دژن

معنی کلمه دژن در لغت نامه دهخدا

دژن. [ دُ ژَ / دِ ژَ / دُ ] ( ص ) تیز به طعم. ( از لغت فرس اسدی ). چیزی را گویند که طعم او تند و تیز باشد. ( برهان ). هر چیز که مزه آن تیز باشد. ( غیاث ). تیزطعم. ( از جهانگیری ). هرچیز که طعم آن تند و تیز و ترش باشد. ( ناظم الاطباء ).ثَقیف. حِرّیف. ( یادداشت مرحوم دهخدا ) :
کیکیز و گندناو سپندان و کاسنی
این هر چهار گونه که دادی همه دژن.؟ ( از لغت فرس اسدی ).جوز خَنِز؛ گوزی دژن. ( مهذب الاسماء ).
دژن. [ دِ ژِ ] ( اِخ ) دهی است از دهستان بیلوار، بخش کامیاران ، شهرستان سنندج.واقع در 58هزارگزی شمال غربی کامیاران و 6هزارگزی جنوب باختری پالنگان ، با 285 تن سکنه. آب آن از چشمه و راه آن مالروست. ( از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 5 ).

معنی کلمه دژن در فرهنگ عمید

۱. هر چیزی که طعمش تندوتیز باشد، تندوتیز.
۲. تندخو و خشمگین.

معنی کلمه دژن در فرهنگ فارسی

بدطعم، تندوتیز، هرچیزتندخووخشمگین
دهی است از دهستان بیلوار بخش کامیاران شهرستان سنندج .

جملاتی از کاربرد کلمه دژن

دوره زمانی یک بیماری بر حاد یا مزمن بودن آن تأثیر می‌گذارد. طبق تعریف، تقریباً تمام بیماری‌های با پیشروی آهسته بیماری‌های مزمن نیز هستند. از نظر بیولوژیکی، بسیاری از این بیماری‌ها به دلیل تغییرات سلولی به عنوان بیماری‌های زوال‌دهنده یا دژنراتیو نیز شناخته می‌شوند.
ب. ناهنجاری‌های چندژنی که چندین ژن در آن‌ها دخیل هستند، مانند آسم، سرطان و دیابت
هنگامی که آران‌ای پیام‌رسان دارای اطلاعات ژنتیکی یک ژن است و تنها یک پروتئین را ترجمه می‌کند، آران‌ای پیام‌رسان تک‌ژنی نام می‌گیرد که این موضوع، در مورد بیشتر آران‌ای‌های پیام‌رسان یوکاریوتی صدق می‌کند. در مقابل، آران‌ای پیام‌رسان چندژنی یا پلی‌سیسترونیک، اطلاعات چندین ژن را حمل می‌کند که به چندین پروتئین ترجمه می‌شود.
فعالیت برخی از رادیکال‌های آزاد در بدن منجر به ایجاد انواع دژنراسیون، سرطان، دیابت، نارسایی قلب، آسیب‌های مغزی، مشکلات عضلانی، پیری زودرس، آسیب‌های چشمی و در کل ضعف دستگاه ایمنی بدن می‌شود. آنتی‌اکسیدانت‌ها به عنوان اصلی‌ترین راه مبارزه با رادیکال‌های آزاد و بازسازی سلول‌های تخریب شده شناخته می‌شوند چرا که موجب افزایش کارایی دستگاه ایمنی بدن در برابر انواع بیماری‌ها می‌شوند. آنتی‌اکسیدانت‌ها خطر گسترش بیماری آلزایمر را کاهش می‌دهند.
شواهد آزمایشگاهی بیماری دژنراتیو غدد فوق کلیه بروز می‌کند.
مکانیسم اثر: دژنراسیون میکروتوبولهای سیتوپلاسم سلولهای انگل
به‌علاوه، برخی صفات می‌توانند تحت تأثیر چند ژن قرار داشته باشند. این ژن‌ها ممکن است همگی بر روی یک کروموزوم، یا حتی چند کروموزوم مختلف قرار داشته باشند. به این حالت صفات چندژنی می‌گویند. تعیین اثر و سهم هر کدام از این ژن‌ها در فنوتیپی که فرد نشان می‌دهد بسیار دشوار است. طول قد و رنگ مو از جمله این صفات هستند.
مهم‌ترین مشخصه آرتروز، تخریب تدریجی غضروف مفصلی است. قسمت دو انتهای هر استخوان، از غضروف که بافتی است انعطاف‌پذیر ساخته شده است. با شروع بیماری آرتروز زانو، غضروف انتهای تحتانی استخوان فمور (ران) و غضروف قسمت فوقانی استخوان درشت‌نی به تدریج دچار تغییرات تخریبی (دژنراتیو) می‌گردد. به همین ترتیب درگیری و آسیب غضروف کشکک به آرتروز این ناحیه منجر می‌شود؛ بنابراین آرتروز مفصل زانو در دو ناحیه تیبیوفمورال (مفصلی که بین استخوان ران و ساق ایجاد می‌شود) و مفصل کشککی-رانی می‌تواند ایجاد شود.
شهر آنژرو-سودژنسک (به روسی: Анжеро-Судженск) در کشور روسیه و در اوبلاست کمروو واقع شده‌است.