ذخیره کردن

معنی کلمه ذخیره کردن در لغت نامه دهخدا

ذخیره کردن. [ ذَ رَ / رِ ک َ دَ ] ( مص مرکب ) نهادن. پس انداز کردن. ادّخار. اذّخار. انبار کردن. اندوختن. الفنجیدن. بیلفنجیدن. الفغدن. بیلفغدن. پس دست داشتن.الفختن. بیلفختن. اقتناء. ابتآر. بأر. اعتقاد. پستائی کردن. یخنی. اقماز.

معنی کلمه ذخیره کردن در فرهنگ فارسی

نهادن . پس انداز کردن .

معنی کلمه ذخیره کردن در فرهنگستان زبان و ادب

{store} [رایانه و فنّاوری اطلاعات] انباشتن داده ها و اطلاعات در حافظه

معنی کلمه ذخیره کردن در ویکی واژه

prenotare

جملاتی از کاربرد کلمه ذخیره کردن

بازیکنان برای ذخیره کردن میزان پیشرفت و پول خود می‌توانند با اکانت گوگل پلاس یا فیسبوک خود وارد سیستم شوند.
گزیده ای از سخنان یکی از ناموران: ای فلان، دنیا بهر گذشتن خلق شد نه بهر ذخیره کردن. نیز برای عبور پدید آمدند نه آبادان کردن. پیش روی تو احوالی شگفت آور است.
در برخی پژوهش‌ها برای مشخص عملکرد یک ناحیه از مغز، آنرا تحریک یا تخریب می‌کنند. عملکردهایی که با این روش در مورد بادامه مشخص شده عبارتند از: مرکز هیجانی مغز، اطلاعاتی که جنبهٔ هیجانی دارند ازه می‌گذرند و حافظه مربوط به آن‌ها بهتر ذخیره می‌شود و نیز آمیگدال نقش اصلی را در شروع پاسخ به ترس دارد. آمیگدال تثبیت و ذخیره کردن حافظه‌ها را در نواحی دیگر مغز تحت تأثیر قرار می‌دهد. بادامه در بیان یا به یاد آوردن حافظه‌های هیجانی نقشی مهم دارد؛ بنابراین بادامه جزئی از یک شبکه است که به عنوان تنظیم‌کنندهٔ قدرت حافظه‌ها با توجه به اهمیت هیجانی آن‌ها عمل می‌کند. به عبارت دیگر، در یادگیریهایی که با هیجان همراه باشند با توجه به اینکه آمیگدال فعال می‌شود، ذخیرهٔ آن‌ها بهتر صورت می‌گیرد.
ذخیره کردن مواد غذایی برای خود یا خانواده یا امری دیگر احتکار محسوب نمی‌شود.
آرایه موازی در علوم رایانه یک ساختمان داده برای نشان دادن آرایه ای از رکوردهاست. آرایه موازی، آرایه‌های مجزا یا آرایه‌های همگون را در هر زمینه از رکوردها که هر کدام شماره عناصر یکسان دارند، نگهداری می‌کند. سپس، اشیایی که در خانه‌ها با اندیس‌های یکسان قرار دارند، به‌طور ضمنی، خانه‌های آرایه یک بعدی هستند. اشاره گرها از یک شی به شی دیگر، توسط اندیس آرایه جابه جا می‌شوند. این روش با راه عادی ذخیره کردن رکوردها در حافظه متفاوت است. برای مثال، یک نمونه ممکن است ۱۰۰ اسم که هر کدام رشته هستند، ۱۰۰ سن که هر کدام عدد صحیح هستند را با ترکیب کردن اسم‌ها و سن‌هایی که اندیس‌های یکسان دارند، اعلام کند.
و مخفی نماند که عمده در علاج این صفت، قطع سبب آن است و سبب آن دوستی مال دنیا است، پیش از دوستی امور دیگر، که بر احسان مترتب می شود و سبب دوستی مال، یا محبت لذتها و شهوتهای دنیویه ای است که به مال به آنها می توان رسید یا به شرکت طول امل، یا به جهت نگاهداری و ذخیره کردن از برای اولاد است یا بدون سبب، خود مال را دوست دارد از حیثیت آنکه مال است همچنان که می بینیم که بعضی پیران از کار افتاده این قدر مال دارند که آنچه امید به عمر خود دارند کفایت ایشان را می کند و اموال بسیار زیاد می ماند و فرزندی هم ندارند که احتیاط او را کند با وجود این، شب و روز در سعی و زحمت از پی تحصیل مال، و بر روی هم نهادن آنند و بسا باشد که بر خود نهایت تنگ گیری کنند و به مشقت گذرانند بلکه از دادن خمس و زکوه مضایقه نمایند و به خرج کردن دیناری در علاج بیماری خود راضی نشوند و چنین کسی عاشق درهم و دینار است و لذت او به داشتن مال است و با وجود اینکه می داند که عن قریب می میرد و دشمنان او مال او را غارت می کنند، دیناری به مصرف دنیا، یا آخرت خود نمی رساند و این مرضی است که معالجه آن در نهایت اشکال است، به خصوص در ایام پیری، زیرا که مرض در این وقت مزمن شده است و قوت گرفته و بدن ضعیف شده است و مقاومت با مرض نمی کند و چنین کسی درنهایت ضلال و گمراهی، و مصداق «خسر الدنیا و الآخره» است بلکه هر که فرقی میان سنگ و زیادتر از قدر حاجت از مال ببیند، جاهل و احمق و نادان مطلق است.
بس گندم کان ذخیره کردند زان جو که زدند جو نخوردند
در نظریه پیچیدگی محاسباتی نیز همین روش را پی‌می‌گیریم ولی به جای روش‌های تجربی از روش‌های ریاضی استفاده می‌کنیم. به این منظور ابتدا برای ورودی مسئله یک اندازه تعریف می‌کنیم. این اندازه می‌تواند میزان حافظهٔ مورد نیاز برای ذخیره کردن ورودی مسئله باشد. سپس زمان (یا فضای) مورد نیاز برای حل مسئله توسط یک الگوریتم به صورت تابعی از اندازهٔ مسئله محاسبه می‌شود. به محاسبه یا تقریب زدن این چنین تابعی تحلیل الگوریتم گفته می‌شود.