رد شهاب

معنی کلمه رد شهاب در فرهنگستان زبان و ادب

{train of meteor, train} [نجوم] ردّ دودمانند باقی مانده از ظهور شهاب های درخشان در آسمان

معنی کلمه رد شهاب در ویکی واژه

ردّ دودمانند باقی‏مانده از ظهور شهاب‌های درخشان در آسمان.

جملاتی از کاربرد کلمه رد شهاب

بدنه خارجی فضاپیمای ترابری خودکار به صورت استوانه‌ای با قطر ۴٫۵ متر و طول ۱۰٫۳ متر است. سازه خارجی این فضاپیما با لایه‌هایی پوشانده شده که آن را در برابر برخورد شهاب سنگ‌های کوچک مقاوم می‌کند.
در شمال مونتگمری در شهرستان المور گودالی به طول ۸ کیلومتر وجود دارد که از برخورد شهاب‌سنگ به وجود آمده‌است. این گودال که گودال وتومپکا نامیده می‌شود، یادگار بزرگترین فاجعه طبیعی تاریخ آلاباما است. یک شهاب سنگ ۳۰۰ متری ۸۰ میلیون سال پیش به این محل برخورد کرد. در سال ۲۰۰۲ «کریستین کوبرل» با کمک انجمن زمین‌شیمی دانشگاه وین با انتشار شواهد و مدارکی این گودال را به‌عنوان ۱۵۷اُمین گودال شناخته‌شدهٔ روی زمین ثبت کرد.
تیرش ز کمان میشد و میگفت خرد خورشید زماه نو روان کرد شهاب
از زمین بر چرخ‌گردان هر زمان بارد خدنگ آنچنان‌کز چرخ‌گردان بر زمین بارد شهاب
بیشتر سطح زهره از صفحات گدازه‌های آتشفشانی پدید آمده‌است. از هنگام پیدایش زهره و مدت‌ها پس از آن، کنش‌های آتشفشانی چنان زیاد بوده که سطح سیاره، چندین بار بازسازی شده و هرگونه نشانه برخورد شهاب‌سنگ را از بین برده‌است. آخرین بازسازی سطحی که بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ میلیون سال پیش در این سیاره رخ داده هر گونه کنش زمین‌ساختی بَعدی در زهره را آرام کرده و سطحی یکپارچه و صُلب به آن داده‌است.
گر نیزه گذارد شهاب او دیوی فکند لعب او لعین
درخت است و باران به‌خور آورد شهاب است و پیوند هر اخترست
برخلاف سلطان محمود که به غارت معابد و کشتن کفار اکتفا می‌کرد شهاب‌الدین محمد با تعیین والی، ایالات خود را حفظ می‌کرد و اگر شورشی می‌شد با برکنار کردن والی، شهرهای خود را حفظ می‌کرد. این امر موجب بقای حکومت وی حتی پس از مرگ او نیز شد چنانچه قطب‌الدین ایبک از امرای او توانست هند را پس از مرگ شهاب‌الدین حفظ کند.
سونامی‌ها معمولاً پس از یک [[زمین‌لرزه بزرگ (با حرکت رو به بالا)، فعالیت آتشفشانی زمین‌لغزه یا برخورد شهابسنگ‌ها پدید می‌آیند.[نیازمند منبع]
زهد سی ساله به یک جرعه زیان کرد شهاب این چه سود است خدایا که زیانش سوداست
چون نیزه گذارد شهاب سهمت برقش بخورد خون دیو ضیغم
تلویزیون دولتی ایران به نقل از منابع سپاه پاسداران گزارش کرده‌است که شرکت کنندگان در رزمایش نیروهای سه‌گانه سپاه پاسداران جمهوری اسلامی در روز پنجشنبه، ۲ نوامبر، تعدادی موشک از جمله موشک دوربرد شهاب ۳ و یک موشک با قابلیت حمل کلاهک خوشه‌ای را پرتاب کرده‌است. متن کامل گزارش بی‌بی‌سی (فارسی)