رشته اصلی

رشته اصلی

معنی کلمه رشته اصلی در دانشنامه عمومی

در ستاره شناسی به منحنی ای در نمودار هرتسپرونگ راسل که بیشتر ستارگان در آن قرار دارند رشتهٔ اصلی می گویند. رشته اصلی طبقه ای از ستارگان را شامل می شود که بین درخشندگی، اندازه و دمای آن ها رابطهٔ پایداری وجود دارد و یک ستاره در میانسالی به این حالت می رسد. سن کنونی خورشید ما سن میانسالی است.
به ستارگانی که در این نمودار بر روی این رشته و منحنی قرار گرفته اند ستارگان رشتهٔ اصلی یا ستارگان کوتوله گفته می شود.
جدول زیر نمایانگر مقادیری است که ویژه ستارگان قرار گرفته بر روی رشتهٔ اصلی هستند.

معنی کلمه رشته اصلی در دانشنامه آزاد فارسی

رشتۀ اصلی (main sequence)
در اخترشناسی، بخشی از نمودار هرتزشپرونگ ـ راسل، و دربرگیرندۀ بیشتر ستاره ها، ازجمله خورشید. این رشته به صورت اریب از قسمت بالا و چپ نمودار شروع می شود و به بخش پایین و راست آن می رسد. پُرجرم ترین، و درنتیجه درخشان ترین، ستاره ها در قسمت چپ و بالا، و کم جرم ترین (سردترین) آن ها در قسمت راست و پایین این رشته قرار دارند.

معنی کلمه رشته اصلی در ویکی واژه

نواری از نمودار HR که ستاره‌هایی را نشان می‌دهد که منبع اصلی تولید انرژی در آنها تبدیل هیدروژن به هلیم است.

جملاتی از کاربرد کلمه رشته اصلی

رشته اصلی وی روزنامه‌نگاری بود، اما بعدها به سینما علاقه‌مند شد و به تحصیل در این رشته در مدرسه عالی تصویر و صدای فرانسه پرداخت. او تاکنون برندهٔ جوایز مختلفی چون جایزه سزار شده‌است.
از زمانی که خورشید وارد مرحلهٔ رشته اصلی شده تاکنون، ۴۰ درصد به درخشندگی آن افزوده شده است. درخشندگی خورشید تغییراتی دوره‌ای نیز دارد که می‌تواند تأثیر قابل ملاحظه‌ای روی کره زمین داشته باشد. به عنوان نمونه، تصور می‌شود کمینه ماندر باعث ایجاد پدیده عصر یخبندان کوچک در قرون وسطی شده است.
رشته اصلی این داستان در فیلم احضار ۲ تکمیل می‌شود.
اد هلمز متولد شهر آتلانتا در ایالت جورجیا است. مادرش پاملا، از مدیران مدرسه بود و پدرش جان، وکیل بود. وی کوچک‌ترین بین ۳ فرزند خانواده است. اد در سن ۱۴ سالگی بخاطر مشکل سوفل قلب مجبور به انجام جراحی قلب باز شد. رشته اصلی وی زمین‌شناسی است ولی او فارغ‌التحصیل یکی از کالج‌های غیرانتفاعی اوبرلین، اوهایو در رشته تئوری فیلم و تکنولوژی است. او همچنین یک دکترای افتخاری در رشته هنرهای زیبا از دانشگاه ناکس را نیز دارد.
او تاکنون ۶ مرتبه، برندهٔ جایزه تونی شده و تنها کسی است که در هر ۴ رشته اصلی بازیگری در این جوایز، صاحبِ جایزه گردیده‌است. او همچنین یک مرتبه در سال ۲۰۰۸ میلادی برندهٔ جایزه گرمی شده‌است.
انرژی ستارگان ناشی از واکنش‌های هسته‌ای است. ماده اصلی تشکیل‌دهندهٔ ستارگان رشته اصلی، هیدروژن است. هیدروژن موجود در ستارگان طی فرایند همجوشی هسته‌ای به هلیوم تبدیل می‌شود و در حین این واکنش گرما و نور بسیار زیادی تابش می‌یابد.
مورگان در دانشگاه شیکاگو در رشته فیزیک ثبت نام کرد، اما او پس از گذراندن دوره در آن رشته از جولیوس استیگلیتز، رشته اصلی خود را به شیمی تغییر داد. وی یک شیمیدان تأثیرگذار بود که به عضویت آکادمی ملی علوم و رئیس انجمن شیمی آمریکا درآمد. مورگان به ترتیب لیسانس و کارشناسی ارشد شیمی را به ترتیب در سال ۱۹۰۴ و ۱۹۰۵ به پایان رساند. حدود یک سال، مورگان استاد شیمی در دانشکده بود.
تولد ستارگان در ناحیه‌هایی از فضا که نام سحابی دارند صورت می‌گیرد بدین صورت که ملکول‌های هیدروژن که در ناحیه‌های بزرگی از فضا پراکنده هستند آرام آرام به هم نزدیک می‌شوند و زمانی که ستاره به تعادل هیدرودینامیکی برسد پیش‌ستاره و زمانی که بتواند همجوشی هسته‌ای انجام دهد تا انرژی خود را آزاد کند یک ستارهٔ رشته اصلی به‌شمار می‌آید. حداقل جرم ستاره برای سوزاندن هیدروژن ۰٫۱ جرم خورشید، سوزاندن هلیوم ۰٫۴ جرم خورشید، سوزاندن کربن ۵ برابر جرم خورشید و سوزاندن نئون نیاز به جرمی برابر ۸ جرم خورشید دارد.