روغان

معنی کلمه روغان در لغت نامه دهخدا

روغان. [ رَ وَ ] ( ع مص ) رَوغ. ( ناظم الاطباء ) ( منتهی الارب ). روباه بازی کردن. ( المصادربیهقی ) : اهل غور چون حال روغان و مداهنت او بدانستند... ( تاریخ جهانگشای جوینی ). و رجوع به روغ شود.

معنی کلمه روغان در فرهنگ معین

[ ع . ] (اِمص . ) حیله گری .

معنی کلمه روغان در فرهنگ عمید

۱. این طرف و آن طرف دویدن، به هرسو روی آوردن.
۲. مکر و خدعه، حیله گری.

معنی کلمه روغان در فرهنگ فارسی

( اسم ) روباه بازی حیله گری .

معنی کلمه روغان در ویکی واژه

حیله گ

جملاتی از کاربرد کلمه روغان

در کتاب مینوی خرد یکی از متون قدیمی زرتشتی ذکر شده‌است: «و اهریمن بدکار دیوان و دروغان دیگر فرزندان اهریمنی را از عمل لواط با خود به وجود آوردند.» بنابراین نخستین نکته این است که لواط وسیله‌ای بود تا اهریمن بتواند موجودات اهریمنی دیگر و بیشتری به جهان بیاورد، و دوم آنکه اهریمن موجودی لواط کار پنداشته می‌شد.
ز ناقص فروغان نظر برگرفت فروغ از چراغ پیمبر گرفت
ابو بکر صدیق گفت: ثُمَّ اسْتَقامُوا ای لم یشرکوا باللّه شیئا و لم یرجعوا عنها بعد ما قالوا عمر خطاب گفت: استقاموا علی الامر و النهی و لم یروغوا روغان الثعالب، عثمان بن عفان گفت: ثُمَّ اسْتَقامُوا ای اخلصوا العمل للَّه.
لالهٔ دعوی ز کوه که دروغان نیست کن آفت فتوی ببر از مفتیان جهل بار
کسی به نزدیک رسول صلی اللّه علیه و سلم آمد و گفت کی مرا سخنی گوی در مسلمانی که اصلی باشد که دست در آن زنم. گفت بگوی آمَنْتُ بِاللّه ثُمَّ اسْتَقمْ و درین آیت می‌گوید که اِنَّ الَّذِینَ قالُوا رَبُّنَا اللّه ثُمَّ اسْتقامُوا معنی درین آیت آن می‌گوید لاتروغوا روغان الثعلب که چون روباه چرخه مزنید کی هر زمانی سر بجایی دیگر زنید کی آن ایمان درست نباشد ایمان چنان آرید کی گویید اللّه اللّه و بر آن استوار باشید و استوار بودن آن باشد که چون خدای گفتی نیز حدیث مخلوق بر زفان نرانی و دوستی با کسی دار که چون تو برسی اونرسد و باقی باشد تا تونیز هست باشی کی هرگز نرسی.
بر دروغان، جمع می‌آید دروغ للخبیثات الخبیثین زد فروغ