رحلی

رحلی

معنی کلمه رحلی در لغت نامه دهخدا

رحلی. [ رَ ] ( ص نسبی ) قطعی از قطعهای کتاب : قرآن رحلی. ( یادداشت مؤلف ).
- رحلی بزرگ ؛ طول : 12 37، 36، 35، 34، عرض : 12 24، 12 23، 22، 25 سانتیمتر.
- رحلی کوچک ؛ 26 در 19 و 26 در 20 سانتیمتر. ( یادداشت مؤلف ).

معنی کلمه رحلی در فرهنگ معین

(رَ ) [ ع . ] (اِ. ) نوعی قطع کتاب یا نشریه برابر با ۲۲ * ۲۵ سانتی متر. ، ~ بزرگ قطع کتاب در اندازة ۳۴ * ۵۸ سانتی متر. ، ~ کوچک قطع کتاب در اندازة ۱۶ * ۲۷.

معنی کلمه رحلی در فرهنگ فارسی

قطعی از قطعهای کتاب قر آن رحلی

معنی کلمه رحلی در دانشنامه عمومی

رَحلی ( انگلیسی: Quarto ) عنوان یک نوع از فرمت صفحه بندی چاپ کتاب است که معمولاً در هر طرف صفحهٔ آن ۴ ستون مطلب درج می گردد و اگر صفحهٔ پشت ورو را در نظر بگیریم، جمعاً در هر برگ ۸ ستون مطلب دارد و به طور خلاصه، قطع رحلی در صنعت چاپ عبارت است از کاغذ دووَرَقی با چهار صفحه. این صفحه بندی بیشتر برای کتاب های بزرگ یا رفرنس و مرجع خارجی استفاده می شود و این شیوه تا حدودی باعث کاهش هزینه های چاپ می گردد. کتاب های دیوان اشعار ایرانی معمولاً دارای صفحه بندی رحلی دو ستونی است.
امروزه قطع کتاب نشان دهندهٔ تعداد دفعات تا شدن کاغذ در چاپخانه نیز هست که منجر به تشکیل ورق های کتاب می شود. به طور مثال، کاغذ دووَرَقی با چهار صفحه در قطع رحلی، چهاروَرَقی با هشت صفحه در قطع وزیری، و هشت ورقی با شانزده صفحه در قطع رقعی برابر است.

معنی کلمه رحلی در ویکی واژه

نوعی قطع کتاب یا نشریه برابر با ۲۲ # ۲۵ سانتی م

جملاتی از کاربرد کلمه رحلی

ابو عبیده جراح رحمهم الله امیر شام بود. چون عمر رضی الله عنه آنجا رسید اندر خانه وی هیچ چیز ندید مگر شمشیری و سپری و رحلی. گفت، «چرا در خانه خنوری نساختی؟» گفت، «آنجا که ما می رویم این کفایت است یعنی به گور». و حسن بصری به عمر عبدالعزیز نامه ای بنوشت و بیش از این ننوشت که آن روز آمده گیر که بازپسین کسی که بر وی مرگ نوشته اند بمیرد. وی جواب بازنوشت که روزی آمده گیر که گوئیا که خود هرگز دنیا نبوده است و آخرت همیشه بوده است. و در اثر است که عجب است از کسی که بیند که دنیا با هیچ کس قرار نمی گیرد، دل بر وی چگونه نهد؟ و عجب از کسی که داند که گور حق است، دل چگونه از وی مشغول دارد؟ و عجب از کسی که داند دوزخ حق است چگونه خندد؟ و عجب از کسی که داند که قدر حق است. دل به روزی چگونه مشغول دارد؟
یک روش برای انجام تحلیل به روش اجزا محدود فازی استفاده از نرم افزارهای موجود اجزا محدود (چه خانگی و چه تجاری) به عنوان مدول مرحلهٔ درونی* برای رسیدن به جواب قطعی و سپس اضافه کردن یک حلقهٔ مرحلهٔ خارجی* برای کنترل فازی بودن (قطعی نبودن) جواب‌ها است. این مرحلی ی خارجی برای حل کردن مسایل بهینه سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگر مدول قطعی مرحلهٔ داخلی با توجه به متغیرهای ورودی یک رفتار یکنواخت از خود بروز دهد آنگاه مسئلهٔ بهینه سازی جواب خارجی به مقدار زیادی ساده می‌شود چون در این مورد اکسترمم در راس‌های دامنه قرار می‌گیرد.
اکنون قصّه معراج گوئیم از اخبار صحاح روایت انس بن مالک و ابو سعید خدری و شدّاد اوس و ابو هریره و ابن عباس و عایشه رضی اللَّه عنهم، دخل حدیث بعضهم فی بعض، این بزرگان صحابه روایت می‌کنند که رسول خدا را (ص) بمعراج بردند شب دوشنبه سیزدهم ربیع الاوّل پیش از هجرت بیک سال، بروایتی دیگر نوزده روز از ماه رمضان گذشته پیش از هجرت بهژده ماه و او را از خانه امّ هانی بنت ابی طالب بردند، و بروایتی دیگر از حجر کعبه. رسول خدای (ص) گفت: جبرئیل (ع) آمد و مرا از خواب بیدار کرد و بر گرفت و فرا سقایه زمزم برد و آنجا بنشاند، شکم مرا بشکافت تا بسینه و بدست خویش باطن من بشست بآب زمزم و با وی میکائیل بود بدست وی طشتی زرّین و در آن طشت توری زرّین پر از ایمان و حکمت، جبرئیل آن همه در شکم من نهاد و سینه من از آن بیا کند وانگه آن شکافته فراهم گرفت و بحال خویش باز شد و مرا از آن هیچ رنج نبود، آن گه مرا فرمود تا وضو کردم، آن گه گفت: انطلق یا محمّد خیز تا رویم، گفتم تا کجا؟ گفت: الی ربّک و ربّ کلّ شی‌ء تا بدرگاه خداوند خویش، خداوند جهان و جهانیان، آن گه دست من بگرفت و از مسجد بیرون برد، و براق را دیدم میان صفا و مروه ایستاده، دابّه‌ای از دراز گوش مه و از استر کم، رویش چون روی مردم، گوش چون گوش فیل، عرف چون عرف اسب پای چون پای اشتر، ذنب چون ذنب گاو، چشم چون ستاره زهره، پشت وی از یاقوت سرخ، شکم وی از زمرد سبز، سینه وی از مروارید سپید، دو پر داشت بانواع جواهر مکلّل، بر پشت وی رحلی از زر و حریر بهشت، جبرئیل گفت: یا محمد ارکبه برنشین، و هی دابة ابرهیم (ع) کان یزور علیها البیت الحرام. گفتا چون دست بر پشت وی نهادم خویشتن را از زیر دست من بجهانید، جبرئیل عرف وی بگرفت خشخشه مروارید و یاقوت بگوش من رسید، آن گه جبرئیل گفت: أ تفعل هذا بمحمد؟ اسکن فو اللَّه ما رکبک احد من الانبیاء اکرم علی اللَّه منه ای براق بیارام و ساکن باش محمّد را (ص) نمی‌دانی؟ بآن خدایی که یکتاست که هرگز بر تو هیچ پیغامبر ننشست بر خدا گرامی تر از روی، براق چون این بشنید از شرم عرق بگشاد و سر در پیش افکند و از تواضع شکم خویش بر زمین نهاد، جبرئیل رکاب من گرفت تا بر نشستم و میکائیل جامه بر من راست کرد، فرا راه بودم از راست جبرئیل با من می‌آمد و از چپ میکائیل و از پیش اسرافیل زمام براق بدست گرفته، گام می‌نهاد براق بر اندازه مد البصر و روش او بر مراد و همّت من، اگر خواستم که برود می‌رفت یا بپرد می‌پرید یا بایستد می‌ایستاد، براه دراز سوی راست ندانی شنیدم که: یا محمّد علی رسلک اسئلک آرام گیر تا از تو سؤال کنم، سه بار گفت و من او را اجابت نکردم و بر گذشتم، از سوی چپ هم چنان ندا شنیدم سه بار که: یا محمّد علی رسلک اسئلک‌
کتاب دانشنامه ملایک (فرشتگان) اولین دانشنامه فرشته‌شناسی ایران واسلام، به قلم حمیدرضا کهنگی در سال ۱۳۹۵، بوسیله نشرمحسن درقطع رحلی وبیش از۶۴۰صفحه، درتهران، چاپ و منتشرگردیده است. دراین کتاب فرشتگان در همه ادیان، آیین‌ها واقوام بطورمبسوط مورد بررسی و تحقیق قرارگرفته‌است کاملترین منبع فرشته‌شناسی اسلام، ایران وادیان باستانی ایران می‌باشد.
بهر مصحف کنگر رحلی که سازند اهل جاه رخنها دان کش بدیوار حصار دین درست
این کتاب به افتخار ابن راجه به نام او (آنند راج) نوشته شده‌است. کار تألیف کتاب در ۱۲۶۷ خورشیدی (برابر با ۱۳۰۶ قمری قمری و ۱۸۸۸ میلادی) به پایان رسید و یک سال بعد، در سه جلد بزرگ به قطع رحلی، به هزینهٔ مهاراجه آنندراج در چاپخانهٔ منشی نوال کیشور به چاپ رسید.
هر جا که زمرحلی برفتیم منزل گه ما شراب خانه ست
از نظر کتاب‌آرایی پاره‌ای از آثار این خوشنویس از جمله مجلدات سی جزء قرآن رحلی توسط محمدابن‌ایبک هنرمند نام‌آور بزرگ عصر مذهب و تزیین شده‌است، این هنرمند چیره‌دست با وسواس و دقت بیشتری در امر صفحه‌آرایی کار کرده و در طراحی سرلوح‌های سوره‌ها که به خط کوفی نوشته شده ترنج‌های سر سوره‌ها حواشی صفحات نشانه‌های محاسباتی آیات و علایم وقف حزب، جزء و پایانی و... هنری ماندگار از خود بر جای گذاشته‌است.
دعنی و رحلی و خلامی و راحلتی واربع علیک رضینا منک بالنقل
نکته گر لاغر و گر فربه، از آن هیچ نکاست مصحفم گاه بود رحلی و گاهی بغلی
این روحانی هنرمند پنج بار به کتابت کلام وحی پرداخت که از جمله آنها قرآن رحلی مذّهب چاپ هفت رنگ تهران و تحریر جزوه قرآن برای مدارس است. همچنین از آثار در خورتوجه وی چهار بار نگارش سوره اخلاص روی چهار دانه برنج با امضا و تاریخ است. این دانه‌ها دو دانه در کتابخانه امیر در نجف و دو دانه دیگر در تهران است. از دیگر آثار کتیبهنگاری آیات قرآنی در اماکن متبرکه عتبات عالیات، سوریه و ایران است.