راهنگ

معنی کلمه راهنگ در لغت نامه دهخدا

راهنگ. [ هَِ ] ( اِخ ) نام قصبه ای است در سیام واقع در 375هزارگزی شمال باختری بانکوک ، چون اطراف این قصبه بسیار سبز و خرم و حاصلخیز است از اینروی راه آهنی آنرا به ساحل مربوط می کند و از این رهگذر بر رونق بازرگانی آن افزوده است. ( از قاموس الاعلام ترکی ج 3 ).

معنی کلمه راهنگ در فرهنگ فارسی

نام قصبه ای است در سیام واقع .

معنی کلمه راهنگ در ویکی واژه

راهانگ
~ مسموع می‌شود ولی سرواژه‌ای راجع به راهنگ (راه‌هنگ) در فرهنگ لغات در این باره وجود ندارد.
راه هنگ، مسیر عبور لشکر. راهانگ یوله جاده مخصوص عبور لشکر.

جملاتی از کاربرد کلمه راهنگ

سید نصرالله بنی‌صدر معروف به صدرالعلمای همدانی از تبار سادات موسوی در روستای باغچه کبودراهنگ چشم به جهان گشود.[۱] او فرزند سید صالح بنی‌صدر معروف به مجدالعلماء بود همچنین او پدر ابوالحسن بنی‌صدر اولین رئیس‌جمهور ایران بود. پس از تحصیلات مقدماتی و سطوح در تهران برای مدارج عالی راهی نجف شد. وی پس از بازگشت از نجف در همدان ساکن شد و منزل او محل رفت‌وآمد مردم شهر شد. رابطه دوستی با روح‌الله خمینی داشت و همچنین از مخالفان حکومت پهلوی بود بطوریکه هنگامی که قرآن‌هایی با جلد محمدرضا شاه به روحانیون داده شد وی از دریافت آن قرآن امتناع ورزید. و در مرداد ماه ۱۳۸۸ مجموعه آثار وی در پایگاه داده نسخ خطی قرار داده شد.
ناصرالملک از طائفه سرابندی قراگوزلوهای کبودراهنگ همدان بود
متولد ۲ فروردین ۱۳۱۲ در همدان پدرش سید نصرالله بنی‌صدر زاده روستای باغچه، از توابع شهرستان کبودراهنگ و از روحانیون با نفوذ کبودراهنگ و همدان بود که با سیدروح‌الله خمینی نیز ارتباط دوستانه‌ای داشت. بنی‌صدر مقطع ابتدایی و راهنمایی را در کبودراهنگ و دیپلم خود را از دبیرستان شریعتی شهر همدان دریافت کرد. در دانشگاه تهران، در رشته اقتصاد تحصیل کرد چهار سال در مؤسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی، تحت ریاست غلامحسین صدیقی فعالیت کرد. پس از ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ برای ادامه تحصیل به فرانسه رفت