رزایا

معنی کلمه رزایا در لغت نامه دهخدا

رزایا. [ رَ ] ( ع اِ ) ج ِ رَزیّة. رجوع به رزیة و رزیت شود. || ج ِ رزیئة. ( ناظم الاطباء ) ( فرهنگ فارسی معین ) ( از اقرب الموارد ). رجوع به رزیئة شود.

معنی کلمه رزایا در فرهنگ معین

(رَ ) [ ع . ] (اِ. ) ج . زریئه ، رزیه ، پیش - آمدهای ناگوار.

معنی کلمه رزایا در فرهنگ عمید

= رزیه

معنی کلمه رزایا در فرهنگ فارسی

( اسم ) جمع رزیئه رزیه پیش آمدهای ناگوار .

معنی کلمه رزایا در ویکی واژه

زریئه، رزیه ؛ پیش - آمدهای ناگوار.

جملاتی از کاربرد کلمه رزایا

بدین قرار احیاء الملوک متضمن مباحثی در تاریخ سیستان است که بخشی از آنها منحصر به آن است. از جمله حوادث عصر مؤلف متضمن اطلاعات فراوان و گرانبهایی از سیستان آن دوره به ویژه در باب طبقات مردم، از میرزایان، یاران، منشیان، کتابداران، سرخیلان، سادات، حقه بازان، خیال بازان، شبگردان، قصه خوانان، کشتی‌گیران، معرکه آرایان و سایر قشرها اجتماعی سیستان، همچنین آگاهی‌هایی در باب زندگی اقتصادی مردم سیستان به خصوص در هنگامه پریشانی و عسرت و سختی ناشی از حمله ازبکان.
و کان یحیی بن معاذ یقول اخطب زوجة لا تسلبها منک المنایا و اعرس بها فی دار لا یخربها دوران البلایا و شبّک لها حجلة لا تحرقها نیران الرزایا.
در اواخر سده نوزدهم و اوایل سده بیستم ویژگی ادبیات ارمنی ایران جستجو و طلب شیوه‌های نو بود که حاصل آن ادبیات ترجمه‌ای غنی گردید. در این دوران مترجمان مشهوری چون هوهانس خان ماسحیان و هوسپ میرزایان پا به عرصه ادبیات نهادند. ماسحیان در ادبیات از نظر ترجمه آثار ویلیام شکسپیر به زبان ارمنی مشهور است هنوز هم پس از گذشت حدود یک سده ترجمه‌های او نظیر ندارد.
در سده نوزدهم ترجمه‌های هوسپ میرزایان نماینده ارمنیان در مجلس شورای ملی تقدیم جامعه ادب دوست گردید. وی کتاب‌هایی از والتر اسکات، میخائیل لرمونتوف، مولیر، لرد بایرون را به ارمنی ترجمه نمود و از سال ۱۹۱۲م به ترجمه آثار برگزیده ادبیات ایران پرداخت. او آثاری از سعدی، حافظ، باباطاهر و رباعیات عمر خیام را به ارمنی برگرداند.
در ایام جوانی به همدان رفت و در آن‌جا مشغول تحصیل شد و از شاگردان میر مرشد بروجردی گردید. رضی به علت شایستگی وافری که داشت زود مورد توجه شاه عباس که معاصر وی بود قرار گرفت بدین دلیل به اصفهان رفت و در جمع منشیان میرزایان شاه درآمد و به همین دلیل بود که داماد خاندان صفوی شد.
بنال اسرار هنگام وداع است بنا حل النوی جل الرزایا
پس، «سعید مطلق» کسی است که اصلاح جمیع صفات و افعال خود را بر وجهی نموده باشد که ثابت و پایدار بوده باشد از احوال، و در آنها خللی را نیابد، و از تبدل ازمان متغیر نشود، و از شعله های مصائب و بلایا برقی به خرمن صبرش نرسد، و از سیلاب محنتها و رزایا رخنه در بنیان شکرگزاریش نشود و خار و خس شبهات را به دامن اعتقادش دسترس نباشد بد کردن مردمان با او، را از احسان و نیکوکاری باز ندارد و دشمنی نمودن دیگران با او در دوستی او خلل نرساند و بالجمله در پایداری و ثبوت اخلاق، و قوت نفس، و بزرگی ذات، و حسن صفات، و مرتبه ای رسد که اگر آنچه به ایوب پیغمبر رسید به او رسد تغیر در احوالش حاصل نگردد و اگر بلاهای برناس حکیم بر او نازل شود تبدل در اعمالش نشود
به تحصیل عطایا بی‌نیازم به تقبیل رزایا بردبارم
لیس یشقی بالرزایا من یکن محفوظکم لا یبالی بالبرایا خاضعی منصورکم
حکم بر منایا داشت مرکز بلایا گشت قبله البرایا بود کعبه الرزایا شد
آلکساندر میرزایان (روسی: Александр Завенович Мирзаян؛ زادهٔ ۲۰ ژوئیهٔ ۱۹۴۵) آهنگ‌ساز، شاعر، و ترانه‌سرا ارمنی‌تبار اهل روسیه است.