دگرجنس‌گرا

معنی کلمه دگرجنس‌گرا در فرهنگستان زبان و ادب

{heterosexual} [مطالعات زنان] شخصی که ازنظر جنسی به جنس مخالف گرایش دارد

معنی کلمه دگرجنس‌گرا در ویکی واژه

شخصی که ازنظر جنسی به جنس مخالف گرایش دارد.

جملاتی از کاربرد کلمه دگرجنس‌گرا

مشاهده شد که پیوندهای آمیگدال چپ در مردان همجنس‌گرا بیشتر است، همانطور که در زنان دگرجنس‌گرا نیز دیده می‌شود. پیوندهای آمیگدال راست در زنان همجنس‌گرا، مانند مردان دگرجنس‌گرا، گسترده‌تر بود.
افراد بنا به دلایل گوناگون آمیزش جنسی بدون مقاربت را انتخاب می‌کنند، ازجمله به عنوان نوعی از عشق‌بازی یا به عنوان نوعی از آمیزش جنسی اولیه قبل از سکس. زوج‌های دگرجنس‌گرا معمولاً برای حفظ باکرگی یا پیشگیری از بارداری، آمیزش جنسی بدون مقاربت را ترجیح می‌دهند. زوج‌های همجنس‌گرا نیز ممکن است برای حفظ باکرگی این نوع آمیزش جنسی را انتخاب کنند.
در اواسط قرن بیستم آلفرد کینزی افراد را بر اساس گرایش جنسی‌شان از دگرجنس‌گرا (هتروسکشوال) تا همجنسگرا (هوموسکشوال) از ۰ تا ۶ دسته‌بندی کرد، این دسته‌بندی به مقیاس کینزی معروف است.
اصطلاح سکس بدون زین در بین دگرجنس‌گرایان کمتر استفاده می‌شود.[۱]
آزادی سازی جنسی شامل افزایش مقبولیت سکس خارج از روابط دگرجنس‌گرایانه و خارج از حالت تک‌شریکی (عمدتا ازدواج) بود،
آکیرا بیان می‌کند که در گرایش جنسی به مردان و «دخترانی که شبیه به پسران هستند» جذب می‌شود. وی تمایل ندارد که دوجنس‌گرا خطاب شود و ادعا می‌کند که متمایل به دگرجنس‌گرایی باشد اما همچنان نامطمئن است. وی زمانی با روکو رید هنرپیشه پورنوگرافی نامزد بود. در دسامبر ۲۰۱۲ او با بازیگر و کارگردان پورنو تونی ریباس ازدواج کرد. وی می‌گوید که جدای از کار، آن‌ها رابطه‌شان تک‌همسری است. آکیرا از ریباس در سال ۲۰۱۷ طلاق گرفت و از آن موقع با شان مرونی ازدواج کرده‌است و با او اولین بچه خود را باردار است. او خود را یک فمینیست می‌داند.
در طول نیمه دوم قرن بیستم، آنارشیسم با موج دوم فمینیسم درهم آمیخت و برخی جریان‌های جنبش فمینیستی را رادیکال کرد و تحت تأثیر قرار داد. در آخرین دهه‌های قرن بیستم، آنارشیست‌ها و فمینیست‌ها از حقوق و استقلال زنان، همجنس‌گرایان، کوئیرها و سایر گروه‌های حاشیه‌ای حمایت می‌کردند و برخی از اندیشمندان فمینیست ادغام دو جریان را مطرح ساختند. با موج سوم فمینیسم، هویت جنسی و دگرجنس‌گرایی اجباری موضوع مطالعهٔ آنارشیست‌ها شد و باعث انتقاد پساساختارگرایانه از عادی بودن روابط جنسی شد. با این حال، برخی از آنارشیست‌ها از این طرز تفکر فاصله گرفتند و معتقد بودند که این روش به سمت فردگرایی متمایل شده‌است و به نوبهٔ خود، عامل آزادی اجتماعی است.
بسیاری گمان می‌کنند رابطهٔ جنسی مقعدی تنها ویژهٔ در مردان است در حالی‌که پژوهش‌ها نشان داده همهٔ مردان همجنس‌گرا رابطهٔ مقعدی ندارند و البته رابطهٔ مقعدی میان دگرجنس‌گرایان چندان کم نیست. همچنین در میان همجنسگرایان زن هم ممکن است گونه‌هایی از رابطهٔ مقعدی دیده شود.