رگبرگ

معنی کلمه رگبرگ در لغت نامه دهخدا

رگبرگ. [ رَ ب َ ] ( اِ مرکب ) عبارت از انشعابات دسته های چوبی و آبکشی ساقه است که به وسیله دمبرگ داخل پهنک می گردد... رگبرگی که مستقیماً از دمبرگ داخل پهنک می گردد رگبرگ اصلی نامیده می شود و رگبرگهای دیگر که از انشعاب رگبرگ اصلی به وجود آمده اند رگبرگ فرعی نام دارند. ( گیاه شناسی حبیب اﷲ ثابتی ص 253 ).

معنی کلمه رگبرگ در فرهنگ عمید

برآمدگی های باریک رگ مانند در برگ درختان و گیاه ها.

معنی کلمه رگبرگ در فرهنگ فارسی

بر آمدگیهای باریک رگ ماننددربرگ درختان وگیاهان
عبارت از انشعابات دسته های چوبی و آبکشی ساقه است که بوسیله دم برگ داخل پهنک میگردد

معنی کلمه رگبرگ در فرهنگستان زبان و ادب

{vein} [زیست شناسی- علوم گیاهی] مجموعه ای آوندی فیبری (fibrovascular ) که مانند رشته ای عصبی در سطح یا نزدیک به سطح برگ یا کاسبرگ یا گلبرک یا دیگر اندام ها امتداد یافته است متـ . رگه 2 nerve

جملاتی از کاربرد کلمه رگبرگ

اگر گیاهی نسبت به جذب آهن به مقدار کافی قادر نباشد ساخت سبزینه (کلروفیل) در برگ کاهش می‌یابد و برگ‌ها رنگ پریده خواهند شد. به این نحو که ابتدا این پدیده در فاصله بین رگبرگ‌ها رخ داده، سپس با شدت یافتن کمبود، به جز رگبرگ‌ها، تمام سطح برگ زرد می‌شود. چون آهن در گیاه پویا نیست این علائم ابتدا در برگ‌های جوان و در قسمت بالای ساقه مشاهده شده و با شدت یافتن کمبود تمامی گیاه را در بر می‌گیرد. باید توجه داشت که تنها کمبود آهن منجر به زردی برگ نمی‌شود، کمبود ازت، گوگرد، منیزیم و برخی عناصر دیگر می‌توانند این مشکل را ایجاد کنند.
ارتفاع آدنیوم مولتی فلوروم تا حدود سه متر میرسد که دارای برگهایی سبز و براق با رگبرگ هایی برجسته با رنگ روشن می باشد