رسانه‌های جمعی

معنی کلمه رسانه‌های جمعی در فرهنگستان زبان و ادب

{mass media} [جامعه شناسی] مجموعۀ رسانه های ارتباط جمعی به ویژه تلویزیون و رادیو و روزنامه و شبکه های رایانه ای که جمع کثیری از مخاطبان را پوشش می دهد

معنی کلمه رسانه‌های جمعی در ویکی واژه

مجموعۀ رسانه‌های ارتباط جمعی به‌ویژه تلویزیون و رادیو و روزنامه و شبکه‌های رایانه‌ای که جمع کثیری از مخاطبان را پوشش می‌دهد.

جملاتی از کاربرد کلمه رسانه‌های جمعی

این سازمان روی تجاوزات حقوق بشری متمرکز است و قربانیانی را که مورد تجاوز قرار گرفته باشند را شناسائی و برای آنها حمایت و کمکهای حقوق بشری فراهم می‌کند. این سازمان بر ۱۸ زندان کشور نظارت دارد و برنامه تخصصی و ویژه‌ای برای حمایت از حقوق زنان و کودکان تنظیم کرده‌است. رسانه‌های جمعی کامبوج مرتب از قول این سازمان داستانهایی دربارهٔ موضوعات حقوق بشری محلی نقل می‌کنند. همچنین گزارشهای این سازمان در مورد قاچاق انسان و زندانها و مشخصاً بحران زمین‌خواری که از سال ۲۰۰۳ در کامبوج شروع شده، توسط رسانه‌های بین‌المللی پوشش داده می‌شود.
دستغیب پس از خطبه‌های نماز جمعهٔ ۲۶ تیرماه هاشمی رفسنجانی در دانشگاه تهران، در یک بیانیه از هاشمی رفسنجانی حمایت کامل کرد و تأکید کرد: «نصایح خیر خواهانه جنابعالی در نماز جمعه تهران در روز بیست و ششم تیر ماه را همه شنیدند و آنچه پیش آمده از نگرانی بسیاری از مردم این سرزمین که همه مسلمان و دوستداران اهل بیت پیغمبر اسلام هستند بازگو کردید؛ و رنجش خاطر آن عده کثیر از مردم را تذکر دادید. ما شاهد ضرب و شتم مردم بی دفاع بخصوص دانشگاهیان بودیم. پر کردن زندان‌ها و باز جوئی‌های آنچنانی که بر کسی پوشیده نیست. شما پیشنهادهای خوبی برای التیام نسبی دادید، آزادی همهٔ زندانیان، دلجوئی از آنها و خانواده آنها و اینکه بتوانند آزادانه حرف منطقی خود را بزنند و همچنین رسانه‌های جمعی قضاوت یکطرفه نداشته باشند».
امکانات فرهنگی مانند کتابخانه‌ها و موزه‌ها، بناهای تاریخی و اماکن تاریخی انقلاب کره و رسانه‌های جمعی برای خدمت به اهداف آموزش اجتماعی وجود دارد. بزرگ، ولخرجی انتخاب «کاخ دانش آموزان» با سالن و تئاتر در پیونگ یانگ، ساخته شده‌است، سایت‌های دیگر. کاخ‌ها سخنرانی‌ها و گفتگوهای سیاسی، مناظره در مسابقات، شعرهای مجلسی و مجامع علمی را ارائه می‌دهند. کاخ دانشجویی و کودکان در پیونگ یانگ در اوایل دهه ۱۹۹۰ روزانه حدود ۱۰ هزار کودک را به خود جلب می‌کرد.
اراک شهری پارسی‌زبان است. پیش از بنای شهر اراک، مردم مناطق پیرامون به گویش‌های گوناگونی مانند تاتی در منطقه وفس سخن می‌گفتند. پس از بنای شهر اراک و مهاجرت مردم مناطق پیرامون به شهر تازه، این گویش‌ها با یکدیگر درآمیختند و گویش ویژه‌ای به‌وجود آوردند، تا زمانی که با پیدایش رسانه‌های جمعی این گویش رو به نابودی نهاد و امروزه شهروندان اراک تا اندازه‌ای بیلهجه بوده و فارسی کتابی یا تهرانی سخن می‌گویند، اما در مناطق حاشیه‌ای مانند سنجان، کرهرود، روستاهای پیرامون و خود شهر زبان پیرمردان و پیرزنان همان لهجهٔ قدیمی است.
اخلاق رسانه ای: مباحث اصول و ارزشهای اخلاقی که در رفتار، نقشها و * محتوای رسانه‌های جمعی اعمال می‌شود، به ویژه اخلاق و معیارهای روزنامه‌نگاری و اخلاق بازاریابی. همچنین رشته تحصیلی مربوط به این موضوع است. در رابطه با پوشش خبری شامل مواردی مانند بی‌طرفی، عینیت، تعادل، سوگیری، حریم خصوصی و منافع عمومی است. به‌طور کلی، این همچنین شامل کلیشه‌ها، سلیقه و نجابت، فحاشی، آزادی بیان، شیوه‌های تبلیغاتی مانند قرار دادن محصول و موارد حقوقی مانند افترا است. در سطح نهادی شامل بحث در مورد مالکیت و کنترل رسانه‌ها، تجاری سازی، پاسخگویی، ارتباط رسانه‌ها با سیستم سیاسی، مسائل ناشی از مقررات (به عنوان مثال سانسور) و مقررات زدایی است.
مطالعات رسانه‌ای نام حوزه‌ای از علوم ارتباطات است که به مطالعه رسانه‌های جمعی و آثار آن‌ها بر افراد و جوامع می‌پردازد.