دوگانه‌گرایی

دوگانه‌گرایی

معنی کلمه دوگانه‌گرایی در فرهنگستان زبان و ادب

{dualism} [روان شناسی] باور به اینکه ذهن و بدن دو قلمروِ مستقل با دو جوهر متمایزند که با یکدیگر تعامل دارند

معنی کلمه دوگانه‌گرایی در دانشنامه عمومی

دوگانه گرایی (فلسفه هندی). دوگانه انگاری هندی ( انگلیسی: Dualism ) اشاره به اعتقاد برخی مکتب های فلسفه هندی دارد، مبنی بر اینکه واقعیت اساساً از دو بخش تشکیل شده است. این امر عمدتاً به صورت دوگانگی ذهنیت در فلسفه بودی یا دوگانگی آگاهی از ماده در مکتب های سامخیا و یوگا از فلسفه هندو شکل می گیرد. این فلسفه با دوگانه گرایی ذهن و بدن در فلسفه ذهن غربی تفاوت دارد، ولی همچنین با آن شباهت هایی نیز دیده می شود.

معنی کلمه دوگانه‌گرایی در ویکی واژه

باور به اینکه ذهن و بدن دو قلمروِ مستقل با دو جوهر متمایزند که با یکدیگر تعامل دارند.

جملاتی از کاربرد کلمه دوگانه‌گرایی

جدایی رسمی بین سوژه و ابژه در جهان غرب با دوگانه‌گرایی ذهن و بدن، در فلسفه مدرن اولیه رنه دکارت، بین ماده ذهنی و بسط (مسئله ذهن و جسم) مطابقت دارد. دکارت معتقد بود که فکر (سوبژکتیویته) جوهر ذهن است و بسط (اشغال مکان) جوهر ماده است. برای فیلسوفان مدرن مانند دکارت، خودآگاهی حالتی از شناخت است که توسط سوژه تجربه می‌شود؛ که وجود آن هرگز قابل تردید نیست زیرا توانایی آن در شک (و تفکر) وجود آن را ثابت می‌کند (می‌اندیشم پس هستم). از سوی دیگر، او استدلال می‌کند که ابژه یا شیئی که سوژه درک می‌کند، ممکن است مستقل از آن موضوع مشاهده‌کننده، وجود یا ارزش واقعی یا کامل نداشته باشد.
آیین میترائیسم یکی از برجسته‌ترین آیین‌ها، محبوب‌ترین دین در بین سربازان رومی و بزرگ‌ترین رقیب مسیحیت در قرون اولیه کلیسا بود. میترا هم برای سرباز پیاده و هم برای افسران درجه‌بندی خود جذابیت داشت زیرا مردانی که در جنگ با مرگ روبرو شدند، مطمئن می‌شدند که آیین‌های میترا آنها را با خیال راحت به زندگی پس از مرگ رهنمون خواهد کرد. آیین میترائیسم دوگانه‌گرایی مانی را با فرقه‌های اسرارآمیز یونانی-رومی در هم آمیخت و به پیوند محکمی بین پرستش خورشید (که برای یکتاپرستان آن زمان جذاب بود) و انزجار رایج زمانه از حس‌های دنیوی تبدیل شد. آیین میترائیسم مانند مسیحیت مقدسات خود را داشت اما زندگی میترا جذابیت کمتری نسبت به زندگی عیسی داشت و زنان حق پیوستن به آیین میترا را نداشتند.