راه گستر

معنی کلمه راه گستر در لغت نامه دهخدا

راه گستر. [ گ ُ ت َ ] ( نف مرکب ) هر مرکب عموماً، واسب خصوصاً. ( ارمغان آصفی ) ( بهار عجم ). هر مرکوبی اعم از اسب و استر و خر و گاو و اشتر و جز آن. ( ناظم الاطباء ) ( از برهان ) ( آنندراج ) ( از انجمن آرا ) ( از شعوری ج 2 ورق 5 ). مرکب. ( شرفنامه منیری ) :
که که سنگ آهن ار نعلی
زان سم راه گستر اندازد.خاقانی.در آن ره چنان راه گستر براند
که وهم از پیش چند منزل بماند.زین الدین سنجری.|| مرکب راهوار و فراخ گام و خوش راه. ( ناظم الاطباء ) ( از برهان ) ( آنندراج ).

معنی کلمه راه گستر در فرهنگ معین

(گُ تَ ) (ص فا. ) تندرو، راهوار.

معنی کلمه راه گستر در فرهنگ عمید

۱. خوش راه، تندرو.
۲. اسب یا استر راهوار.

معنی کلمه راه گستر در فرهنگ فارسی

( صفت ) تند رو راهور ( اسب استر و مانند آن ) .
هر مرکب عموما و اسب خصوصا. یا مرکب راهوار و فراخ گام و خوش راه .

معنی کلمه راه گستر در ویکی واژه

تندرو، راهوار.

جملاتی از کاربرد کلمه راه گستر

گه گه از ننگ آهن ار نعلی زآن سم راه گستر اندازد
مهم‌ترین تأثیرگذاران خارجی بر ادبیات انگلیسی در این دوره سه آلمانی به نام‌های گوته، شیلر، آوگوست ویلهلم فن اشلگل و فیلسوف و نویسندهٔ فرانسوی، ژان ژاک روسو (۷۸-۱۷۱۲) بودند. کتاب جستجویی فلسفی به دنبال ریشه تفکراتمان در مورد امر والا و امر زیبا (۱۷۵۷) اثر ادموند برک یکی دیگر از آثار تأثیرگذار بر این دوره است. تغییر مناظر طبیعی که در پی انقلاب‌های صنعتی و کشاورزی رخ داد به همراه گسترش شهرها و خالی شدن روستاها یکی دیگر از موارد تأثیرگذار بر رشد جنبش رمانتیک در بریتانیا بود. وضعیت بد کارگران، درگیری‌های جدید بین طبقات اجتماعی و آلودگی هوا واکنش‌هایی را علیه شهرگرایی و صنعتی‌شدن به دنبال داشت و تأکید نوینی بر زیبایی و ارزش طبیعت به همراه داشت.
بهار جان فزا آمد جهان شد خرم و زیبا بباغ راه گستردند فرش حله و دیبا