رسانش گرما

معنی کلمه رسانش گرما در فرهنگستان زبان و ادب

{heat conduction} [فیزیک] انتقال انرژی گرمایی در ماده به سبب تفاوت دما در نقاط مختلف آن

معنی کلمه رسانش گرما در ویکی واژه

انتقال انرژی گرمایی در ماده به سبب تفاوت دما در نقاط مختلف آن.

جملاتی از کاربرد کلمه رسانش گرما

از نیم‌رساناهای با ضریب رسانش گرمای بالا می‌توان برای کاربردهایی که نیاز به دفع بالای گرما است در کاربردهای الکترونیک استفاده کرد.
یکی از ویژگی‌های مهم فرآیند گرمایش القایی این است که گرما به جای یک منبع گرمای خارجی از طریق رسانش گرما، در داخل خود جسم ایجاد می‌شود بنابراین اجسام را می‌توان خیلی سریع با این روش گرم کرد. از طرفی در این روش گرمایش، تماس خارجی بین سطح ماده و گرم کننده ایجاد نمی‌شود بنابراین در مواردی که عدم آلودگی سطح جسم مورد نظر باشد، مفید است. گرمایش القایی در بسیاری از فرآیندهای صنعتی مانند عملیات حرارتی در متالورژی، آهنگری و ذوب فلزات نسوز که به دماهای بسیار بالا نیاز دارند استفاده می‌شود.
جدا از واکنش‌های شیمیایی که هیدروژن می‌تواند در آن‌ها شرکت کند، این ماده کاربرد فراوانی در مهندسی و فیزیک دارد. برای نمونه به عنوان گاز پوششی (محافظ) در روش‌های گوناگون جوشکاری مانند جوشکاری اتمی هیدروژن مورد نیاز است. کاربرد دیگر هیدروژن در خنک کردن مولد الکتریکی نیروگاه‌های برق است. این کاربرد به این دلیل است که هیدروژن دارای بالاترین رسانش گرمایی در میان گازها است. در پژوهش‌های سرماشناسی مانند مطالعهٔ ابررسانایی هم بر روی هیدروژن مایع کار می‌شود. چگالی گاز هیدروژن نزدیک به ۱/۱۵ هوا است. به همین دلیل در گذشته به عنوان گاز بالابر در بالون‌ها و کشتی‌های هوایی کاربرد داشت.
هلیوم، پس از نئون، کم واکنش‌ترین گاز نجیب و البته دومین عنصر کم واکنش پذیر در میان همه عنصرهاست. این گاز کم واکنش در همهٔ شرایط استاندارد به صورت تک‌اتمی باقی می‌ماند. هلیوم به دلیل داشتن جرم مولی نسبتاً پایین، دارای رسانش گرمایی و ظرفیت گرمایی بالایی است و سرعت صدا هم در آن، در حالت گازی، از هر گاز دیگری به جز هیدروژن، بالاتر است. همچنین به دلیل کوچکی اندازهٔ اتم هلیوم، نرخ واپخش در اجسام جامد، سه برابر بیشتر از نرخ واپخش هوا و برابر با ۶۵٪ نرخ واپخش هیدروژن است.