رضاعی. [ رِ ] ( ص نسبی ) منسوب به رضاع یعنی همشیر. ( ناظم الاطباء ). - برادر و خواهر رضاعی ؛ برادر و خواهر همشیر که از یک زن شیر خورده باشند و کوکه نیز گویند. ( ناظم الاطباء ). خواهر و برادر همشیر. خواهر و برادر شیری.برادر و خواهر شیر. ( یادداشت مؤلف ) : ما ترا به برادر دینی و رضاعی و هم پشتی و... قبول کردیم. ( ترجمه تاریخ قم ص 251 ). چل روز تمام است که با کره خر گوساله ! برادررضاعی شده ای.؟ ( از یادداشت مؤلف ).- پدر و مادر رضاعی ؛ پدر و مادری که از راه شیر خوردن بچه از پستان آن مادر برای او پدر و مادر محسوب شوند. ( یادداشت مؤلف ).
معنی کلمه رضاعی در فرهنگ عمید
ویژگی افرادی که از یک پستان شیر خورده باشند نسبت به یکدیگر: برادر رضاعی.
معنی کلمه رضاعی در فرهنگ فارسی
منسوب به رضاع یعنی همشیر
جملاتی از کاربرد کلمه رضاعی
اسمش قیس بن مزاحم بن قیس و اصلش از قبیلهٔ بنی عامر بود و او به غایت مشهور است و دیوانی دارد معروف. و قیسْنام در عرب متعدد بودهاند. از آن جمله بوده قیس بن زریح صاحب لُبْنی و او برادر رضاعی حضرت امام همام حسن بن علیؑبوده. وی نیز از مشاهیر اهل ذوق و عشق است. گویند بر لُبْنی بنت جناب که از قبیلهٔ بنوکعب بوده عاشق شده. بعد از بی قراری بسیار و مشقت بی شمار به اشارهٔ لازم البشاره حضرت امام پدرش دختر خود لُبْنی را به قیس داد. پس از چندی والدین قیس به اقسام مختلفه و اصرار بلیغه قیس را برای طلاق لُبْنی بازداشتند. قیس پس از طلاق و فراق پریشان حال گردید و طریقهٔ بی تابی و جنون ورزید. آخرالامر لُبْنی درگذشت. قیس بر سر قبر او رفته، جزع و فزع بسیار نمود و او را غش و بیخودی روی داد و به اندک فاصله بمرد و به نزدیک قبر لُبْنی به خاکش سپردند و حال این دو قیس با یکدیگر اختلاط یافته. بر بعضی مشتبه شده است. قیس لُبْنی نیز اشعار خوب داشته و قیس عامری دیوانه شد. لاجرم عقلای زمان او را مجنون خوانند. چنانکه حکایت وی افسانهٔ محافل و در السنه و افواه افاضل مذکور شد. مجملاً عشق مجازی به جهت وی قنطرهٔ محبت حقیقی گردید و روی از خلق تافته، راه بیابان گرفت و به کمال رسید. چنانکه مکرر انالیلی گفتی. گویند چون از فوت لیلی خبر یافت گفت من آن لیلی را خواهم که نمیرد. همانا مجنون لیلای حقیقی بوده و لیلی مجازی را بهانه نموده. مدت عمرش چهل و پنج سال. حالات و مقالاتش مشهور است و این چند بیت از آن جناب است:
عبدالله بن عبدالاسد، یکی از صحابه محمد و از سبقت گیرندگان در پذیرش اسلام بودهاست. وی فرزند برة دختر عبدالمطلب بوده که به این جهت، پسر عمه محمد محسوب میگردد. وی به جهت دیگری، برادر رضاعی محمد بودهاست. وی در جمادی الآخر سال ۴ هجری از دنیا رفتهاست.
این آلبوم در مجموع دیدگاههای مثبتی از جانب منتقدان دریافت کرد. کریستف رضاعی این آلبوم را تجربهای موفق در زمینهٔ پیوند موسیقی شرقی و غربی خواند. نیویورک تایمز این مجموعه را «عبور کرده از منشور موسیقی خاورمیانه» دانسته و آلمیوزیک ترکیب نوای کوارتتنوازی بروکلین رایدر با پیچیدگی ملودی کلهر را مسحورکننده خواندهاست. شهر خاموش در جدول بهترین آلبومهای کلاسیک متقاطع بیلبورد به جایگاه هجدهم دست یافت و مجلهٔ موسیقی سانگلاینز این مجموعه را به عنوان بهترین آلبوم بیکلام سال ۲۰۰۸ میلادی معرفی کرد.
ابراهیم بن سلیمان قطیفی فقیه َشیعهٔ امامی عربستانی در قرن دهم بود. خاستگاهش قطیف و محل سکونتش بحرین بود. وی سپس به عراق کوچید و ساکن نجف شد و همانجا درگذشت. او ۲۱ کتاب نگاشت؛ از جمله ""نفحات الفوائد"" ،السراج الوهاج، الرسائل الرضاعیة، نوادر الأخبار الطریفه و الأمالی.
موسیقی پویانمایی سینمایی «آخرین داستان» توسط کریستف رضاعی ساخته شدهاست. بخش ارکسترال موسیقی متن این پویانمایی در استودیو ارکستر سمفونیک مقدونیه با حضور ۹۰ نوازنده زیر نظر کریستف رضاعی ضبط شدهاست. گروه کری متشکل از ۳۰ نفر هم به شکل جدا برای بخش ارکسترال همکاری داشتهاند. میکس و مسترینگ موسیقی این اثر در اسپانیا توسط مارک بلنز انجام شدهاست. بلنز پیش از این میکس و مسترینگ فیلمهای هالیوودی مانند هرکول را انجام دادهاست.
جعفر همچنین ریاست دیوان خاتم را برعهده داشت. بسیاری از منابع آوردهاند که این منصب در ابتدا در اختیار فضل بود که نیابت وزارت را داشت؛ اما بعد از عزلش از حکومت خراسان، این مقام نیز از او گرفته و به جعفر داده شد. از دیگر مشاغل جعفر میتوان به ریاست کل برید و ریاست دارالضربها اشاره کرد. وی همچنین در اواخر ایام خاندان برامکه، سپهسالار (صاحب الجیش) نیز بود. جعفر از سوی هارون مسئول آموزش عبدالله المأمون شد. فرزند خود جعفر، یحیی بن جعفر، برادر رضاعی دیگر فرزند هارون، یعنی امین، بود.
ابوسفیان بن حارث بن عبدالمطلب بن هاشم بن عبدمناف بن قصی بن کلاب بن مرة بن کعب بن لوی بن غالب بن فهر بن مالک بن قریش. وی پسرعمو، برادر رضاعی و همسال محمد بود و حلیمه سعدیه مدتی او را شیر می داد. او از نظر ظاهری شبیه محمد بود. مادر وی غزیه دختر قیس بن طُریف از خاندان حارث بن فهر کنانی و بنابر دیدگاه دیگر کنیزی به نام سمیه بود.
میمندی از جمله بزرگ زادگان میوند قندهار بود و از کودکی با سلطان محمود یکجا پرورش یافته و برادر رضاعی او بود. حسن، پدر احمد در حکومت سبکتگین پدر محمود عامل بُست بود و به اتهام خیانت در اموال دولتی به فرمان سبکتگین کشته شد، اما سبکتگین چندی بعد بیگناهی وی را دریافت و از کردهٔ خود پشیمان شد.
عبدالله بن عبدالاسد بن هلال بن عبدالله بن عمر بن مخزوم قریشی، از سابقین اسلام است که به همراه عبیدة بن حارث و ارقم بن ابیارقم و عثمان بن مظعون اسلام را پذیرفتهاست. وی نوه دختری عبدالمطلب از «برة» بوده که پسرعمه محمد محسوب میشود. همچنین وی برادر رضاعی محمد نیز میباشد.
این رمان از دیدگاه کلودیا مکتیر، دختر والدین رضاعی پکولا در مراحل مختلف زندگی روایت میشود ضمن اینکه، یک شیوه روایت سومشخص دانای کل نیز وجود دارد که دربرگیرندهٔ روایتهای درونی در قالب اولشخص است. موضوعات بحثانگیز کتاب در زمینهٔ مواردی همچون نژادپرستی، زنا با محارم و سوءاستفاده جنسی از کودکان منجر به تلاشهای متعدد برای ممنوعیت این رمان در مدارس و کتابخانههای ایالات متحده گردید. که در مجموع، از ۱۹۹۰ تا ۱۹۹۹ سی و چهارمین کتاب ممنوعه، از ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۹ پانزدهمین کتاب ممنوعه و در نهایت از ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۹ به عنوان دهمین کتاب ممنوعه در فهرست مجموعه کتابهای ممنوعه ایالات متحده قرار گرفت.
من و سایه همزانو و همنشینی من و ناله همکاسه و هم رضاعی
فضل بن یحیی (۱۴۷ یا ۱۴۸ تا ۱۹۳ ق) هفت روز به پایان ذیالحجه یا هفت روز پیش از تولد هارون، به دنیا آمد. فضل به خاطر روابط پدرش با خلفا، با اعضای خاندان خلیفه رابطه نزدیکی داشت و حتی با هارون برادران رضاعی بود.