رخ دادن

معنی کلمه رخ دادن در لغت نامه دهخدا

رخ دادن. [ رُ دَ ] ( مص مرکب ) حادث شدن. روی دادن. اتفاق افتادن. ( یادداشت مؤلف ). پیش آمدن. واقع شدن و حادث شدن. ( فرهنگ نظام ). عارض شدن. روی آور شدن. ( ناظم الاطباء ): حوادث بدی برای ما رخ داد. ( یادداشت مؤلف ).

معنی کلمه رخ دادن در فرهنگ فارسی

حادث شدن روی دادن اتفاق افتادن

جملاتی از کاربرد کلمه رخ دادن

تو را آن زلف و رخ دادند و ما را، پس آن گه، کفر و ایمان آفریدند
گزاره‌های مورد نظر معمولاً از فرم "آیا یک رویداد خاص رخ می‌دهد؟" و نگرش ذهن ما از فرم "چقدر اطمینان داریم که این رویداد رخ خواهد داد؟" است. میزان اطمینان ما، قابل توصیف به صورت عددی می‌باشد که این عدد مقداری بین ۰ و ۱ را گرفته و آن را احتمال می نامیم. هر چه یک احتمال به سمت ۱ برود ، احتمال رخ دادن آن بیشتر و هر چه به سمت ۰ صفر برود احتمال رخ دادنش کمتر خواهد بود.هر چه احتمال یک رویداد بیشتر باشد، ما مطمئن تر خواهیم بود که آن رویداد رخ خواهد داد. در واقع میزان اطمینان ما از اینکه یک واقعه (تصادفی) اتفاق خواهد افتاد.
هدف ای جینگ فهمیدن تغییراتی است که هر لحظه در حال رخ دادن هستند، به طوری که هر کس بتواند آن‌ها را به درستی ببیند و رفتار هماهنگ و متناسب با هر لحظه را تشخیص داده و به آن عمل کند.
بر پایهٔ گزارشی در خرداد ۱۴۰۰، آمارهای رسمی می‌گویند که به دلیل رخداد حادثه‌های جاده‌ای و مرگ سرنشین‌های خودروها، محورهای ارتباطی استان سیستان و بلوچستان در این زمان، از غیر امن‌ترین جاده‌های ایران بوده‌اند. در فروردین همین سال، رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان از رخ دادن تصادف‌های مرگ‌بار در محورهای این استان، به شدت انتقاد کرده بود.
در همان زمان، خبر شورش جدیدی از سوی والی زنجان به آقامحمدخان رسید و او را مجبور ساخت که مجدداً به آن سمت بازگردد. چون خان قاجار به زنجان رسید، والی شهر درخواست بخشش کرد و آقامحمدخان نیز وی را بخشید. او سپس از زنجان راه تهران در پیش گرفت و مدتی در آن شهر ماند اما در گیلان اتفاقاتی در حال رخ دادن بود که توجه او را می‌طلبید. هدایت‌الله‌خان، خان سابق گیلان، ظاهراً با حمایت روس‌ها، به آن ولایت بازگشته بود. با اتحاد هدایت‌الله‌خان و روسیه آقامحمدخان تمام سواحل شمالی ایران را در خطر می‌دید. بازگشت هدایت‌الله‌خان به رشت برای آقامحمدخان دلیل کافی برای لشکرکشی مجدد به گیلان بود؛ حال آنکه او با روس‌ها نیز همکاری می‌کرد.
مسائل مرتبط با این رویداد در بین سال‌های ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۲ رخ دادند. تلاطم در بازار ارز در ایران از ابتدای سال ۱۳۹۰ آغاز شد.
بی‌شک روایت کتاب مبتنی بر یادداشت‌هایی است که گزنفون همزمان با رخ دادن حوادث که شرح آن‌ها رفته نوشته‌است.
به‌دنبال اعتراضات آبان ۱۳۹۸ که به گزارش رویترز در آن بیش از ۱٫۵۰۰ نفر کشته شدند، جامعه ایران وضعیت اعتراضی خود را حفظ کرد اما هیچ‌کدام از اعتراضاتی که در این مدت انجام شد منجر به یک خیزش سراسری نشد. اعتراضات کشاورزان اصفهان، اعتراضات به مدیریت آب در خوزستان، اعتراضات به فروریختن ساختمان متروپل در آبادان و اعتراضات صنفی و کارگری در مناطق مختلف ایران تنها بخشی از اعتراضاتی است که در این مدت رخ دادند و هر کدام هم به‌طور جداگانه سرکوب شدند اما کشته‌شدن مهسا امینی تمام اعتراضات پراکنده را به هم مربوط کرد.
اکنون[الف]، کنون، حال[ب]، اینک[پ]، الان (از عربی: الآن) به معنای دوره زمانی حاضر یا لحظه فعلی است که در آن هستیم. زمان اکنون، پس از گذشته و پیش از آینده در حال رخ دادن است و زمانی‌ست که در این لحظه حس شده و در آن زندگی می‌کنیم.اکنون ۱۰:۲۶ (ساعت کنونی) به وقت ایران، هم‌زمان با ‏۰۶:۵۶ به وقت جهانی، پنجشنبه، ۱۷ خرداد (یا جوزا) ۱۴۰۳ هجری خورشیدی، هم‌ارز با ۶ ژوئن ۲۰۲۴ میلادی (دوران مشترک) و برابر با ۲۹ ذی‌القعده ۱۴۴۵ قمری است.
دریغ آن شق شدن و آن چرخ دادن دریغ آن خم شدن و آن ایستادن
اکنون[الف]، کنون، حال[ب]، اینک[پ]، الان (از عربی: الآن) به معنای دوره زمانی حاضر یا لحظه فعلی است که در آن هستیم. زمان اکنون، پس از گذشته و پیش از آینده در حال رخ دادن است و زمانی‌ست که در این لحظه حس شده و در آن زندگی می‌کنیم.اکنون ۱۵:۴۶ (ساعت کنونی) به وقت ایران، هم‌زمان با ‏۱۲:۱۶ به وقت جهانی، جمعه، ۸ تیر (یا سرطان) ۱۴۰۳ هجری خورشیدی، هم‌ارز با ۲۸ ژوئن ۲۰۲۴ میلادی (دوران مشترک) و برابر با ۲۱ ذی‌الحجّه ۱۴۴۵ قمری است.
اکنون[الف]، کنون، حال[ب]، اینک[پ]، الان (از عربی: الآن) به معنای دوره زمانی حاضر یا لحظه فعلی است که در آن هستیم. زمان اکنون، پس از گذشته و پیش از آینده در حال رخ دادن است و زمانی‌ست که در این لحظه حس شده و در آن زندگی می‌کنیم.اکنون ۱۴:۳۴ (ساعت کنونی) به وقت ایران، هم‌زمان با ‏۱۱:۰۴ به وقت جهانی، شنبه، ۹ تیر (یا سرطان) ۱۴۰۳ هجری خورشیدی، هم‌ارز با ۲۹ ژوئن ۲۰۲۴ میلادی (دوران مشترک) و برابر با ۲۲ ذی‌الحجّه ۱۴۴۵ قمری است.