رزونانس

معنی کلمه رزونانس در فرهنگستان زبان و ادب

{resonance} [شیمی] خصوصیتی که در آن می توان ساختار الکترونی یک مولکول را به دو یا چند صورت نشان داد

معنی کلمه رزونانس در دانشنامه آزاد فارسی

رجوع شود به:تشدید

معنی کلمه رزونانس در ویکی واژه

خصوصیتی که در آن می‏توان ساختار الکترونی یک مولکول را به دو یا چند صورت نشان داد.

جملاتی از کاربرد کلمه رزونانس

۱- حمله هیدروکسید (هسته‌دوست) و تولید کمپلکس سیگمای پایدار شده با رزونانس
تصویربرداری رزونانس مغناطیسی ناهنجاری‌های استخوان یا مفصل زانو را تشخیص می‌دهد، مانند پارگی در رباط‌ها، تاندون‌ها یا غضروف.
مفاهیم اثر مزومری، مزومریسم و مزومر توسط اینگولد در سال ۱۹۳۸ به عنوان جایگزینی برای مفهوم مترادف رزونانس پاولینگ معرفی شد. «مزومریسم» در این زمینه اغلب در متون علمی آلمانی و فرانسوی دیده می‌شود، اما در متون انگلیسی اصطلاح «رزونانس» غالب است.
نمایش آلکینی بنزن، متداول‌ترین شکل ترسیم بنزین‌ها می‌باشد با این حال ساختارهای کومولن و بی رادیکال دارای سهم بیشتری در فرمهای رزونانسی دخیل هستند.
فرکانس امواج مایکروویو از امواج مرئی کمتر است، پس انرژی کمتری دارند. دلیل گرم‌شدن مواد غذایی با امواج مایکروویو این است که مولکول‌های مواد هم مانند بقیه اجسام، فرکانس طبیعی (فرکانس رزونانس) دارند. فرکانس طبیعی آن‌ها، فرکانس ارتعاشات نامنظم (کاتوره‌ای) آن‌هاست. هنگامی که فرکانس امواج در محدوده فرکانس طبیعی مولکول باشد، می‌توانند دامنه جنبش مولکول‌های قطبی را نیز بیشتر کنند و به شدت نوسان مولکول‌ها اضافه کنند. این نوسان‌های کوچک، می‌توانند تبدیل به نوسان‌های بزرگ‌تر شوند.
نتایج تجربی حاصل از واکنش‌های هیدروژن دار شدن هیدروکربن‌های جوش خورده دو حلقه‌ای و سه حلقه‌ای و… نشان می‌دهد که هر چه تعداد الکترون‌های بیشتری در رزونانس شرکت کرده باشند، انرزژی آزاد شده بیشتر و پایداری نسبی نیز بیشتر خواهد بود.