رماتیسم

معنی کلمه رماتیسم در لغت نامه دهخدا

رماتیسم. [ رُ ] ( فرانسوی ، اِ ) روماتیسم. بیماری مخصوصی است که اغلب در مفاصل ایجاد می شود و عضلات و اعصاب و استخوانها بشدت دردمی گیرد. این مرض به چندین نوع دیده می شود و در بعضی از انواع آن بیمار قادر به حرکت و راه رفتن نیست.

معنی کلمه رماتیسم در فرهنگ معین

(رُ ) [ فر. ] (اِ. ) درد مفاصل .

معنی کلمه رماتیسم در فرهنگ عمید

بیماری درد مفاصل که با درد و التهاب استخوان ها، اعصاب، عضلات، و سایر بافت های اطراف مفصل همراه است، روماتیسم.

معنی کلمه رماتیسم در فرهنگ فارسی

دردمفاصل، بیماری دردمفصل که مفاصل دست وپادردکند
( اسم ) مرضی که بسبب دردهای عارض در مفاصل مشخص است عامل این مرض میتواند یک ویروس و یا استرپتوکوک در نوع رماتیسم حاد مفصلی باشد ولی امروزه معتقدند حتی عامل روماتیسم حاد مفصلی هم ویروس است باد مفاصل وجع متحرک ریاح طیاری روماتیسم اقسام مختلف دارد .
بیماری مخصوصی است که اغلب در مفاصل ایجاد میشود و عضلات و اعصاب و استخوانها بشدت درد میگیرد

معنی کلمه رماتیسم در ویکی واژه

درد مفاصل.

جملاتی از کاربرد کلمه رماتیسم

مانه به علت بیماری سیفلیس و رماتیسم درمان نشده که از چهل سالگی به آن مبتلا بود، از دنیا رفت. بیماری در سال‌های پایانی زندگی مانه برای وی درد فراوان، رعشه و بی‌حسی در بخشی از بدن به‌وجود آورد. پای چپ ادوار، یازده روز پیش از مرگش به علت بیماری قانقاریا از بدن جدا شد و سرانجام، پس از درد و رنج طاقت فرسا، ادوارد مانه در ۵۱ سالگی در پاریس به تاریخ ۳۰ آوریل سال ۱۸۸۳ میلادی از دنیا رفت و در 'گورستان پسی در پاریس به خاک سپرده شد.
این نقاش بزرگ فرانسوی پس از ۷۸ سال زندگی که ۹ سال آخر آن به گوشه نشینی بر اثر بیماری رماتیسم سپری شد، در ۱۷ دسامبر ۱۹۱۹ در فرانسه درگذشت.
در صورت بروز ادرار تیره، زردی پوست و چشم و خارش یا مدفوع روشن به پزشک اطلاع دهید. بیمار باید در طول درمان صبور باشد به ویژه در رماتیسم مفصلی که جواب به درمان 3 تا 4 ماه طول می کشد. هرگونه تب، اسهال یا خستگی شدید را به پزشک اطلاع دهید.
در آهی دشت چشمه آب معدنی وجود دارد بنام پورکش که همه روزه افراد زیادی برای استحمام به این مکان میایند.وبراین باورند که آب پورکش استخوان درد ورماتیسم را درمان میکند.البته درختان سر به فلک کشیده این منطقه زیبایی خاصی را به آن داده است