رودسته

معنی کلمه رودسته در فرهنگستان زبان و ادب

{fingerboard} [موسیقی] قسمتی از ساز در اغلب بربط ها و سازهای کمانه ای که بر روی دسته قرار می گیرد و محل انگشت گذاری نوازنده است

معنی کلمه رودسته در دانشنامه عمومی

رودَسته ( fingerboard ) قسمتی از ساز در اغلب بربط ها و سازهای کمانه ای است که بر روی دسته قرار می گیرد و محل انگشت گذاری نوازنده است.
اسکلوپد ( به انگلیسی: scalloped ) اصطلاحی است که در مورد سازهای زهی بکار برده می شود. برخلاف سازهای معمولی که در آن فاصله بین پرده ها کاملاً صاف هستند سازهای اسکلوپد پرده بندی فرو رفته ( U شکل ) دارند. استفاده از این گونه سازها به تبحر کافی شخص در نوازندگی احتیاج دارد، برای این که صدای نابهنجاری از ساز ایجاد نشود نوازنده باید انگشتانش را به نرمی روی سیم ها فشار دهد در نتیجه کیفیت اجرای تکنیک های بندینگ ، ویبراتو و قدرت مانور نوازنده در اجرای قطعات سرعتی افزایش می یابد در عوض آکوردگیری بسیار مشکل تر خواهد شد.

معنی کلمه رودسته در ویکی واژه

قسمتی از ساز در اغلب بربط‏ها و سازهای کمانه‏ای که بر روی دسته قرار می‏گیرد و محل انگشت‏گذاری نوازنده است.

جملاتی از کاربرد کلمه رودسته

او در فیلم ضربان قلب، دارودسته‌های واسیپور و دارودسته‌های واسیپور- قسمت دوم بازی کرده‌است.
مذاکرات به اصطلاح صلحی است که بین گروهی از فلسطینی‌ها، یعنی همین عرفات و دارودسته او، با اسرائیلی‌ها در جریان است؛ یعنی قضیه سازش و حکومت به‌اصطلاح خودمختار فلسطینی و از این حرف‌ها. این هم یکی از آن زشت‌ترین فریب‌ها و ترفندهای اسرائیلی‌هاست که متأسفانه عدّه‌ای از مسلمانان و عدّه‌ای از خود فلسطینی‌ها به دام آن افتاده‌اند.
از فیلم‌ها یا برنامه‌های تلویزیونی که وی در آن نقش داشته‌است می‌توان به پای آمریکایی: اردوگاه نوار، کینه ۲، بدبو، سی‌اس‌آی، دارودسته، سی‌اس‌آی: میامی، خاطرات خون‌آشام، خون حقیقی و بورلی هیلز ۹۰۲۱۰، آرام باش، آکوامارین، جان تاکر باید بمیرد، مکیدن خون‌آشام و من با تو ذوب میشم اشاره کرد.
از کارهای معروف او می‌توان به بازی در فیلم دارودسته‌های واسیپور اشاره کرد.
خلاصه داستان: ویرجیل کول و همکارش دیرینش اِوِرت هیچ مجریان سیار قانون هستند که استخدام شده‌اند تا عدالت را به شهر بی‌قانون «آپالوسا» بازگردانند. در مقابل آنها زمیندار بانفوذ و بی‌رحمی به نام رندال برگ قرار دارد که همراه با دارودسته خشنش آسایش مردم شهر را سلب کرده‌است. ویرجیل و اورت می‌دانند که کار پرمخاطره‌ای را قبول کرده‌اند چون رندال برگ برای رسیدن به اهداف خود کلانتر و معاونش را به راحتی از سر راه برداشته است و به هیچ‌کس رحم نمی‌کند. ویرجیل و اورت کار خود را به نحو احسن پیش می‌برند اما با ورود یک بیوه جذاب به نام آلیسون فرنچ رفاقت میان آن دو دستخوش بحران می‌شود.