رادع

معنی کلمه رادع در لغت نامه دهخدا

رادع. [ دِ ] ( ع ص ) باز ایستاده کننده از چیزی. ( منتهی الارب ). بازدارنده. ( ناظم الاطباء ) ( فرهنگ نظام ). مانع. ( فرهنگ نظام ). مانع و رادع ، از اتباع است رجوع به هریک از این دو کلمه شود. ( منتهی الارب ). || آنکه در وی اثر بوی خوش باشد.
رادع. [ دِ ] ( ع ص ، اِ ) چیزی که ماده علت را بازگرداند. ( ذخیره خوارزمشاهی ). ضد جاذب است و آن دارویی است دارای طبعی سرد چون آن را بر عضوی نهند در آن ایجاد سردی کند و آن را جمع کند و سوراخهای آن را تنگ گرداند و حرارت جذب کننده آن را بشکند و هر چیز سیال و روانی که بسوی آن رود جامد شود و یا آنکه سست گردد : پس آن را از سیلان بازدارد و نگذارد بسوی آن عضو روان شود. و نیز مانع میشود که آن عضو آن را بپذیرد مانند عنب الثعلب یعنی تاجریزی در ورم ها. ( از کتاب دوم قانون بوعلی ص 149 ). و نیز رجوع ببحرالجواهر شود : نخست ضمادی رادع برنهند. ( ذخیره خوارزمشاهی ). نخست داروهای رادع بکار دارند یعنی داروها که ماده را بازگرداند. ( ذخیره خوارزمشاهی ).

معنی کلمه رادع در فرهنگ معین

(دِ ) [ ع . ] (اِفا. ) بازدارنده .

معنی کلمه رادع در فرهنگ عمید

۱. بازدارنده، مانع.
۲. [قدیمی] آنچه در آن اثر بوی خوش باشد.

معنی کلمه رادع در فرهنگ فارسی

بازدارنده، بازایستاده کننده، مانع
( اسم ) ۱ - باز دارنده مانع جلو گیر : [[ رادع و مانعی وجود ندارد ]] ۲ - داروهایی که موجب قبض و تنگ گرداندن عروق عضوی شوند تا مواد عفونی و خارجی نتوانند در داخل عضو راه یابند مانند تاجریزی که خاصیت تنگ کردن موضعی عروق را دارد .
چیزی که ماد. علت را باز گرداند .

جملاتی از کاربرد کلمه رادع

 مصر ۲۰۱۱ : محمد البرادعی – محمد حسین طنطاوی – وائل غنیم – جیجی ابراهیم – حسنی مبارک – عمر سلیمان  – عصام شرف – خالد محمد سعید
 مصر ۲۰۱۳ : محمد البرادعی – عبدالفتاح سیسی – محمد مرسی – عدلی منصور – محمد بدیع
هیچش‌ از عیش‌ و کیف‌ رادع‌ نیست به زن و مرد خوبش قانع نیست
نقش مرادعالم در خانه اش زند موج آن را که بالش از خشت فرش از حصیرباشد
همه فارغ ز رادع و زاجر آن یکی کاسب آن یکی تاجر
مهر رادعوی هم چشمی شمعش مرض است چرخ را همسری دود چراغش سوداست
او از کاندیداتوری محمد البرادعی برای ریاست جمهوری حمایت کرد.
محمد البرادعی مدیرکل سابق آژانس بین المللی انرژی اتمی نخستین مرحله از فعالیت‌های انتخاباتی خود را تحت عنوان تغییر در شهر المنصور مرکز استان الدقهلیه واقع در مرکز دلتای مصر آغاز کرد ، عزم خود را برای رویارویی سیاسی با حسنی مبارک رییس جمهور این کشور یا یکی از نزدیکان وی نشان داد.العالم
او در اول دسامبر سال ۲۰۰۹ مقام مدیر کلی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را پس از محمد البرادعی برعهده گرفت. وی که فارغ‌التحصیل دانشکده حقوق دانشگاه توکیو بود، از سال ۱۹۷۲ در وزارت امورخارجه ژاپن مشغول به کار شد. در ماه آوریل ۲۰۰۱ در مقام نماینده ژاپن با عنوان کارشناس دولتی در هیئت سازمان ملل متحد در زمینه مسائل موشکی منصوب و درست سه ماه بعد از آن وارد گروه متخصصان سازمان ملل در زمینه مطالعات منع گسترش و خلع سلاح هسته‌ای شد. وی در سفارتخانه‌های ژاپن در ویتنام، واشینگتن و بروکسل نیز حضور داشته و همچنین یکی از اعضای هیئت اعزامی ژاپن به کنفرانس خلع سلاح هسته‌ای در ژنو بوده‌است.
أَ وَ لَمْ یَکْفِ بِرَبِّکَ یعنی: او لا یکفیک ربک ناصرا، کقوله: أَ لَیْسَ اللَّهُ بِکافٍ عَبْدَهُ. و قیل: او لم یکف بربک شهیدا لانجاز ما وعد. و قیل: أ و لم یکف الانسان من الزاجر و الرادع عن المعاصی کون اللَّه شهیدا علیه. و قیل: او لم یکفهم من الدلائل شهادة ربک أَنَّهُ عَلی‌ کُلِّ شَیْ‌ءٍ من اعمالهم «شهید».
دل از باد مرادعشق صائب ازین دریای بی پایان برآید
در هفتم اکتبر ۲۰۰۵ آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و مدیر اجرایی آن محمد البرادعی، مشترکاً جایزه صلح نوبل را به دست آوردند. در اول دسامبر ۲۰۰۹ یوکیا آمانو جایگزین البرادعی شد وی تا ۲۲ ژوئیه ۲۰۱۹ که خبر درگذشت او اعلام شد مدیر اجرایی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بود