دوچه

معنی کلمه دوچه در دانشنامه آزاد فارسی

دوچه (Duce)
(به ایتالیایی: رهبر) لقبی که پیروان بنیتو موسولینی، دیکتاتور فاشیست، به او داده بودند و بعدها عنوان رسمی او شد.

معنی کلمه دوچه در ویکی واژه

(قدیم): ایستاده، حکم کننده، آنکه مدام در حال ایستاده فرمان می‌دهد. دوچه، ائلچه به زبان فارسی به‌صورت دوچی و ایلچی قابل توصیف است.

جملاتی از کاربرد کلمه دوچه

آن خال سیاه هندو آسا هندوچه ی گلشن جمالست
به فوق عرش ز هر خانمان بری شیون شوند بسته فتراک تو چه مردوچه زن
سواد خال تو هندوچه ی حدیقه ی جان بیاض روی تو باغ بهار مردم چشم
لیکن بدوچه ره بست روز نخست قائم از قول خود پشیمان از فعل خویش نادم
در پانزده ربیع الثانی سنه هزاروسیصدوچهل هجری قمری که گویا وزارت کشور اخبار داخله را به اداره روزنامه طوفان نفرستاده بود این رباعی را:
چه ما دوچه لیدی بفرمان او چه بابل که بودی به پیمان او
چون شدم هندوچه ی بستان نعت مصطفی طوطی شیرین زبان شد طبع شکر خای من
هندو بچه ی خال سیاه تو بصد وجه هندوچه ی بستان جمالست نه خالست
آورده‌اند که زاغی و گرگی و شگالی در خدمت شیری بودند و مسکن ایشان نزدیک شارعی عامر. اشتربازرگانی در آن حوالی بماند بطلب چراخور در بیشه آمد. چون نزدیک شیر رسید از تواضع و خدمت چاره ندید شیر او را استمالت نمود و از حال او استکشافی کرد و پرسید: عزیمت در مقام و حرکت چیست؟ جواب داد که:آنچه ملک فرماید. شیر گفت:اگر رغبت نمایی در صحبت من مرفه و ایمن بباش. اشتر شاد شد و دران بیشه ببود. و مدتی بران گذشت. روزی شیر در طلب شکاری می‌گشت پیلی مست با او دوچهار شد، و میان ایشان جنگ عظیم افتاد و از هر دو جاب مقومت رفت، و شیر مجروح ونالان باز آمد؛ و روزها از شکار بماند. و گرگ و زاغ و شگال بی برگ می‌بودند. شیر اثر آن بدید و گفت: می‌بینید در این نزدیکی صیدی تا من بیرون روم و کار شما ساخته گردانم؟
جمعیت فعلی این روستا در سال نودوچهار،218نفر می‌باشد که شامل 55 خانوار است.جمعیت این روستا به مرور زمان افزایش نسبی پیدا کرده‌است که این افزایش جمعیت می‌تواند ناشی از افزایش امکانات رفاهی همچون جاده،دهیاری،خط تلفن دائم باشد.
هردو ریه انسان روی‌هم دارای نزدیک به سیصد میلیون آلوئول بوده، که در مجموع سطحی برابر صدوچهل متر مربع دارند. هفتاد درصد هر گویچه از مویرگ‌ها پوشیده شده و قطر هر آلوئول در انسان بالغ به‌طور متوسط دویست میکرومتر است که در هنگام دم تنفسی افزایش می‌یابد.
دوچه، پیشوا مرا به این‌جا فرستاده تا شما را آزاد کنم!
هندوچه که هر دو جاودان‌اند اندیشهء من ز چشمِ جادوست
کارخانه ی آبجوسازی بکس در شهر برمن واقع شده‌است و از جمله شرکت‌هایی محسوب می‌شود که در زمینه ی صادرات فعالیت دارد. تحت علامت تجاری بکس، این شرکت محصولات متعددی در زمینه ی آبجو را تهیه می‌کند. این شرکت بنابر آمار سال دوهزاروده میلادی بالغ بر هزاروپانصد کارمند داشته‌است. تا سال هزارونهصدوچهل و یک تنها محصولات خود را صادر می‌کرد. پس از این سال بود که تصمیم گرفته شد محصولات آن در بازار آلمان نیز به فروش برسد.