رزماری
معنی کلمه رزماری در دانشنامه عمومی

رزماری

معنی کلمه رزماری در دانشنامه عمومی

رومارَن یا اِکلیل کوهی یا رُزماری و رز مریم ( نام علمی: Salvia rosmarinus ) ، یک سبزی چوبی و چند ساله با برگ هایی معطر، همیشه سبز، سوزنی مانند و گلهای سفید، صورتی، بنفش یا آبی، بومی منطقه مدیترانه است. تا سال 2017، با نام علمی Rosmarinus officinalis شناخته می شد که اکنون فقط یک
مترادف است. این گیاه از خانواده نعناع Lamiaceae است که گیاهان زیادی را نیز در بر می گیرد. نام "رزماری" از لاتین ros marinus ( "شبنم دریا" ) گرفته شده است. رزماری دارای سیستم ریشه ای رش ته ای است.
در قرن پانزدهم، مردم شاخه هایی از اکلیل کوهی را منازل خود می سوزانیدند تا آنها را از مرگ سیاه ( طاعون ) حفظ کند . در جنگ جهانی دوم، اکلیل کوهی ( رزماری ) را به همراه سرو کوهی می سوزانیدند ، تا از بروز عفونت جلوگیری به عمل بیاید. در منزل اکلیل کوهی از گیاهانی است که در طباخی مورد استفاده قرار می گیرد. مزه تند آن گوشت گوساله سرخ شده را خوشمزه و غذای تهیه شده از مرغ و ماهی را لذیذ می نماید.
در یونان باستان اعتقاد بر این بوده که اکلیل کوهی ( رزماری ) ذهن و حافظه را تقویت می کند . دانشجویان یونانی در وقت امتحان دادن تاج گل هایی از اکلیل کوهی را به دور سر خود می پیچیده اند. بعدها از اکلیل کوهی برای حفظ خاطره استفاده شد و در تشریفات تدفین، عزاداران شاخه هایی از اکلیل کوهی تازه را بر روی مقبره قرار می دادند تا شخص متوفی فراموش نشود. در مراسم عروسی این گیاه به علامت وفاداری بوده و شاخه هایی از آن در میان دسته گل عروس قرار داده می شده است.
پس از کشت، برگ ها، شاخه ها و گل های گلدار جهت استفاده استخراج می شود. از رزماری به عنوان گیاه تزئینی در باغ ها استفاده می شود. از برگ ها برای طعم دادن به غذاهای مختلف، مانند قیمه و گوشت سوخاری استفاده می شود.
از رزماری به دلیل جذابیت و تحمل به خشکی، به عنوان گیاه زینتی در باغها و برای محوطه سازی، به ویژه در مناطقی با آب و هوای مدیترانه ای استفاده می شود. کشت این گیاه آسان بوده و مقاوم در برابر آفات در نظر گرفته می شود. رزماری می تواند کاملاً بزرگ شود و سال ها جذابیت خود را حفظ کند، می تواند به شکل های رسمی و پرچین های کوچک هرس شود و برای درخت آرایی استفاده می شود. به راحتی در گلدان پرورش می یابد. ارقام خاکی پوشیده، با بافتی متراکم و بادوام، به طور زیادی گسترش یافتند.
معنی کلمه رزماری در دانشنامه آزاد فارسی
جملاتی از کاربرد کلمه رزماری

معنی کلمه رزماری در دانشنامه آزاد فارسی

رجوع شود به:اکلیل کوهی

جملاتی از کاربرد کلمه رزماری

آیین بابالون شباهت بسیار زیادی با آیینی که در فیلم بچه رزماری به کارگردانی رومن پولانسکی اجرا می‌شود دارد.
لاوی ادعا کرده که مشاور فنی فیلم بچه رزماری بوده‌است. فیلمی که داستانش حول محور گروهی از شیطان‌پرستان می‌چرخید. او حتی مدعی شد که در آن فیلم، نقش شیطان را نیز بازی کرده بوده، اما منتقدان او معتقدند که هیچ‌کدام از این موارد صحت ندارند. وب‌سایت افسانه‌های فاش شده، به خود فیلم استناد می‌کند که صحنه مربوط به شیطان، یک صحنه تاریک بوده که چهره بازیگر کمابیش قابل شناسایی نیست و نمی‌توان لاوی را به جای آن بازیگر فرض نمود. همچنین به نقل از ژن گوتووسکی[بپ] دوست صمیمی رومن پولانسکی کارگردان فیلم می‌نویسد که انتان لاوی هرگز با پولانسکی ملاقات نکرده و از آنجا که بچه رزماری بر اساس رمان آیرا لوین ساخته شده بنابراین نیازی به مشاور فنی نداشته‌است.
آنجلین کوئینتو در ۲۶ نوامبر ۱۹۸۹ از خانواده پاپ کویروس و رزماری سوزان مابائو به دنیا آمد. او توسط پدربزرگش، سیلویا «باب» کوئینتو، در سامپالوک، مانیل به فرزندی پذیرفته شد. کوئینتو که در ابتدا در دوران کودکی اش خشمگین بود، بعداً پیوند نزدیکی با مادر خوانده اش به اشتراک گذاشت و او را به عنوان ابزاری برای دستاوردهایش به حساب آورد. کوئینتو از شش سالگی شروع به خوانندگی کرد. او به آهنگ‌هایی از رادیو گوش می‌داد و از سبک‌های آواز هنرمندان زن تقلید می‌کرد. در سن نه سالگی، او در اولین مسابقه خوانندگی آماتور خود شرکت کرد.
از اینکه بچه رزماری منجر به جن‌گیر و طالع نحس شد، احساس گناه می‌کنم. یک نسل کامل با آن‌ها رو در رو شده‌اند و اعتقاد بیشتری به شیطان دارند. من شیطان را باور ندارم و فکر می‌کنم که اگر اینهمه از این قبیل کتاب‌ها نبود، بنیادگرایی شدیدی که الان می‌بینیم، به این شدت نبود. [...] مشخصاً من هیچ‌یک از چک‌های حق تألیف را پس نفرستادم.
در ۱ نوامبر ۱۹۳۵ در اورشلیم که در آن زمان تحت قیمومیت انگلیس بود، متولد شد. پدرش، سید محسن سعید بازرگان آمریکایی فلسطینی‌الاصل، پیش از تولد سعید به قاهره مهاجرت کرده‌بود؛ مادرش نیز فلسطینی و هر دو از مسیحیان پروتستان بودند. خواهرش رزماری سعید زهلان نیز تاریخ‌دان و نویسنده بود.
داستان این فیلم در مورد دو عاشق به نام‌های آنتونی (جیمی درنان) و رزماری (امیلی بلانت) است که به خاطر اختلاف خانواده‌هایشان که بر سر یک قطعه زمین کشاورزی است دچار مشکلات زیادی هستند. بزرگ خانواده تهدید می‌کند که به جای پسر خودش، مزرعه‎ اش را به برادرزاده آمریکایی‌اش خواهد بخشید. به همین دلیل تنش و درگیری در خانواده شدت می‌گیرد...