دیوژن

معنی کلمه دیوژن در لغت نامه دهخدا

دیوژن. [ ی ُ ژِ ] ( اِخ ) صورت فرانسوی کلمه دیوجانس. رجوع به دیوجانس شود.

معنی کلمه دیوژن در فرهنگ فارسی

فیلسوف یونانی پیرو مکتب کلبی ( و.سینوپ ۴۱۳ - ف. ۳۲۷ م . ) وی ثروت را تحقیر میکرد و از مقررات اجتماعی بیزار بود و چنانکه مشهور است در میان خمره ای یا چلیکی مسکن داشت و با نهایت قناعت زندگی میکرد. اسکندر مقدونی در قرنطش ( کرنت ) ازو پرسید بچیزی نیاز دارد وی پاسخ داد: (( آری اینکه تو خود را از برابر آفتاب که بمن میتابد کنار کشی . ) ) همو بود که در روزی روشن چراغ در دست در کوچه های آتن میگشت ومیگفت : (( من انسان را میجویم . ) ) حکایات بسیار از رفتار و گفتار او نقل کرده اند.
صورت فرانسوی کلمه دیو جانس .

معنی کلمه دیوژن در دانشنامه آزاد فارسی

رجوع شود به:دیوگنس (ح ۴۱۲ ـ ح ۳۲۳پ م)

معنی کلمه دیوژن در ویکی واژه

از فلاسفه بزرگ یونان باستان معروف به دیوژن لائرتی.

جملاتی از کاربرد کلمه دیوژن

هرچند در فلسفهٔ کلبی شهرت دیوژن سینوپی از آنتیستنس فراتر رفت، اما امروزه بسیاری بر این رای اند، که این مکتب از افکار و سلوک او الهام گرفته شده‌است.
در این کتاب که یگانه سند ادبی تاریخ باستان ارمنی است دربارهٔ هومر، هزیود، مناندر و اوریپید سخن به میان آمده و مطالبی دربارهٔ فولکلور یونانی نگاشته شده‌است. نگارنده کتاب مزبور پاره‌ای از صفحات کتاب را نیز به بحث دربارهٔ سقراط، فیثاغورس، دیوژنوس، فریاندروس، هرودوت و خطیب نامدار آتن دموستن، اختصاص داده است.
تنها کتابی که از ابن فاتک به جا مانده، مختارالحکم می‌باشد؛ که زندگی‌نامه و شرحِ حالِ فیلسوفانِ کم‌وبیش افسانه‌وار است. کتابی که به عقیدهٔ عبدالرحمن بدوی، کتابِ زندگانیِ فیلسوفان، اثر دیوژن لائرتی منشأ اصلیِ آن است.
آناکسیمنس در نخستین سالهای قرن شش پیش از میلاد متولد شده اما زمان دقیق تولد وی معلوم نیست. وی شاگرد آناکسیماندر بود. به گزارش دیوژن لائرتی به هنگام تصرف سارد به دست کوروش در 546 قبل از میلاد، انکسیمنس زنده بوده و در شصت و سومین دوره مسابقات المپیک مصادف با 528 قبل از میلاد به هنگام پیری درگذشته است.