روغن جلا

معنی کلمه روغن جلا در فرهنگستان زبان و ادب

{oil varnish, oleoresinous vehicle} [شیمی، مهندسی بسپار علوم و فنّاورى رنگ] نوعی ورنی حاوی رزین که در روغن حل شده است و اغلب براثر واکنش های شیمیایی به فیلمی (film ) جامد تبدیل می شود

معنی کلمه روغن جلا در دانشنامه آزاد فارسی

روغن جَلا (varnish)
در هنر و صنایع دستی، محلول شفافی از رزین یا چسب های رزینیِ مخلوط شده با روغن بَزرَک، و حلال هایی همچون تِربانتین یا مشابه های مصنوعیِ آن ها. از روغنِ جلا برای محافظت از سطح اثر هنری، یا برای ایجاد سطحی شفّاف و محافظ بر روی مبلمان و اثاث خانه استفاده می شود. گلر فرآورده ای ساخته شده از سفیدۀ تخم مرغ است، که برای جلادادن به نقاشی های تمپرا به کار می رود.

معنی کلمه روغن جلا در ویکی واژه

نوعی ورنی حاوی رزین که در روغن حل شده است و اغلب براثر واکنش‌های شیمیایی به فیلمی (film) جامد تبدیل می‌شود.

جملاتی از کاربرد کلمه روغن جلا

امروزه برای قلم‌زنی نخست داخل یا زیر ظرف مورد نظر را که معمولاً از جنس نقره یا طلا و یا مس است از مخلوط قیر و گچ پر می‌کنند تا صدای قلم کمتر به گوش برسد و همچنین مانع از سوراخ شدن ظرف در حین کار شود. سپس نقش مورد نظر را روی ظرف رسم کرده و قلم مناسب را انتخاب کرده و روی سطح ظرف قرار می‌دهند و با چکش بر انتهای قلم می‌کوبند تا شیارها و نقش‌ها با تغییر شدت ضربه روی ظرف ایجاد شوند.قلم‌ها متنوع هستند و نام‌های خاص خود را دارند مانند قلم سایه و قلم نیم‌بر. پس از پایان کار و ایجاد نقش‌ها، قیر را جدا می‌کنند و روی شیارها گرده زغال می‌ریزند و روی ظرف را با روغن جلای سیاه می‌پوشانند. به این ترتیب نقش‌های قلم‌زده شده به شکل خط‌هایی تیره مشخص و دیده می‌شود.