روغن حیوانی

معنی کلمه روغن حیوانی در فرهنگستان زبان و ادب

{ghee, butter oil, butterfat} [علوم و فنّاوری غذا] روغنی که از ذوب و صاف کردن کره به دست می آید

معنی کلمه روغن حیوانی در ویکی واژه

روغنی که از ذوب و صاف کردن کره به دست می‏آید.

جملاتی از کاربرد کلمه روغن حیوانی

روغَن دسته‌ای از مایعات است که با آب مخلوط نمی‌شوند و به دلیل آن که چگالی آن‌ها کمتر از آب است، روی آب شناور می‌مانند. اصولاً روغن به چربی گفته می‌شود که در دمای اتاق معمولاً به حالت مایع می‌باشد به جز روغن نباتی و روغن حیوانی.
به دلیل دمای سرد، مردم اغلب غذاهای گرم مانند سوپ، توکپا، چای و الکل‌های قوی را ترجیح می‌دهند. غلات به صورت نوشیدنی‌های الکلی ساخته می‌شوند. چای کره با مخلوط کره یا گایوه (घ्यु) / روغن حیوانی و نمک در یک نوشیدنی قوی چای درست می‌شود. این تهیه چای همچنین معمولاً با آرد تسامپا مخلوط می‌شود و نوعی فست فود درست می‌کند که مخصوصاً هنگام مسافرت خورده می‌شود.
آگنیوترا (به سانسکریت: अग्निहोत्र) نذر دو بار در روز شیر یا روغن حیوانی است که هنگام طلوع و غروب آفتاب بر آتش ریخته می‌شود و فریضه‌ای برای پیروان سنت شراوته محسوب می‌شود.
در فرودین ۱۴۰۲ اعلام شد که عشایر کرمانشاه سالانه بیش از ۲۳ هزار تن شیر، ۱۲ هزار تن گوشت قرمز، ۹۰۰ تن روغن حیوانی و ۱۷۰۰ تن الیاف دامی شامل پشم، کرک، مو تولید می‌کنند. همچنین تولید صنایع دستی توسط عشایر کرمانشاه نیز سالان ۲۲ هزار قطعه است که ۳۰ درصد تولید صنایع دستی استان کرمانشاه را تشکیل می‌دهد.
این غذا به‌طور سنتی با پیهٔ هم‌زده‌شدهٔ گوزن شمالی یا موس یا گراز دریایی، میوه‌های سته، ماهی (همچون سفیدماهی آب شیرین)، ریشه‌های گیاهی و روغن حیوانی تهیه می‌شود. در سال‌های اخیر در تهیه این غذا از شکر، شیر و روغن گیاهی هم استفاده می‌شود.
روایتی دیگر این است که بانویی در این مکان زندگی می کرده و از محل دامداری خویش محصولات لبنی بسیار لذیذی از جمله روغن حیوانی تولید می کرده است برای همین به ایشان عمه روغنی یا به لهجه محلی عَمَ رُغُنی گفته می شده است؛ به مرور این نام به اَمَرغُنی و سپس به احمدروغنی تغییر پیدا کرد. هنوز هم گویش محلی با عَمَ روغُنی یا اَمَرغُنی قرابت دارد.
مدیر کل نظارت بر مواد غذایی وزارت بهداشت افزود، البته شرط استفاده از این روغن در این محصولات این است که حتماً بر روی بسته‌بندی این محصولات قید شود که مثلاً ۱۰ درصد روغن حیوانی این محصول با روغن پالم یا هر روغن گیاهی دیگر جایگزین شده تا مصرف‌کننده مطلع باشد. وی همچنین گفت، تاکنون گزارشی مبنی بر وجود روغن گیاهی در شیر یا ماست در کشور نداشته‌ایم اما با توجه به هشدار وزیر بهداشت نظارت‌ها در این مورد نیز دقیق‌تر می‌شود. البته نظارت وزارت بهداشت و نمونه‌گیری از محصولات غذایی در بازار یک فرایند دائمی است.