دولت دست‌نشانده

معنی کلمه دولت دست‌نشانده در فرهنگستان زبان و ادب

{puppet state} [علوم سیاسی و روابط بین الملل] دولتی برخوردار از حاکمیت که در ظاهر به ارادۀ دولت قوی تر عمل می کند، ولی درواقع استقلال نسبی دارد

معنی کلمه دولت دست‌نشانده در ویکی واژه

دولتی برخوردار از حاکمیت که در ظاهر به ارادۀ دولت قوی‌تر عمل می‌کند، ولی درواقع استقلال نسبی دارد.

جملاتی از کاربرد کلمه دولت دست‌نشانده

از او در سنگ‌نوشته شاپور یکم بر کعبه زرتشت یاد شده‌است. او در این سنگ‌نوشته در میان ۶۷ نجیب‌زاده در رتبهٔ نخست قرار دارد که این جایگاه والای او را نشان می‌دهد. تصور می‌شود که او برخلاف نجیب‌زادگانی که بلافاصله پس از وی نام برده شده‌اند و در مناطق خود نایب‌السلطنه بودند، اردشیر می‌تواند پادشاه یک دولت دست‌نشانده باشد. قلمروی او در میان‌رودان در و شرق رودخانه دجله بود و میان دو شاخه آن، زاب بزرگ و کوچک و همچنین منطقه مجاور آن در شمال امتداد داشت.
آذربایجان جنوبی واژه‌ای است که توسط شوروی اختراع شده‌است، که در اصل برای طرح ادعای ارضی اتحاد جماهیر شوروی بر منطقه تاریخی ایرانی آذربایجان در راستای کارزار تبلیغاتی برای ساختن روایتی ملی به کار می‌رفت. اگرچه اسناد نشان می‌دهد که مسکو پشت دستور چنین کارهای تبلیغاتی بوده‌است، اما شواهدی نیز از مخالفت داخلی شوروی در مورد این سیاست وجود دارد، زیرا سرگئی کافتارادزه به ویاچسلاو مولوتوف هشدار داد که «تغییر نام آذربایجان ایران به آذربایجان جنوبی … غیرمناسب و مملو از خطر پیامدهای ناخواسته است.» شوروی حتی پس از مرگ جعفر پیشه‌وری و پایان دولت دست‌نشانده دولت دولت خلق آذربایجان نیز به ترویج این واژه ادامه داد.
او به عنوان نخست‌وزیر دولت دست‌نشانده در مناطق اشغالی بوهم و موراویا از ۲۷ آوریل ۱۹۳۹ تا ۲۷ سپتامبر ۱۹۴۱ خدمت کرد، اما با دولت در تبعید ارتباط برقرار کرد. او تنها رئیس دولت بود که به خاطر مشارکت او در مقاومت ضد نازی‌ها در طول جنگ توسط نازی‌ها اعدام شد.
این اولین ارتش پسااستعماری در تاریخ برمه بود. ارتش استقلال برمه از گروهی ملی‌گرایان برمه در سال ۱۹۴۱ به نام سی رفیق و تحت نظارت نیروی زمینی امپراتوری ژاپن تشکیل شد. تلاش‌های ارتش استقلال برمه برای ایجاد یک دولت در طول تهاجم ژاپن منجر به انحلال آن توسط ژاپنی‌ها و تشکیل «ارتش دفاع برمه» که کوچکتر بود به جای آن شد. همان‌طور که ژاپن برمه را به سمت استقلال اسمی هدایت کرد، ارتش دفاع برمه در سال ۱۹۴۳ به ارتش ملی برمه در ایالت برمه تبدیل شد و سپس به صورت یک دولت دست‌نشانده تحت با ماو، گسترش یافت.