رای گیری

رای گیری

معنی کلمه رای گیری در فرهنگستان زبان و ادب

رأی گیری
{vote , voting} [علوم سیاسی و روابط بین الملل] فرایند اخذ رأی از رأی دهندگان

معنی کلمه رای گیری در دانشنامه عمومی

رأی گیری. رأی گیری روشی برای تصمیم گیری یا بیانِ دیدگاهِ یک گروه و دستهٔ رأی دهنده و معمولاً پس از بحث، مناظره یا کارزار سیاسی است. در روشِ دموکراسی، مقاماتِ بالا با رأی گیری برگزیده می شوند. یکی از مراحل بسیار مهم انتخابات، عمل رأی گیری از سوی مسئولان اجرای انتخابات است. امروزه، با توجه به وسایل جدید و سهولت ارتباطات تلفنی و تلگرافی و ایجاد راه های مختلف بین مرکز و دورافتاده ترین نقاط کشور، می توان برخلاف گذشته ها، رأی گیری ها را در یک روز معین و در ساعات محدودتری انجام داد. این تحول، خود موجب شده که با امکانات بیشتری بتوان با انواع تقلبات و از جمله جابه جایی رأی دهنده از حوزه ای به حوزهٔ دیگر مقابله کرد.
دانشِ مدرنِ سیاسی این نکته را موردِ پرسش قرار داده است که آیا شهروندانِ متوسط اطلاعاتِ سیاسیِ کافی برای یک رأیِ معنادار را دارند یا نه. مجموعه ای از مطالعاتِ دانشگاه میشیگان در دهه های ۱۹۵۰ و ۱۹۶۰ استدلال کرد که رأی مندان، درکِ اولیهٔ کافی از مسائلِ جاری و ایدئولوژیکِ لازم ندارند.
مطالعاتِ دیگری از مؤسساتِ دیگر گویای این نکته است که شکل و ظاهرِ نامزدها یک معیارِ اساسی بر تصمیم گیریِ رأی دهندگان است.

معنی کلمه رای گیری در ویکی واژه

scrutinio

جملاتی از کاربرد کلمه رای گیری

مطالعات در زمینه اثر پیش‌زمینه نشان می‌دهد که برخلاف آنچه تصور می‌کنیم در زمان تصمیم‌گیری و قضاوت اراده‌ آزاد و مستقل نداریم. برای مثال تصور ما این است که هنگام رای دادن ارزیابی آگاهانه ما از موضوعات باعث انتخاب ما خواهند بود و نه مسائل و موضوعات کاملا بی‌ربط. اما این طور نیست. حتی محل رای گیری می‌تواند اثر مستقیم بر رای ما داشته باشد. مطالعه‌ای در آریزونا در سال ۲۰۰۰ میلادی انجام شد که نشان می‌داد در زمان رای گیری از والدین دانش‌آموزان برای افزایش بودجه مدارس چنانچه محل را‌ی گیری در خود مدرسه باشد حمایت آنها بیشتر خواهد بود تا نسبت به زمانی که محل‌رای گیری جایی دیگر باشد.
بعد از اینکه او تصویری از خود درحال انداختن رای خود در یک غرفه در انتخابات ریاست جمهوری 2016 منتشر کرد واکنش های منفی برای او داشت چون در آن زمان گرفتن عکس در هنگام رای دادن ممنوع بود. بعد از آن سناتور برایان کلسی لایحه ای را داد که اجازه عکس گرفتن در مراکز رای گیری را می دهد به استنثای برخی موارد که خلاف رویه ها است ارائه کرد که توسط سنای تنسی تصویب شد.
پارلمان بلژیک رای به منع استفاده زنان از نقاب در اماکن عمومی داد. اگر این لایحه به تصویب سنا نیز برسد زنان نمی‌توانند در پارکها یا سایر اماکن عمومی از پوشش‌هایی استفاده کنند که شناسایی آنها را دشوار کند.در رای گیری روز پنجشنبه هیچ نماینده‌ای رای مخالف نداد.انتظار می‌رود سنای بلژیک نیز این لایحه را تصویب کند که به این ترتیب تا ژوئن یا ژوئیه آینده به قانون تبدیل خواهد شد.بی‌بی‌سی فارسی
در پاسخ، الیاهو از اظهارات خود دفاع کرد و ادعا کرد که "هر فرد عاقلی" می‌داند که این اظهارات "استعاری" است، اما همچنان از "پاسخ قدرتمند و نامتناسب به تروریسم" حمایت می کند. نخست وزیر بنیامین نتانیاهو اظهارات وی را رد کرد و از تعلیق جلسات کابینه خود خبر داد. با این حال، الیاهو در رای گیری تلفنی کابینه در اواخر همان روز شرکت کرد. گزارش شده است که ایتامار بن گویر، وزیر امنیت ملی به نمایندگی از الیاهو مداخله کرده است.
فدراسیون جهانی فوتبال، فیفا روسیه را به عنوان میزبان جام جهانی در سال ۲۰۱۸ و قطر را به عنوان جام جهانی ۲۰۲۲ انتخاب کرد. سب بلاتر، رئیس فیفا در مراسمی که روز پنجشنبه، ۲ دسامبر برای معرفی میزبانان جام جهانی ۲۰۱۸ و ۲۰۲۲ در شهر زوریخ برگزار شد، نام این دو کشور را به عنوان میزبانان بعدی جام جهانی انتخاب کرد. اعضای کمیته اجرایی فیفا در دو رای گیری جداگانه میزبان بازیهای دو دوره بعد جام جهانی را انتخاب کردند. برای سال ۲۰۱۸ چهار پیشنهاد انگلستان، روسیه، اسپانیا/ پرتغال و همچنین هلند/بلژیک مطرح بودند. پنج کشور آمریکا، ژاپن، کره جنوبی، قطر و استرالیا هم در انتظار انتخاب شدن برای میزبانی جام جهانی ۲۰۲۲ بودند. بی‌بی‌سی فارسی