ره نامه

معنی کلمه ره نامه در لغت نامه دهخدا

رهنامه. [ رَ م َ / م ِ ] ( اِ مرکب ) راهنامه. راهنامج. رهنامج. کتابی که بدان کشتی بانان راه سپرند و بسوی لنگرگاه و جز آن پی برند. معرب آن رهنامج و راهنامج است. ( یادداشت مؤلف ). کتاب شناساننده راهها :
دگرگونه در دفتر آرد دبیر
ز رهنامه ره شناسان پیر.نظامی.ز رهنامه چون بازجستند راز
سوی بازپس گشتن آمد نیاز.نظامی.ز خاقان بپرسید کاین شهر کیست
به رهنامه در نام این شهر چیست.نظامی.رجوع به مترادفات کلمه شود.

معنی کلمه ره نامه در فرهنگ عمید

= راه نامه

معنی کلمه ره نامه در فرهنگ فارسی

راهنامه . راهنامج . کتابی که بدان کشتیبانان راه سپرند و بسوی لنگرگاه و جز آن پی برند معرب آن رهنامج و راهنامج .

معنی کلمه ره نامه در فرهنگستان زبان و ادب

{doctrine} [علوم سیاسی و روابط بین الملل] بیانیه ای مکتوب دربارۀ سیاست رسمی حکومت، به ویژه در زمینۀ سیاست خارجی و راهبرد نظام

معنی کلمه ره نامه در ویکی واژه

ره‌نامه
کتاب راه‌نمای مسافران و کشتی‌بانان.
راه‌نامه، نقشه

جملاتی از کاربرد کلمه ره نامه

امامزاده‌های ایران در سال ۱۳۵۷، حدود ۱۵۰۰ بقعه برآورد شده بود، اما با گذشت بیش از سی سال، تعداد این امامزاده‌ها به نزدیک ۱۱ هزار بقعه رسیده و این به آن معنا است که به‌طور متوسط، سالانه بیش از ۳۰۰ امامزاده در ایران شناسایی می‌شود. سال ۹۱ خبرگزاری ایلنا در گزارشی نوشت که تنها دو هزار امامزاده سند و شجره نامه دارند.
در زمان این اعدام‌ها خمینی بالاترین مقام کشور بود و از طرفی بخش عمدهٔ این‌ها به دستور شخص او (نامه در بالا موجود است) و البته طبق سازوکار مشخصی (محاکمه توسط هیئت سه نفره و صدور رأی بنابر رأی اکثریت که در مورد اعدام توصیه کرده بود، بنا را بر اجماع بگذارند) صورت گرفته بود. حسینعلی منتظری در اینباره نامه‌ای به خمینی نوشت و شخص سید روح‌الله خمینی را مسئول این اعدام‌ها دانست و از او انتقاد کرد.
اسحاق از نوادگان امام موسی کاظم است، شجره نامه دقیق امامزاده، اسحاق بن حسین بن حسن بن اسحاق بن جعفر بن حسن بن احمد بن هرون بن حسین بن ابراهیم بن محمد صالح بن موسی الکاظم است. وی به ولایت ری آمد و در ضلع شمیران به اتفاق اسماعیل بن زکریا کشته شد.
زمانه خامهٔ مدحت صلف را در بنان گیرد ستاره نامهٔ فتحت شرف را بر بصر بندد
ز بس کز چشم خسروشاه خون شد بیک ره نامهٔ گل لاله گون شد
همره نامه فرستم دل خود را سویش خون او سرختر از خون کبوتر خود نیست
در امامزاده شجره نامه‌ای موجود است که به دستور اداره اوقاف از مشهد مقدس به تهران منتقل شده و نسب واقعی امامزاده را تأیید می‌کند.
اما در سالهای اخیر خصوصاً پس از تلاشهای فردی به نام سیدجلیل وفایی که خود نیز از نوادگان این امام زاده‌است برای این امام زاده شجره نامه گرد آمده ‌است که نسب این امام زاده را به امام سجاد (ع) می‌رساند.
والی تیره نامه را زآن کف و خامه کرم عذری و صد عطای تو خطی و صد خطای من
به صورت کلی مطالعه قوانین برای فرم اجاره نامه و قرار داد اجاره نامه لازم و ضروی است زیرا شما با این امضا قرار داد دیگر نمی‌توانید تغییری در آن به وجود بیاورید از این رو مسئله بسیار مهم و کاربردی است. با استفاده از متن اجاره نامه موجود در سایت می‌توانید با اطمینان و آمادگی بیشتری برای این قرار داد آماده شوید. از این رو می‌توان از نمونه‌های آماده شده برای اطمینان بیشتر استفاده نمود.
در دی ۱۳۶۶ خورشیدی (۲۹ شعبان ۱۴۰۸ قمری) یکی از احفاد امامزاده به بازسازی بقعه وی اقدام کرد که در پی آن جسد تازه و سالم امامزاده آشکار شد. شاهدان چهره وی را نورانی با محاسن بلند و انبوه توصیف کردند. این جریان در روزنامه‌های آنروز نیز گزارش شد. در کنار جنازه شجره نامه‌ای کشف شد که وی را معرفی می‌کرد.
نظام دولت بهرامیان رشید الدین فلک توئی و زمین ما و ذره نامهٔ ما
به ره نامه مر پهلوان را سپرد ز شادی جوان شد سپهدار گرد
این بنا از ابتدای احداث (۱۳۳۵ ه. ق) تا کنون چندین بار مرمت و تعمیر گردید، اما در سال (۱۳۶۲ ه. ش) با همیاری مردم روستا باز سازی و باز پیرایی اساسی شد. در رابطه با شجره نامه امام‌زاده به استناد اقوال سالخوردگان و آگاهان محلی و اعتقادات منطقهٔ از اولاد واحفاد سجاد می‌باشد؛ و اخیراً یعنی از سال ۱۳۸۵ مجدداً بنای مذکور تخریب و با مصالح روز و به سبک جدید در حال بازسازی می‌باشد.
بصدره نامهیی آغاز کردم گرفتم کلک و کاغذ باز کردم
دوباره نامه نبشتند مفتیان مهین بمیر فرخ دانش پژوه دانشور
بزرگ‌ترین درجهٔ روابط قبیله‌ای کل قبیله‌است که به وسیلهٔ «شیخ» رهبری می‌شود. قبیله معمولاً (ادعا می‌کند) ریشه‌اش یک جد معروف است. این امر به نظر ارثی می‌آید اما در واقعیت گروه‌های جدید شاید شجره نامه‌ای داشته باشند که ساختگی باشد تا آن‌ها را به یک جد مربوط کند. این سطح قبیله‌ای سطحیست واسطه بین بادیه نشینان و سازمان‌ها و حکومت‌های بیرون.
در طول این دوره، اسب‌ها به ندرت بر اساس نژادهایشان در نظر گرفته می‌شدند، بلکه براساس نوع آن‌ها تعریف می‌شدند: با توصیف هدف یا ویژگی‌های جسمانی آن‌ها. بسیاری از تعاریف یا دقیق نبوده یا قابل تعویض بودند. قبل از حدود قرن ۱۳، تعداد کمی از شجره نامه‌ها ثبت می‌شدند؛ بنابراین، بسیاری از اصطلاحات مربوط به اسب‌ها در قرون وسطی به نژادها به معنای امروزی اشاره نمی‌کردند، بلکه به ظاهر یا هدف آن‌ها اشاره می‌کردند.
ندانست ایچ کس کایشان بمانند دگر ره نامه روزی بخوانند
به سویم از دل آواره نامه ای دارد نگاه قاصدم از راه دور می آید