دولک

معنی کلمه دولک در لغت نامه دهخدا

دولک.[ دُ ل َ ] ( اِ ) چوب خرد از دو چوب که دربازی الک دولک بکار رود. مقلا. پل. قلی. چوب کوتاه در بازی الک دولک که آن را با الک زنند و به هر جا خواهند پرتاپ کنند. ( یادداشت مولف ). رجوع به ماده الک دولک شود.

معنی کلمه دولک در فرهنگ معین

(دُ لَ ) (اِ. ) چوب بزرگ در بازی «الک دولک »، مق . الک .

معنی کلمه دولک در فرهنگ فارسی

( اسم ) چوب بزرگ در بازی [[ الک و دولک ]] مقابل الک .

معنی کلمه دولک در ویکی واژه

چوب بزرگ در بازی «الک دولک» ؛ م
الک.

جملاتی از کاربرد کلمه دولک

سه‌ییدولکه‌‌ونه‌ین، خه‌تمو‌لمورسه‌لین جه ماسیوای حه‌ق بیته‌ر جه گردین
و ما از بهر آن گفتیم که این سؤال بظاهر درست نیست که ما نشنودیم بل ممکن نیست که ما نشنودیم! که زمانی بوده است که مردمان‌اندرو بی نیاز و تن‌درست و پادشا و کامران بودست، و‌اندر عالم نه هیچ کس درویش بود، و نه بیمار ونه رعیت بود، و نه مرگ بود میان خلق و نه درد و نه غم البته، تا بشاید گفتن که پیش ازین هر دو نحس بودندولکن جهان همه سعد بود چنین که گفته است، که این محال است. و نیز روزگار چنان نیست که هیچ کس را‌اندرو سعادت نیست و یا خلق همه درویش و بیمار و بنده‌اند، تا بشاید گفتن که هر دو سعد بفلک بر کارند و هیچ سعادت‌اندر جهان نیست، بلکه همیشه شقاوت و شدت و ذل و درویشی گروهی مر گروهی را سعادت و راحت و غلبت و عزت بودست.
ور الکِ تنها کافی نشد هم به الک هم به دولک می‌زند
آزاد میدان میزبان بیست و دو زمین کریکت است. زمین‌های کریکت در اینجا باعث پرورش کریکت بازهای بین‌المللی زیادی شده‌است. در ۲۰ نوامبر ۲۰۱۳، پریتوی شاو با ۵۴۶ دوش تاریخی خود را در این مکان ثبت کرد و در سال ۱۹۸۷ ساچین تندولکار و وینود کامبلی در جریان مسابقه مدرسه هریس شیلد در آزادمیدان، یک رکورد بزرگ ۶۶۴ دور را به یادگار گذاشتند. در سال ۲۰۰۹، سرفراز خان در آزادمیدان در مسابقه هریس شیلد، ۴۳۹ دوش به ثمر رساند. میدان آزاد میزبان تعدادی از مسابقات کریکت در طول سال است، از جمله مسابقات بین مدرسه ای و باشگاهی.
برون آمد از گرد لشکر دولک که جنبان زمین بود و لرزان فلک