دیوپا

معنی کلمه دیوپا در لغت نامه دهخدا

دیوپا. [ وْ ] ( ص مرکب ) دیوپای. آنکه پایی مانند پای دیو دارد. ( اصل کلمه دیبجات در سانسکریت ). ( یادداشت مؤلف ). || ( اِ مرکب ) عنکبوت. ( برهان ) ( از جهانگیری ) ( صحاح الفرس ) ( لغت فرس اسدی ) ( از آنندراج ). غنده. تننده. تنند. وِندرِ ( در تداول مردم قزوین ). کارتنه. تنندو. کراتن. ( یادداشت مؤلف ). جنسی ازعنکبوت و دیوپای نیز گویندش و جولاهک و غنده و مگس گیر اجناس دیگرند. ( از شرفنامه منیری ). غنده بود و اورا تننده و عنکبوت نیز گویند. ( اوبهی ) :
ز بالا فزون است ریشش رشی
تنیده در او خانه صد دیوپای.معروفی.|| نام داروئی است. ( برهان ) ( شرفنامه ) ( ناظم الاطباء ). || گیاهی است که آن را انده قوقو، حندقوقی و شبدر خوانند. ( از برهان ) ( ناظم الاطباء ).

معنی کلمه دیوپا در فرهنگ معین

(اِمر. ) عنکبوت بزرگ .

معنی کلمه دیوپا در فرهنگ عمید

نوعی عنکبوت بزرگ که پاهای دراز دارد.

معنی کلمه دیوپا در ویکی واژه

عنکبوت بزرگ.

جملاتی از کاربرد کلمه دیوپا

لوبیپروستون،[پ ۵۷] یک عامل دستگاه گوارش است که برای درمان یبوست مزمن ایدیوپاتیک و یبوست غالب آی‌بی‌اس مورد استفاده قرار می‌گیرد و به‌خوبی توسط بزرگسالان و کهن‌سالان تحمل می‌شود ولی تا ژوئیه ۲۰۰۶ دربارهٔ اثرات این دارو در کودکان تحقیقی صورت نگرفته‌است.
ای توسنی که همت عالی خطاب تست بشکن به یک لگد فلک دیوپای را
بر آن دیولاخ خطرخیز جای که خف کرده آن افعی دیوپای
آکانتوسیت‌ها درشت هستند و با فاصلهٔ غیرعادی از هم قرار می‌گیرند. کنگره‌هایی با اندازه‌های متفاوت و شبیه به ستاره دارند. اکانتوسیت‌ها در لام خون بیماری‌های زیادی دیده می‌شوند، از جمله آبتالیپوپروتئینمی، بیماری‌های کبدی، آکانتوسیتوز کوریا، سندرم مک‌لئود، و چندین بیماری عصبی وراثتی، مانند نورواکانتوسیتوز، بی‌اشتهایی عصبی، پیکنوسیتوز نوزادی، کم‌کاری تیروئید، هپاتیت ایدیوپاتیک نوزادی، اعتیاد به الکل، اسپلنومگالی احتقانی، سندرم زیو و بیماری گرانولوماتوز مزمن.
آدالیمومب علائم و نشانه‌های آرتریت روماتوئید متوسط تا شدید بزرگسالان را کاهش می‌دهد و می‌تواند به تنهایی و یا در کنار داروهای ضد روماتسیمی اصلاح‌کننده بیماری استفاده شود. همچنین نتایج مطالعات نشان داده است که این دارو برای بچه‌های ۲ ساله یا بزرگتر مبتلا به آرتریت ایدیوپاتیک جوانان مؤثر است و برای این کاربرد درمانی تنها یا در کنار متوترکسات و سایر داروها تایید شده است. آدالیمومب از سال ۲۰۰۲ در آمریکا برای مصرف به صورت تنها یا در کنار متوترکسات و سایر داروها برای بیماران آرتریت روماتوئید مورد تایید قرار گرفته است.
همی تند چو دیوپای در جهان به هر طرف کشیده تارهای او
به دیوپا چکنی مدح سبعهٔ الوان به خنفسا چه بری وصف نافهٔ اذفر
برای ژنیکوماستی ۲۶ مورد علت ایدیوپاتیک، ۶ مورد ژنیکوماستی بلوغ، ۵ مورد ژنیکوماستی در افراد مسن، ۲ مورد نارسایی مزمن کلیه، ۱ مورد تحت درمان ضد سل، یک (۱) افزایش جزئی پرولاکتین در یک بیمار ۶۷ ساله ام آر آی مهر ترکیش طبیعی بود. تست‌های آزمایشگاهی و معاینات تصویربرداری طبیعی بود.