رود ولگا
معنی کلمه رود ولگا در دانشنامه عمومی

رود ولگا

معنی کلمه رود ولگا در دانشنامه عمومی

وُلگا ( به روسی: Волга ) ( برخی آن را همان رودی می دانند که در متون قدیمی پارسی از آن با عنوان آتِل یاد شده است ) رودی در غرب روسیه است که با ۳٬۶۹۲ کیلومتر درازا، طولانی ترین رود روسیه و هفدهمین رود بلند جهان حساب میشود. همچنین این رود پرآب ترین رود اروپا است. رود ولگا پس از طی مسیر طولانی خود، به دریای خزر می ریزد. همچنین دریاچه خزر از طریق این رودخانه، توسط کانال ولگا–دن به آب های آزاد متصل می شود. برخی از بزرگ ترین ذخایر آبی جهان در کنار این رود قرار دارند و از منابع آب آن تغذیه می کنند. در کشور روسیه رود ولگا یکی از نمادهای ملّی کشور به شمار می رود و حوزه های آبگیر این رود، محل قرارگیری یازده شهر دیگر این کشور است.
نام روسی این رود یعنی ولگا ( Волга ) از ریشه نیا - اسلاوی *vòlga گرفته شده که به معنای رطوبت است. این نام اسلاوی یک گرته برداری از نامی است که سکاهای ایرانی زبان به این رود داده بودند یعنی «را». نام «را» ( Rā ) نیز در زبان سکایی به معنای رطوبت و هم ریشه با واژه اوستایی «رنها» Raŋhā ( به معنای رود افسانه ای ) است. واژه سغدی رک ( r’k ) و واژه فارسی رگ ( آبراه خون ) نیز با این واژه هم ریشه می باشند.
اقوام ترک تباری که در امتداد ولگا ساکن شدند در قدیم به آن ایتیل یا آتیل می گفتند که به معنای «رود بزرگ» است. در زبان های ترکی تبار امروزه نیز به آن با ایدیل و اِدل و نام های مشابه اشاره می شود. نام دیگر ترکی برای ولگا «ساری سو» ( آب زرد ) است. مردم قوم ماری، از اقوام اورالی به ولگا «یول» می گویند که در زبان تاتاری به معنای راه است.
معنی کلمه رود ولگا در ویکی واژه
جملاتی از کاربرد کلمه رود ولگا

معنی کلمه رود ولگا در ویکی واژه

ولکا
رودی جاری در کشورهای ترکیه و بلغارستان.

جملاتی از کاربرد کلمه رود ولگا

طبق نظر ظهیرالدین مرعشی این حمله در زمان استیلای سامانیان بر طبرستان رخ داد. مرعشی از شکست کامل روس‌ها در برابر مدافعان سامانی و قتل همه‌شان سخن گفته که با گزارش علی بن حسین مسعودی، که از لحاظ زمانی به واقعه نزدیک‌تر است، متعارض می‌باشد. با توجه به گزارش‌های مسعودی، روس‌ها در راه بازگشت در دلتای رود ولگا، توسط مسلمانان و برخی از مسیحیان خزری، مورد حمله واقع شدند. این تهاجم احتمالاً با رضایت شاه خزر انجام شده‌بود. کسانی که موفق به فرار شدند، توسط بلغارهای ولگا و برطاس‌ها به قتل رسیدند.
او در مارس ۱۹۶۰ به برنامه فضایی شوروی وارد شد و تمرین‌های خود را آغاز کرد. گروه نخست فضانوردان تمرین‌های بسیار سختی داشتند و باید خود را برای شرایط ناشناخته و پیش‌بینی نشده آماده می‌کردند. به‌جز تمرین‌های سخت و آموزش در مرکز تازه‌ساز فضانوردی موسوم به شهرک ستاره‌ها، کیهان‌نوردان به‌طور مرتب برای تمرین چتربازی زیر نظر نیکولای کامانین، دستیار فرمانده نیروی هوایی شوروی، به پایگاه هوایی انگلس در کنار رود ولگا فرستاده می‌شدند. شدت تمرین به حدی بود که آلکسی تنها در ماه اول ۷۰ تمرین پرش با چتر از هواپیما را به انجام رساند.
در آغاز سدهٔ هفتم میلادی قوم خزر در دشت‌های سفلای رود تِرِکْ و رود ولگا و شمال قفقاز سکنی داشتند.
در ابتدا سال ۱۹۱۹ میلادی فرماندهی عالی ارتش سفید تصمیم گرفت تا در جبهه شرقی از دو مسیر پیشروی نماید. در یال شمالی هدف اتصال با جبهه شمالی و پیشروی به سمت پتروگراد بود. در یال جنوبی هم هدف شکست مقاومت سرخ‌ها در رود ولگا و پیشروی به سمت مسکو بود.