روکردن

معنی کلمه روکردن در لغت نامه دهخدا

رو کردن. [ ک َ دَ ] ( مص مرکب ) پیش آمدن. واقع شدن. حادث شدن : بدبختی به ما رو کرد. دولت به ما رو کرد. ( یادداشت بخط مؤلف ). حاصل شدن. ظهور کردن. ( از غیاث اللغات ). || توجه کردن. ( غیاث اللغات ). روی آوردن. ( یادداشت بخط مؤلف ). متوجه به کسی شدن. ( آنندراج ) :
چون محمدپاک شد از نار و دود
هرکجا رو کرد وجه اﷲ بود.مولوی.- روکردن به ؛ توجه کردن به. متوجه کسی شدن : رو کرد به من و گفت... ( یادداشت بخط مؤلف ) :
رو به آتش کرد شه کای تندخو
آن جهان سوز طبیعی خوت کومولوی.اکنون که تو روی باز کردی
رو باز به خیر کرد حالم.سعدی.از روی دوست تا نکنی رو به آفتاب
کز آفتاب روی به دیوار می کنی.سعدی.یکبار رو چرا به در دل نمی کنند
این ناکسان که زحمت درها همی دهند.صائب.جز به سختی نکند وصل بتان رو به کسی
باده آینه در شیشه سنگ است اینجا.صائب ( از آنندراج ).چو بستی در بروی من به کوی صبر رو کردم
چو درمانم نبخشیدی به درد خویش خو کردم.محمدحسین شهریار.|| روبرو کردن. ( غیاث اللغات ). || ( اصطلاح قماربازی ) باز کردن دست و نشان دادن ورقها در بازی.

معنی کلمه روکردن در فرهنگ فارسی

پیش آمدن . واقع شدن . حادث شدن

جملاتی از کاربرد کلمه روکردن

مهتران جهان همه مردند مرگ را سر همه فروکردند
ماتریکس سه بعدی متخلخل را می‌توان با اتصال الیاف پلی مری در نقاط تقاطع آن‌ها، با استفاده از یک پلی مر ثانویه ساخت. به عنوان مثال الیاف پلی گلیکولیک اسید می‌توانند با فروکردن در محلول پلی لاکتیک اسید، خنک کردن و پس از آن حذف پلی لاکتیک اسید، پیوند یابند. در این روش ابتدا الیاف پلی مر تولید شده بعد بر روی همدیگر قرار می‌گیرند و سپس محل تقاطع الیاف به وسیلهٔ پلی مر دومی به یکدیگر متصل می‌شود. با این وجود، مشکلاتی برای این روش در کنترل تخلخل یا انتخاب حلال‌ها وجود دارد. این فرایند ساده است اما پیوند فیزیکی ممکن است در تمام ماتریس‌های پلی گلیکولیک اسید یکنواخت نباشد و فقط در چند نقطه متفاوتی از فیبرهای مجاور تشکیل شود.
کف این اتاقک‌ها نیمه‌باز است و ساختاری شبیه حوض ماه دارد و بالای اتاقک به کابلی متصل است. اصول کاری آن مانند فروکردن یک لیوان وارو نه به درون آب است که مقداری هوا در آن ذخیره می‌شود. فشار آب باعث می‌شود که هوایی که در درون اتاقک مانده از آن خارج نشود.
آن مرد پای برنتوانست کشیدن. همچنان بماند تا آخر عمر و آن از آن بود که پنداشت پای فروکردن مردان همچنان بود که قیاس خلق دیگر.
ز شرم عشق فلکها به خاک روکردند دمی که‌چشم گشودند سر فروکردند
به نیروکردن لشکر تنت‌گویی همه دل شد به یاری دادن یزدان دولت‌ گویی همه جان شد
درآنجا ریش او را دریدند، سرش را تراشیدند و دندان‌هایش را کشیدند. کسانی که آنجا حاضر بودند، از جمله زنانی که شوهرانشان به دست او اعدام یا کور شده بودند آندرونیکوس را زیر مشت و لگد خود گرفتند. سپس دست راست او را با تبر قطع کردند و چند روز بعد یکی از چشم‌هایش را از حدقه به درآوردند. او را سپس بر شتری نشانده به دور بازار گرداندند و در ادامه با چماق بر سر او کوفتند و سرگین گاو و مانند را در سوراخ‌های بینیش فرو بردند. او را با سنگ زدند و آب جوش به صورتش ریختند. سپس او را به میدان مسابقات شهر برده، از پاهایش آویزانش کرده و به ضرب و جرح آلات تناسلیش پرداختند و در نهایت شمشیری را در حلقش فروکردند که نتیجهٔ آن مرگی رقت‌بار برای آندرونیکوس یکم بود.
خرد به صد طلب آیینهٔ جنون پرداخت که چشم شخص به تمثال روبروکردند
فیش دستگیر و سریعاً محاکمه شد. هیئت منصفه سابقه روانی وی را نادیده انگاشته و وی را به اعدام با صندلی الکتریکی محکوم کرد. عکسبرداری با اشعه ایکس، از وجود ۲۹ سوزن در کشاله ران وی خبر داد که وی طبق عادت به بدن خود فرو می‌کرد. فروکردن سوزن به بدن قربانیان از جمله علاقه‌مندی‌های فیش بود. فیش در ۱۶ ژانویه سال ۱۹۳۶ اعدام شد. وی پیش از اعدام حتی به مأمور اجرای اعدام خود کمک کرد تا کمربندهای صندلی الکتریکی را به پاهایش ببندد. آخرین جمله‌ای که وی به زبان راند، این بود: من سال‌ها پیش در خشکسالی که در چین روی داد، به خوردن گوشت انسان علاقه‌مند شدم. خیلی خوشمزه است. گوشت دختران لذیذتر از پسران کوچولو است.
طرز تهیهٔ این آش در خوزستان و سرزمین‌های بختیاری بسیار شبیه به هم بوده، بدین صورت است که سبزی کاردین، برنج گرده (برنج آش) و جوی نیم کوب (یا گندم) همراه با مقداری آب که مواد را کامل بپوشاند، حرارت داده می‌شوند. سنجش حرارت کافی با فروکردن انگشت در مواد انجام می‌گیرد و زمانی که دیگر نتوان انگشت را درون مواد نگه داشت حرارت دهی متوقف می‌شود. پس از اینکه ولرم شد (مانند ماست زنی) به آن مخمر ویژهٔ آش (مخمر آبجو) یا مایه خمیر اضافه می‌کنند و در ظرف را بسته در پارچه می‌پیچند تا گرمای آن حفظ شود و یک روز در این حالت باقی بماند. روز بعد مقداری از مایه را به عنوان مخمر برای دفعات بعد برداشته به بقیه مقداری سیر و نمک و آب اضافه می‌کنند و می‌جوشانند، پس از حدود یک ساعت، آش حاضر است.
در سال۱۹۵۰، محققان بیمارستان شهر کلیولند آزمایش‌هایی را برای مطالعه تغییرات در جریان خون مغزی انجام دادند: آن‌ها به افراد بی‌حسی نخاعی تزریق کردند و سوزن‌هایی را در رگ‌های گردن و شریان‌های بازویی فروکردند تا مقادیر زیادی خون استخراج کنند و پس از از دست دادن خون زیاد که باعث شد. فلج و غش، فشار خون آنها اندازه‌گیری شد. آزمایش اغلب چندین بار بر روی یک موضوع انجام می‌شد.
اکنون چون مجاهدهکرد این نیم دست راستکه عقل استکه: «ان الله تعالی لما خلق العقل قال له اقبل فأقبل، ثم قال له ادبر فأدبر» خطابکرد این عقل راکه رو آر به من، رو آورد بدوگفت: ای عقل رو بگردان از من،گفت: فرمان بردارم. پشت آوردن به امر، روآوردن است. نبینیکه فرشتگان را فرمودکه: به جای سجود من سجود آدمکنید. این از روی ظاهر، پشت آوردن به بندگی حق و روی آوردن به غیر حق بود؛اما چون به امر بود، رو آوردن بود به حق، بلکه عظیمتر، چرا عظیمتر؟ از بهر آنکه ایشان، سالها حق را سجود میکردند از بیگانه تمییز نمییافتند و با ابلیس همکاسه و هم خرقه بودند. به این یک رو از حقگردانیدن و به آدم روکردن خلعت تمییز یافتند و از بیگانه ممتاز شدند و ابلیس،گرچه بظاهر پشت به حق نکرد و از سجود حق ننگ نداشت از سجود غیر ننگ داشت، الاچون پشت به امرکرد، درنگریست روی خود را پشت دید و پشت فرشتگان را روی دید.
اتو در ۱۶ آوریل ۶۹ دست به خودکشی زد و با فروکردن خنجری در قلب خود به زندگیش پایان داد.
و طریق دیگر آموختن علم معرفت است، نه علم کلام و علمهای دیگر و اول این تفکر بود عجایب صنع چنان که در کتاب تفکر اشارت کردیم. بعد از آن ترقی کند و تفکر در جمال و جلال ذات وی تا حقایق اسما و صفات وی را مکشوف گردد. و این علمی دراز است ولکن زیرک را بدین رسیدن ممکن است چون استادی عارف یابد، اما بلید بدین نرسد. و این نه چون دام فروکردن است که باشد که صید درافتد و باشد که نه افتد، بلکه این چون تجارت و حراثت است و کسب، و چنان است که کسی گوسپندی به دست آرد نر و ماده و در تناسل افکند. ازاین لابد مال زیادت شود، مگر به صاعقه هلاک شود.