیف فواصل کوچکتر از نیم پرده در موسیقی به کار می رود. موسیقی ریزپرده ای یا موسیقی میکروتونال ( به فرانسوی: microtonal ) نوعی از موسیقی است که در آن از ریزپرده ها استفاده می شود.
اندازهٔ ریزپرده ها در انواع مختلف موسیقی تفاوت دارد؛ همچنین در موسیقی نقاط مختلف دنیا از نام ها و نشانه های مختلفی برای نامیدن و نمایش ریزپرده ها استفاده می شود. موسیقی سنتی ایران و موسیقی عربی و ترکی از جمله رایج ترین انواع موسیقی ریزپرده ای هستند، اما کاربرد ریزپرده ها در موسیقی اندونزی، هندوستان، ونزوئلا، ژاپن یونان باستان و موسیقی معاصر غرب نیز گزارش شده است.
مفهوم ریزپرده در موسیقی با مفهوم ربع پرده ارتباطی تنگاتنگ دارد. در موسیقی مبتنی بر اعتدال مساوی، ریزپرده هایی که دقیقاً نصف یک نیم پرده باشند را می توان به درستی ربع پرده نامید. در تئوری معاصر موسیقی عربی، ریزپرده ها به صورت ربع پرده تعریف می شوند. برخی از نظریه پردازان تئوری موسیقی ایرانی هم اصطلاح ربع پرده را برای توصیف فواصل ریزپرده ای به کار می برند؛ اما برخی دیگر از صاحب نظران معتقدند از آنجا که فواصل ریزپرده ای در موسیقی ایرانی دقیقاً نصف یک نیم پرده نیستند و کوک سازهای ایرانی هم به روش اعتدال مساوی انجام نمی شود، استفاده از لفظ ربع پرده برای توصیف این فواصل نامناسب است.
اولین کاربرد واژهٔ «میکروتون» ( مترادف ریزپرده ) به ماد مکارتی نسبت داده می شود؛ وی در سال ۱۹۱۲ میلادی در کتابش با نام «برخی از نطفه های هندی موسیقی»[ الف] از لفظ «میکروتون» برای توصیف شروتی های موسیقی هندی استفاده می کند و می نویسد که تعداد این میکروتون ها محل اختلاف نظر است در حالی که با رواج نظام کوک خالص نزد مردمان آریایی، این تعداد اهمیتش را از دست می دهد. تا پیش از آن، برای توصیف این فواصل از لفظ ربع پرده استفاده می شد که گمراه کننده بود چون هم ربع پرده ها دقیقاً نصف یک نیم پرده نیستند و هم از لفظ «ربع پرده» برای توصیف فواصل ریزپرده ای غیر از ربع پرده هم استفاده می شد.
در زبان فرانسوی برای توصیف مفهوم ریزپرده از عبارت میکروانتروال ( به فرانسوی: micro - interval ) به معنی «ریزفاصله» استفاده می شود. مفهوم ریزپرده و ریزفاصله گاهی مترادف و گاهی غیر مترادف دانسته می شود. برای مثال تعریف ریزپرده در واژه نامه موسیقی هاروارد چنین آمده است: «ریزپرده فاصله ای است کوچک تر از یک نیم پرده». این در حالی است که در همین کتاب در تعریف مفهوم کما از عبارت «ریزفاصله» استفاده شده ولی به ریزپرده بودن کماها اشاره ای نشده است. عبارت میکروتونالیته ( به فرانسوی: microtonalité، به معنای ریزمایه یا ریزپردگی ) نیز توسط رودی بلش برای توصیف خصوصیات ریزپرده ای «گام بلوز» به کار رفته است.
معنی کلمه ریزپرده در ویکی واژه
جملاتی از کاربرد کلمه ریزپرده

معنی کلمه ریزپرده در ویکی واژه

فاصلۀ کوچک‌تر از نیم‏پرده.

جملاتی از کاربرد کلمه ریزپرده

گوشهٔ عشاق معمولاً پس از بیات راجه اجرا می‌شود و این گوشه بر درجهٔ دوم بیات اصفهان استوار است. درجهٔ سوم اصفهان در این گوشه یک ربع پرده زیرتر می‌شود و درجهٔ هفتم اصفهان (که در محور اصلی بیات اصفهان، ریزپرده‌ای است، بکار می‌شود.
در گذشته، درجهٔ هفتم بیات اصفهان نیز ریزپرده‌ای بود؛ مثلاً، در بیات اصفهانِ لا، این درجه به جای آن که (مثل گام کوچک هماهنگ) سل دیز باشد، سل سری بود. در این صورت، دانگ اول بیات اصفهان را به جای دستگاه همایون می‌توان منطبق بر دانگ اول چهارگاه دانست. داریوش طلایی هم در کتاب نگرشی نو به تئوری موسیقی ایرانی از دانگ چهارگاه برای نمایش دانگ پایین بیات اصفهان استفاده کرده‌است. البته داریوش صفوت، اصفهان قدیم را بیشتر به شور و سه‌گاه شبیه می‌داند.
بیات اصفهان به دلیل نزدیکی‌اش به گام کوچک هماهنگ در موسیقی غربی، کاربرد فراوانی در موسیقی سنتی و عامه‌پسند ایران داشته و از آن با کوک غربی (یعنی با تغییر درجهٔ ششم به شکلی که ریزپرده نداشته باشد) بسیار استفاده می‌شود. قطعه‌های مشهور در بیات اصفهان بسیارند که در ادامه چند مورد از آن‌ها برای نمونه آورده شده‌اند.
فاصلهٔ مجنب که از طنینی کوچکتر اما از نیم‌پرده بزرگتر بود، یک فاصلهٔ ریزپرده‌ای است. روح‌الله خالقی در کتاب نظری به موسیقی فاصلهٔ «مجنب» را دوم نیم‌بزرگ می‌نامد. اندازهٔ این فاصله نیز به‌طور تقریبی «سه ربع پرده» توصیف شده‌است اگر چه در این نظام کوک، ربع پرده به معنای یک چهارم پرده وجود نداشت. فاصلهٔ «بقیه» از همه کوچکتر بود و مراغی در جامع الالحان به این نکته که فاصلهٔ مجنب و بقیه از جایی به جای دیگر تغییر می‌کند اشاره کرده و اندازهٔ تقریبی بقیه را حدوداً با نسبت ۲۰:۱۹ نزدیک دانسته‌است.
از بین این گوشه‌های ثانویه، فیلی روی درجهٔ هفتم شور تمرکز دارد (نت شاهد) و روی درجهٔ سوم شور توقف می‌کند (نت ایست) و به این ترتیب یک فاصلهٔ پنجم درست را پوشش می‌دهد که برپایهٔ نت شاهد بیات ترک بنا شده‌است. نت شاهد و ایست گوشهٔ شکسته هم مانند گوشهٔ فیلی است؛ اما فواصل داخل این درجات با آواز افشاری مطابقت پیدا می‌کند: درجهٔ هشتم شور به طرف درجهٔ هفتم آن (که نتِ شاهدِ آواز افشاری در این موقعیت است) گرایش یافته و ربع پرده پایین می‌آید، و درجهٔ نهم شور نیز (که از پیش ریزپرده‌ای است) یک ربع پردهٔ دیگر پایین آورده می‌شود. گامی که پس از این تحولات به دست می‌آید، مطابق با مقام راست قدیم است.