دیپلمه

معنی کلمه دیپلمه در فرهنگ معین

(لُ مِ ) [ فر. ] (ص مر. ) آن که دارای دیپلم است ، دارندة گواهینامه .

معنی کلمه دیپلمه در فرهنگ عمید

دارای دیپلم، دارای گواهی نامه.

معنی کلمه دیپلمه در فرهنگ فارسی

دارای گواهی نامه، دارای دیپلم
( صفت ) آنکه دارای دیپلم است دارنده گواهینامه .

معنی کلمه دیپلمه در ویکی واژه

دارای دیپلم، آن که دارای دیپلم است، دارنده گواهینامه.

جملاتی از کاربرد کلمه دیپلمه

آرشاویر ملکی در سال ۱۳۲۶ به دنیا آمد. وی چهار برادر و پنج خواهر دارد. تحصیلات وی در سطح دیپلمه طبیعی است. ملکی به عنوان کارمند نقشه‌کشی در یک شرکت خصوصی فعالیت می‌کرد.
در یک خانواده ارمنی در ۲۶ آبان ۱۳۰۹ در روستای هفتوان شهرستان سلماس به دنیا آمد مادرش مدرک لیسانس ریاضیات از تفلیس داشت و پدرش نیز دیپلمه بود و حسابدار. در رشته شیمی از دانشگاه پلی‌تکنیک فارغ‌التحصیل گشت. در ۱۳۳۵ با بلا موراتوری ازدواج نمود. پدر همسرش، آبل رومستان، مردی فرانسوی بود که از مدت‌ها قبل در ایران در بخش حمل‌ونقل سابقه فعالیت داشته و شرکت سِتی را اداره می‌کرد.
مدرسهٔ ناموس چند سال بعد از تأسیس به خیابان فرمانفرما و بعد از آن به محل بزرگتری در خیابان شاهپور (حافظ فعلی) منتقل شد. در این زمان مدرسهٔ ناموس به قدری توسعه یافته بود که به صورت یکی از مهم‌ترین و مجهزترین مدارس متوسطه تهران درآمد و تا پایان دوره دبیرستان آموزش دختران را تأمین می‌کرد، به طوری که در ۱۳۰۷ شمسی اولین گروهِ دیپلمهٔ مدرسهٔ ناموس فارغ‌التحصیل شدند. سری اول فارغ التحصیلان این مدرسه شامل توران آزموده، فخرعظمی ارغنون، بی‌بی‌خانم خلوتی، گیلان خانم، فرخنده خانم و مهرانور سمیعی بودند.
احمد بیرشک و تنی چند از یارانش (احمد دیانی – احمدرضا قلی‌زاده – سیدمحمد قاضی نوری – علی متمدن – دکتر تقی هورفر – احمد انواری) در تاریخ ۲ خرداد ۱۳۲۷ (برابر با ۲۳ ماه مه ۱۹۴۸ میلادی) با سرمایه‌ای اندک (۳۵۰۰۰ تومان) اولین مدرسه هدف (مخفف هنر، دانش و فرهنگ) را بنیان نهادند. گروه فرهنگی هدف، متشکل از چهار دبستان دخترانه و پسرانه و چهار دبیرستان تا سال انحلال یعنی ۱۳۵۸ بیش از شانزده هزار دانش آموز دیپلمه تربیت کردند.
ریاضی - اقتصاد - علوم و فنون ادبی (ادبیات تخصصی) - زبان عربی - تاریخ (تاریخ اسلام ۱ و ۲ و تاریخ ۳ (ایران در دوره اسلامی) مخصوص داوطلبان دیپلمه علوم و معارف اسلامی) - جغرافیا - علوم اجتماعی (جامعه‌شناسی) - فلسفه و منطق - روان‌شناسی.
زبان و ادبیّات فارسی (شامل کتاب‌های علوم و فنون ادبی پایه دهم، یازدهم و دوازدهم)، زبان عربی، اقتصاد، جامعه‌شناسی، روان‌شناسی، فلسفه و منطق، تاریخ (تاریخ اسلام ۱ و ۲ و تاریخ ۳ (ایران در دوره اسلامی) مخصوص داوطلبان دیپلمه علوم و معارف اسلامی)، جغرافیا، ریاضی و آمار